Ezer új autóbuszt is vehetnek a közösségi közlekedési szolgáltatók az MFB kedvezményes hiteléből. A program 2013-ig 100 milliárd forintot biztosít a járműpark feljavítására, amiből idén 50 milliárd forintot használhatnak fel.
A lap szerint időszerű a fiatalítás, hiszen a BKV buszainak átlagéletkora 16, a Volán-társaságoké 11,5 év, egyedül az önkormányzati kezelésű egyéb társaságoknál elfogadható a buszok állapota, náluk átlagosan 8 éves egy jármű.
A vételár 10 százalékát kell a társaságoknak állniuk, a többit fedezhetik a hitelből, de a lap szerint kérdéses, hogy akár ezt is elő tudják-e állítani. Arról nem is beszélve, hogy a kamatokat tudják-e állni. Ez a Népszabadság számításai szerint 6,38 százalék lehet, ami még úgy is sok, ha a tőketörlesztés csak 2013-tól lesz aktuális.
Szakértők szerint egy 12 méteres busz 35-40, egy 13,5 méteres 45-50, egy csuklós pedig 70 millió forintba kerül, azaz összesen mintegy 1000 busz beszerzésére elég az MFB hitelkerete. A vasúti járművekből jóval kevesebbre futná, viszont az érdeklődők köre is meglehetősen szűk: egyelőre csak a GYSEV nyújthat be kérelmet.
A MÁV azért nem vehet részt a programban, mert államháztartási körön belül gazdálkodó társaság, s mint ilyen a kormány döntése rájuk nem vonatkozik. A bevonásukhoz az Európai Bizottság engedélye is szükséges, ez pedig júniusnál előbb nem érkezhet meg.
A MÁV-ra ugyan ráférne a géppark frissítése, mivel a járművek átlagéletkora 31 év, a mozdonyok átlagos szolgálati ideje pedig már meghaladja a 34 évet. 70 új vonat beszerzése azonban mélyen kimerítené a hitelkeretet, hiszen ezek beszerzése körülbelül 160 milliárd forintba kerülne - írja a Népszabadság.