A Gazdasági Versenyhivatal 2009. október 30. és december 1. között folytatott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlata miatt 5 millió forintra bírságolta a Netrisk.hu Kft-t - közölte a hivatal, amely súlyosító körülményként értékelte azt is, hogy a cég korábban az online kedvezmény vonatkozásában a jelenlegivel azonos jogsértést követett el.
A GVH szerint a biztosítási alkuszi tevékenységet folytató cég a honlapjára látogatóknak lehetővé tette, hogy egy díjkalkulátor segítségével összehasonlíthatják a biztosítók kötelező gépjármű-felelősségbiztosításra, illetve casco-, lakás- és utasbiztosításra vonatkozó ajánlatait.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződést kötő biztosítók által alkalmazott tarifák igen bonyolult, összetett volta nem teszi lehetővé, hogy a fogyasztók széles körű, részletes ismeretekkel rendelkezzenek a biztosítók által alkalmazott biztosítási díjakról. A biztosítók díjai közötti tájékozódáshoz nyújtott segítséget a Netrisk szolgáltatása.
Négy tarifa hiányzott
A Netrisk e szolgáltatás népszerűsítése érdekében 2009. október 30. és december 1. között többek között televíziós- és rádióreklámokat tett közzé és saját honlapja révén is propagálta azt. A GVH álláspontja alapján azonban a Netrisk tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, amikor egyes tájékoztatásaiban a fogyasztók megtévesztésére alkalmas tájékoztatást tett közzé.
A Netrisk azt állította, hogy a fogyasztó a netrisk.hu oldalon a biztosítók összes ajánlatából választhat. Ez az állítás azt üzeni a fogyasztóknak, hogy a Netrisk szolgáltatásával a piacon fellelhető összes biztosító valamennyi ajánlata elérhetővé válik. Ugyanakkor a portál révén nem volt a fogyasztók számára elérhető a piacon fellelhető teljes kínálat.
A Netrisknek valamennyi, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötő biztosítóval volt együttműködési megállapodása, ugyanakkor a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás kapcsán a fogyasztók által elérhető kedvezmények körében az általa működtetett díjkalkulátor négy tarifával nem számolt.
Problémák az árakkal
A Netrisk azt is hangsúlyozta, hogy az általa működtetett portálon érhetők el a legkedvezőbb árak. Egyben árgaranciát vállalt azzal, hogy a fogyasztó számára megfizeti a többletköltséget akkor, ha a megkötött szerződés díja eltér a végleges díjtól, valamint díjkülönbözetet fizet abban az esetben, ha a fogyasztó az egyedi díjnál kedvezőbb ajánlatot tud bemutatni. Mindeközben a vizsgálattal érintett időszakban Netrisk portálja nem minden fogyasztó vonatkozásában tette elérhetővé az egyébként legkedvezőbb díjú biztosítást (például az egyik biztosító ún. "postás" kedvezményének alkalmazására a Netrisk nem volt jogosult).
Végül a vállalkozás azon tájékoztatása sem fedte teljesen a valóságot, mely szerint szolgáltatásának igénybevétele esetén 35 százalékos mértékű online kedvezmény érhető el a biztosítási díjakból. A fogyasztók az ilyen tartalmú közléseket úgy értelmezhették, hogy minden biztosító esetén 35 százalékos mértékű online kedvezmény érhető el a díjakból. Mindeközben egyetlen egy biztosító volt, amelynél 35 százalékos online kedvezmény került érvényesítésre, az is a Netrisk közvetítésével létrejött biztosítási szerződések töredéke esetében.