A tanács a gazdasági törvénycsomaghoz eddig elfogadott módosító javaslatok alapján készítette el becslését. A törvénycsomag csütörtöki zárószavazása előtt azonban elképzelhető, hogy további módosító indítványokat fogad el az országgyűlés.
A Költségvetési Tanács számításai szerint a társasági adó módosításán és a pénzügyi szervezetek különadóján kívül a többi intézkedés közvetett makrogazdasági hatása 2011-2014-ben mintegy 5,5-6 milliárd forinttal javítja az elsődleges egyenleget az előző, július 7-én közzétett anyagukban közölt értékekhez képest.
A Költségvetési Tanács korábbi értékelésében azt írta: az idén 82,8 milliárd forinttal javítja a törvényjavaslat a központi költségvetés elsődleges egyenlegét, jövőre 212,5 milliárddal, 2012-ben 231 milliárddal, 2013-ban 203,6 milliárddal, 2014-ben pedig 182,5 milliárddal rontja.
A mostani becslés is azzal számol, hogy az elsődleges egyenleg 2010-ben 80,9 milliárd forinttal javul, 2011-2012-ben viszont 200 milliárd forintnál valamivel nagyobb mértékben romlik. Előző elemzésükhöz hasonlóan most is azt feltételezi a tanács, hogy a gazdasági szereplők 2011-2012-ben beépítik várakozásaikba a pénzügyi szervezetek különadóját, de bevételként - pontos törvényi szabályozás hiányában - az adóval nem lehet számolni.
A tanács becslése szerint a módosító indítványok miatt az idén a hitelszövetkezetek 3,19 milliárddal, a biztosítók 1,87 milliárddal, a befektetési vállalkozások 2,42 milliárddal, a pénzügyi közvetítők pedig 3,07 milliárddal fizetnek kevesebb adót.
A testület emlékeztet arra, hogy korábbi anyagukban az új közteher nagyarányú áthárítását feltételezték a teljes pénzügyi szektor részéről, részben a különféle jutalékok, biztosítási díjak megemelésén, részben a lakossági szegmensben érvényesülő hitel-betét kamatkülönbözet növekedésén keresztül.
A benyújtott javaslatról készült elemzésükben közölt érvrendszeren túlmenően is fontos érvek szólnak amellett, hogy a pénzügyi szervezetek különadójának egy részét áthárítják a fogyasztókra - hangsúlyozza a tanács az újabb elemzésében. Mint írják, erre ráadásul a hazai bankok döntő többsége által aláírt Magatartási kódex szerint is lehetőségük is van: "a hitelező - hitel-, és pénzügyi lízingszerződés szerinti jogviszonyokat szorosan és közvetlenül érintő - tevékenységéhez kapcsolható közteher- (pl. adó-) változása, a kötelező tartalékolási szabályok változása" esetén a bankok jogosultak a hitelkamatok egyoldalú módosítására.