Az eredetvizsgálatokra vonatkozó új szabályok alapján úgy tűnik, az állam saját mulasztása miatt ró milliárdos terhet az autósok egy részére.
Egy januárban életbe lépett rendelet kimondja, hogy a 2006. január 1. előtt forgalomba helyezett járművek műszaki vizsgája során az azonosító adatok ellenőrzése érdekében eredetiségvizsgálatot kell végezni, ha az adott járművön nem végeztek korábban ilyet.
A szalonból elhozott autókra biztosan vonatkozik
Ez azt jelenti, hogy a 2006 előtt vásárolt új és még el nem adott autóknál az esedékes műszaki vizsga keretében mindenképpen ki kell fizetni az eredetiségvizsga 17-20 ezer forintos költségét (a díj a motor méretőtől függően változik), annak ellenére, hogy nyilvánvaló a jármű származása, hisz az autószalonból való elhozatal után még nem értékesítették az autót. Tehát nem történt tulajdonosváltás, ezért teljesen feleslegesnek tűnik az autósok szempontjából ez a kiadás.
A hivatalos indoklás szerint az eredetiségvizsgálatra és a műszaki vizsgálatokra vonatkozó új szabályok az egyszerűsítést célozták, ám az említett példa alapján ez nem igazán jött össze. A vizsgálatokat felügyelő Nemzeti Közlekedési Hatóságot (NKH) megkerestük annak tisztázása érdekében. hogy a kötelező eredetiségvizsga miképp szolgálja ezt a célkitűzést, de az NKH szerdáig nem válaszolt a még hétfőn elküldött felvetéseinkre, és további türelmet kért. (A hivatal reagálása később megérkezett, a válaszokat itt olvashatja - a szerk.)
Több mint 300 ezer autót érinthet
A hatóság hivatalosan kommunikált és az eredetiségvizsgálóknak is eljuttatott indoklása mindenesetre sántít: az NKH szerint az elektronikus adatrögzítés miatt van szükség az eredetiségvizsgálatra, miközben információink szerint a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalánál (KEKKH) létezik egy olyan járműnyilvántartás, amelyből kiderülhet az adott autó származása.
Ez utóbbi hivatalnál többféle nyílvántartást is vezetnek, amelyek tartalmazzák többek között a járműtulajdonos személyes és a jármű azonosító adatait, a forgalmazási korlátozásra vonatkozó és a származást igazoló adatokat, sőt, kiderül belőlük az is, hogy a régi tulajdonos mikor adta el a gépkocsit.
A mulasztás milliárdokat hoz
A gondot az okozhatja, hogy az adatokat nyilvántartó KEKKH adataihoz való hozzáférést szabályozó előírások szerint az adóhivatal, az ügyészség a bíróság hozzáférhet ezekhez a nyílvántartásokhoz, de az NKH-nak nincs ilyen jogosítványa. Ha utóbbi hatóság is használhatná az adatokat, akkor vélhetően elkerülhető lenne a 17-20 ezer forintos kiadás, a rendelet éltebe léptetése előtt azonban nem sikerült megoldani, hogy az NKH is belelásson az autókat nyilvántartó adatbázisokba. Úgy tudjuk, az ezzel kapcsolatos tárgyalások jelenleg is zajlanak, miközben az eredetiségvizsgás rendelet már hatályba lépett.
Az eredetiségvizsgáló állomásokat működtető cégek becslése szerint 300-350 ezer autót érinthet az új szabály, ami 6-7 milliárd forintot jelent. A szabályok szerint az eredetiségvizsgálat hatósági áras termék, a díjból 60 százalék megy az állami kasszába, ami akár több mint 4 milliárd forintot is kitehet. Vagyis az 2006 előtt vásárol új autók nem megfelelő regisztrálásának elmulasztása ennyibe kerülhet az érintett autósoknak.
Bár több állomásvezető azt mondta, a kötelezően előírt eredetiségvizsgáról szóló igazolás adásvételhez nem használható fel - vagyis, ha el is szeretnénk adni 2006 előtt vett autónkat, akkor újabb eredetiségvizsgálatra van szükség, újabb csaknem 20 ezer forintért. Ez azonban nem így van, a műszaki vizsgálat során elvégzett eredetiségvizsgálatról szóló igazolás ugyanúgy 60 napon belül felhasználható az adásvételhez, mint a sima eredetiségvizsgálaton kapott igazolás, tehát, ha a vizsga után hatvan napon belül értékesítjük az autót, akkor nincs szükség újabb eredetiségvizsgálatra.