Megállt az idő a hiperek pénztárainál

Vágólapra másolva!
Bár sok minden történt az elmúlt egy évben, az áruházi pénztáraknál azonban mintha megállt volna az idő, az [origo] egyéves vásárlói kosara szerint ugyanis alig változtak az árak tavaly novemberhez képest. Éves összevetésben az áfaemelés drágító hatásait kioltani látszik a válság okozta keresletcsökkenés árakat mérséklő hatása. Idén november végén a legutóbbi felméréshez képest a hiperek sorrendjében nem volt változás, de az eddigi legdrágább áruház árai gyorsabban nőttek a többinél, így a különbség nőtt.
Vágólapra másolva!

Éves alapon gyakorlatilag nem változott az [origo] kosarának átlagára, ami feltehetően annak köszönhető, hogy két, egymással ellentétes folyamat is hatott az árakra az utóbbi időben. A júliusi áfaemelésnek elvileg az árak emelkedését kellett volna magával hoznia, de ezt a jelek szerint ellensúlyozta a gazdasági válság, illetve a fogyasztási kiadások ebből eredő csökkenése.

A Magyar Nemzeti Bank napokban kiadott friss inflációs jelentése is felhívja a figyelmet arra, hogy az utóbbi hónapokban erőteljesen érvényesült a válság árleszorító hatása, így a vártnál mérsékeltebben emelkedtek az árak.

Tavaly novemberhez képest változott a kosár összetétele, ezért egy szűkített, 36 termékből álló kosár alapján vetettük össze az árakat a tavalyiakkal. Egy évvel ezelőtt a hipermarketekben átlagosan 16 720 forintba került a kosár, 2009 novemberében pedig 16 512 forintot kellett volna érte fizetni.

Olcsóbb lett a kenyér

A termékek közül kiemelkedő mértékben drágult a burgonya (átlagosan 60 százalék) és a vaj (40 százalék), ezek a termékek az összes áruházban drágábbak lettek, sőt, van olyan hipermarket, ahol most több, mint dupláját kell fizetni, mint amit egy évvel ezelőtt kértek a kasszánál. (Fontos megjegyezni, hogy az akciók torzítják az összevetést, mert a burgonya és több más, viszonylag olcsó és népszerű termék ára közötti különbségek akár hónapról hónapra jelentősek lehetnek.) A legnagyobb áresést mutató termékek listáját az eldobható borotvapenge vezeti - átlagosan 59 százalékos áreséssel -, de jóval olcsóbb lett 12 hónap alatt a csirkemell és a kenyér is.

A fizetendő összeget nagy mértékben meghatározó, magasabb árkategóriájú termékek esetében sem volt egyértelmű trend: volt példa drágulásra (a Pick szalámi a három áruház közül kettőben drágább lett, az egyikben 1 kilogrammra vetítve 900 forinttal), de árcsökkenésre is (a legolcsóbb virágméz most hatodával kevesebbe kerül, mint egy éve).

Forrás: [origo]

Havi összevetésben

A sorrendben a legutóbbi felméréshez képest nem történt változás. A legolcsóbb a Tesco maradt, a legdrágább kosarat a Cora produkálta. A teljes kosarak egy termékkel, a lekvárral szegényebbek lettek, mert nem találtunk olyan dzsemet, amely mindhárom hiperben lett volna. A legminimálisabb drágulást az Auchan mutatta, alig fél százalékkal emelkedett a termékek összára, míg a Coránál az árváltozás 1,81 százalékos lett. A legdrágább és a legolcsóbb termékkosár között 2424 forint különbség volt.

Forrás: [origo]

A Cora jól indított ugyan az illatszer részlegen - a sampon több mint 100 forinttal olcsóbb volt a legolcsóbb Tescóénál -, a testápolónál viszont elszállt az előny, 200 forinttal többet kértek érte, mint az Auchan. A legolcsóbb kenyér ismét meglepetést okozott, míg a két budaörsi áruház száz forint alatt méri kilóját, a Cora itt is jelentős árréssel dolgozik, 149 forintba kerül a kilós fehérkenyér. A legnagyobb különbség ebben a hónapban is a vörösbor árában van, a Tesco és az Auchan 800 forint alatt adja palackját, míg a Cora 1083 forintot kér a Telekiért, de drága az Unicum is, több, mint ötszáz forintos a különbség a második helyezetthez képest is.

ForrA!s: [origo]

A múlt hónapban elindított két kisebb csomag közül a háziasszonyoké árban meglepő változást mutatott a november elején felvett adatokhoz képest. Az Auchan megtartotta a legolcsóbb pozíciót ebben a kategóriában, pedig több mint hatszáz forinttal drágult a bázisidőszakhoz képest. A még mindig legdrágább Cora alig növelte árait, ám így sem sikerült megközelítenie az Auchannál alig néhány forinttal drágább Tescót. Az alkoholok miatt került utolsó helyre az áruház, így a leggazdaságosabbhoz képest több, mint ezer forinttal kell többet fizetniük háziasszonyainknak.

ForrA!s: [origo]

Az [origo] fiataljai a hónapban végén - szemben a hónap elején látott tescós győzelemmel - az Auchannal járnak a legjobban - természetesen akkor, ha pontosan az általunk összeállított kosarat választják a hétvégére. Az áruház szelektált termékei olcsóbbak lettek egy hónap alatt, élen a füstlivel és az Unicummal. A Tesco "fiatalok hétvégéje csomagja" ugyancsak kevesebbet kóstál, mint a legutóbbi felméréskor, itt is az Unicum áresése vitte a pálmát. A Cora is sokat engedett az árakból, közel négyszáz forinttal lett olcsóbb a fiatalos kosár.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!