A General Motors tegnap bejelentette, hogy felszámolás helyett mégis talált vevőt a Saab autógyárra. A svéd kormány - korábbi kijelentéseivel szemben - mégis garantálta az autógyár 400 milliós bankhitelét, amit az EU bankja, az EIB vállalt át. Ezzel a lépéssel a svéd munkahelyek megőrzése érdekében a tranzakció kockázatának 85 százalékát bevállalta az állam.
Préda István, a cégeladási tanácsadással foglalkozó MB Partners Zrt. ügyvezető partnere szerint az ügylet érdekessége, hogy a felek egy, a pénzügyi válság előtt csak a kkv-k eladásánál használt finanszírozási konstrukciót alkalmaztak: a 285 millió eurós vételár 81,5 százalékát kereskedelmi bankok helyett maga a GM finanszírozta egy eladói hitellel.
Az eladói kölcsön konstrukcióját akkor alkalmazzák, amikor a bankok túl kockázatosnak tartják a tranzakciót, de az eladónak PR vagy stratégiai szempontból érdeke a vállalat továbbélése, és remélhető, hogy az új tulajdonos - például az anyacégnél karcsúbb költségszerkezettel - képes lesz sikerre vinni a vállalkozást. Várható, hogy ezt a - korábban csak kkv-k értékesítésekor használt - finanszírozást a bankok potenciavesztése miatt a jövőben nagyvállalati üzletág-eladásoknál is gyakrabban alkalmazzák majd.
Az ügylet pikantériája, hogy - vélhetően a korábbi sikertelen eladásokat követően az eladók arcmentése érdekében - a kölcsönt a felek "beváltható részvényként" prezentálták. Mivel a Spyker 53 millió euróval többséget szerzett a körülbelül 285 milliós tranzakcióban, valószínűsíthető, hogy a GM "részvényei" valójában adósságpapírok, melyek "részvényként" történő megjelenítésével az eladó azt a benyomást keltheti, hogy nem áron alul adta el a gyárat, hiszen "részvényesként" még profitálhat, ha az később feltámad.
A vevő, a Spyder sportkocsikat gyártó holland Spyker 53 millió eurót (74 millió dollárt) fizetett a 336 millió euró vagyonnal bíró autógyárért, amelynek termelését évi 100 000 darabra kívánja felfuttatni.