Az év eleji kilengésekre, amikor egy-egy márkáknál akár 75 százalékot is elérő visszaesést lehetett tapasztalni, már nem számítanak - tette hozzá az ügyvezető igazgató. A magyarországi autópiac a 2004. évi mintegy 208 ezer darabos csúcs után minden évben zsugorodott, tavaly több mint 10 százalékkal.
Eppel János jelezte: a teljes magyarországi értékesítés mintegy 25 százaléka nem belföldön realizálódik, hiszen az idei várható adatok szerint a magyarországi forgalomba helyezések száma megközelíti majd a 60 ezret, míg az értékesítés 78 ezer lesz. Soha nem volt még ekkora a különbség - jegyezte meg az ügyvezető igazgató, aki arra számít, hogy jövőre az export csökkenni fog, ugyanakkor a kiszállítás 60 ezer körül alakulhat 2010-ben.
A PH márkái - Audi, Skoda, SEAT, Fabia, Porsche - idei várható értékesítési adatait egyelőre nem közölte, azt azonban jelezte, hogy a legnagyobb csökkenés a volumenmárkánál, a növekedésben korábban élen járó Skodánál következett be, míg a prémium szegmensben 30-40 százalékos volt a visszaesés. A Porsche eladásai még nőttek is, a 2008. évi 80 után most megközelíti a 100-at az értékesített autók száma.
A privát vevők aránya csökkent az idén, bővült viszont a közületieké. A PH bevételeiből az újautó-értékesítés mellett jelentős arányt, 30 százalékot tesz ki a használtautó-eladás, 20-25 százalékot pedig a szerviztevékenység és alkatrészforgalom.
Eppel János elmondta: a PH társaságcsoport "válság-üzemmódban" működött az év során, csökkentették a készleteket, a létszámot és a működési költségeket. A legfőbb kihívások között említette a márkakereskedői hálózat stabilitásának fenntartását. A PH hálózata az idén 12 százalékkal zsugorodott - közölte, hozzátéve: ez kisebb a vártnál, és alatta marad a piaci 15 százalékos átlagnak is.
A PH járműveit a csökkentés előtt 170 értékesítési ponton lehetett elérni országszerte, ami 114 jogi személlyel kötött szerződést takart, a szervizpontok száma 270 volt, ez a hálózat már túldimenzionált volt - jegyezte meg az igazgató.
Eppel János hangsúlyozta: a magyarországi autópiac kitettsége miatt nehéz átmeneti időszakot él át, ez azonban nem kérdőjelezi meg a PH stratégiáját, valamint célját, a 20 százalék körüli piaci részesedést a személygépkocsik, és 15 százalékos arányt a kishaszonjárművek eladásában. A PH ezért folytatja beruházásait, amelyek között említette az igazgató a mintegy 2 milliárd forintos új Porsche központ idei átadását. Az év során teljesedett ki a budaörsi Parts Center alkatrészbázis tevékenysége is, a központ további bővítése két éven belül időszerű lesz - jelezte.