A vásárlói igényekre reagálva az autóipar vezető szereplői várhatóan többet fognak költeni új technológiák kifejlesztésére, hogy minél környezetbarátabb, és üzemanyag-hatékonyabb járműveket gyártsanak - derül ki a KPMG nemzetközi autóipari felméréséből.
A kétszáz megkérdezett szakértő közül tízből kilenc azt várja, hogy a gyártók és beszállítók az új technológiákra fognak koncentrálni, míg 88 százalékuk arra számít, hogy a gyártók növelik az új modellekbe, termékekbe fektetett beruházásokat, 78 százalékuk ugyanezt prognosztizálja a beszállítókkal kapcsolatban is.
Összhangban a vásárlói elvárásokkal, amikor a felmérésben részt vevőket az alternatív üzemanyagok iparágra gyakorolt jelentőségéről kérdezték a következő öt évben, a hibrid üzemanyag-rendszereket sorolták első helyre, ezt követi az akkumulátoros és az üzemanyagcellás rendszer, megelőzve a biodízellel működőket.
Nagy ugrás
"Kétségtelen, hogy a tény, hogy az autógyártók a műszaki fejlődésre koncentrálnak, nagy ugrás az alternatív és hibrid üzemanyaggal működő járművek terén, melynek hosszú távú előnyeit a vásárlók és a környezet fogja megérezni" - mondja Agócs Gábor, a KPMG magyarországi irodájának autóiparért felelős partnere. "A vásárlói elkötelezettség az üzemanyag-hatékonyság mellett, arra ösztönzi a gyártókat, hogy minél kevesebbet fogyasztó járműveket gyártsanak, illetve az igényeknek megfelelő új termékekkel álljanak elő. "
Amikor arról kérdezték a felmérésben részt vevőket, hogy véleményük szerint mi befolyásolja majd leginkább a vásárlói döntéseket a következő öt évben, az üzemanyag-hatékonyságot jelölték meg első helyen, jóval megelőzve azonban a többi tényezőt, nevezetesen a környezetbarát szempontokat, a biztonsági újításokat és a jármű stílusát.
A hibridé a következő öt év
Nem meglepő, hogy a megkérdezettek a következő öt évben a hibrid meghajtású autók eladásának növekedését várják, ezt követik az egyéb alternatív üzemanyaggal működő járművek, az olcsó vagy újonnan bevezetett autók, a hagyományos autók, a terepjárók és a kisteherautók.
"Az gépjárműgyártók abban a kihívásokkal teli szituációban vannak, hogy egyszerre kell versenyképesnek lenniük a technológiában és az árban. Még mindig érezhető nemzetközi szinten a válság hatása, így azt lehet mondani, hogy azok a gyártók, aki képesek megfelelni a fenti képletnek, vezetők lesznek az iparágban"- teszi hozzá Agócs Gábor.
Volkswagen, Toyota, Honda, Kia
Amikor arról kérdezték a szakértőket, hogy melyik járműveknél számítanak a kiadások növekedésére a vásárlásösztönző eszközök tekintetében (beleértve a kedvezményeket, visszafizetéseket és díjmentes ajánlatokat) az idei év során, a top három tipp a következőket tartalmazza: sportautók, némileg meglepő módon ezt követik a hibrid autók és más alternatív üzemanyaggal működő járművek.
Az autóipar vezető szakemberei a következő öt évben a nemzetközi piaci részesedés nyerteseiként különböző új kínai és indiai gépjárműgyártókat neveztek meg, illetve már ismerős globális szereplőket is, úgy mint a Kia/Hyundai, Toyota, Honda és a Volkswagen. A Ford a válaszadók szerint jóval nagyobb piaci részesedést ér el 2010-ben mint tavaly, 29 százalékuk prognosztizálja ezt a növekedést a 2009-es 13 százalékkal szemben. A General Motors és a Chrysler a várakozások szerint az alsó szegmensben marad idén is.