Mi volt a nehezebb? 1998-ban a semmiből elindulni egy vadonatúj üzleti területen vagy talpon maradni az elmúlt egy-két évben, amikor az ingatlanpiacot is keményen sújtotta a válság?
- Jelentős különbség volt a két helyzet között. 12 éve azt kellett elhinniük az alapítóknak, hogy az internetes technológia működni fog az ingatlanhirdetések piacán, a létrehozott cég életképes lesz, s nem utolsó sorban pénzt is fog hozni a tulajdonosoknak. Manapság viszont az a feladat, hogy menedzseljük a cég növekedését, ami már inkább olyan küzdelem, amit saját magunkkal folytatunk.
Miért gondolja kulcskérdésnek a növekedést?
- Mert ilyen a piac logikája. Vagy növekedünk, vagy visszaesünk, utóbbi elfogadhatatlan a társaságunk szempontjából, mert az akár "lassú halálhoz is vezethet". Az internetes szolgáltatás igen speciális piac. Egyfelől van egy rajtunk kívül álló természetes növekedése, ami abból fakad, hogy egyre több embernek van pc-je vagy ma már inkább laptopja, tehát folyamatosan bővül a felhasználók köre. Másfelől viszont a felhasználók egyre praktikusabb és kényelmesebb szolgáltatásokat kívánnak tőlünk, aminek - éppen az ígéretes piac miatt - egyre több vállalkozás akar megfelelni. Jelenleg 3-4 említésre méltó konkurensünk van a kicsi magyar piacon. A német piac például elbír ennyi versengő céget, a magyar nem. Ezért a növekedés lényegében az életben maradás feltétele.
Milyen újdonsággal tudnak előrukkolni?
- A közel jövő terveit az üzlet védelme érdekében sajnos nem árulhatom el. De például nem régen volt olyan fejlesztésünk, hogy miközben valaki az ingatlan.com más weboldalakra kihelyezett banner hirdetését nézi, a rendszer érzékeli, hogy az ország mely területéről netezik a felhasználó, így területileg is releváns ingatlanok jelennek meg neki a banneren belül. Tehát a szabolcsi érdeklődőnek nem fogunk Vas megyében ingatlant kínálni. Az ingatlan.com indulásánál még elég volt, hogy az ingatlanos apróhirdetések egymás alatt megjelenjenek az elektronikus felületen, később már kulcsszavakra kereshető volt a kínálat, még később pedig azt követelte ki a piac, hogy gyakorlatilag az összes lényeges paraméter alapján lehessen keresni. Ma már ezek alapkövetelmények, ezek nélkül nem is létezhetne a szolgáltatás, az üzlet.
A 2008 őszén beütött gazdasági válság az ingatlanpiacot is padlóra küldte. Hogyan hatott a krízis a társaságukra?
- Igazából úgy, hogy 2008-ról 2009-re nem növekedtünk annyit, amennyit eredetileg szándékoztunk. De növekedtünk, ellentétben a piac visszaesésével.
A válság hatására olcsóbbak lettek a piacon kínált ingatlanok. Rákényszerültek árcsökkentésre önök is?
- Az elmúlt években és a válság hatására megnövekedett az ingatlan.com forgalma. Sokkal többen akarták eladni az ingatlanjaikat, mint egy évvel korábban. Ahhoz, hogy ezeket az igényeket kiszolgáljuk, a tervezetten felüli szerver és egyéb fejlesztésre és folyamatos innovációra kényszerültünk. Ez nem tette lehetővé az árak csökkentését, bizonyos mértékben még emelnünk kellett a díjszabáson. Igyekszünk a piac előtt járni, és a lehető leghatékonyabb szolgáltatással ellátni a nálunk hirdető ingatlanközvetítőket és magánszemélyeket. Talán ennek köszönhető, hogy a válság ellenére megtartottuk az ügyfeleinket. Nagyrészt azok mentek el, akik úgy döntöttek, felhagynak az ingatlanközvetítői tevékenységgel.
Végső soron mégis szorosan kötődnek az ingatlanpiac mozgásaihoz. Mit prognosztizál az elkövetkező egy-másfél évre?
- Gyakorlatilag az idén és egészen a jövő év közepéig nem lesz jelentős mennyiségű újépítésű lakás, illetve azok vannak a kínálatban, amelyek korábban készültek el, de valami miatt nem sikerült értékesíteni őket. A beruházók egyelőre várnak, de tudomásom szerint azért számos telket megvásároltak a jobb idők reményében.
Nyilván jelentősen befolyásolhatja a piacot az új kormány abban az esetben, ha az egyéb piacélénkítő intézkedések mellett ismét megkönnyíti az ingatlanok finanszírozását megfelelő szabályozással és hosszú távon kiszámíthatóvá teszi az ingatlanhoz jutás feltételeit. Bárhogyan is lesz, 2011 második felénél hamarabb biztosan nem jelennek meg jelentősebb számban a piacon az új lakások. A használt lakásoknál pedig - a korábbi trendet visszafordítva - ismét a kisebb alapterületűeknél lehet forgalomra számítani.
(Sorozatunkban hazai, magyar tulajdonban lévő vállalkozásokat mutatunk be. Szándékaink szerint úgy boncolgatjuk egy-egy cég sikerének vagy akár kudarcának okait, hogy abból a gyakorló vagy éppen induló vállalkozók ötletet, hasznos ismereteket meríthessenek. Az üzleti élet minél több területét szeretnénk bemutatni, várjuk olvasóink javaslatait, észrevételeit is.)
Amit tudni érdemes a cégről Az ingatlan.com több mint tíz éve működő site, amit 12 évvel ezelőtt egy építész egyetemista alapított. Idejét nem épületek tervezésére áldozta, hanem egy olyan ingatlanhirdetési adatbázis hozott létre, ahol az ország szinte összes eladó és kiadó ingatlanja megtalálható. A kezdetben filléres gondokkal küszködő "garázsvállalkozás" mára több mint fél milliárd forint éves bevételt hozó, piacvezető cég lett. Havonta több mint 470 ezer ember keresi fel az ingatlan.com oldalát, ahonnan 940 ezer oldalt töltenek le minden nap. Az ingatlankeresők mintegy 300 ezer ingatlan közül válogathatnak az adatbázisban. Az ingatlan.com-on a több tízezer magánszemély hirdetőn kívül 1700 ingatlanközvetítő iroda mintegy 8000 ingatlanreferense hirdet folyamatosan. |