Az S&P - a világ legnagyobb hitelminősítő csoportja - a hosszú futamidejű magyar szuverén devizaadósságot "BBB mínusz" szinten tartja nyilván, leminősítés lehetőségére utaló negatív kilátással.
Ha a cég innen visszaminősítette volna a magyar besorolást, Magyarország ennél a hitelminősítőnél befektetésre már nem ajánlott, spekulatív - a piaci zsargonban "bóvlinak" nevezett - devizaadós-kategóriába került volna át.
A Standard & Poor's július végén jelentette be, hogy az addigi stabilról negatívra rontotta Magyarországra érvényben tartott "BBB mínusz" adósbesorolásának kilátását, arra a véleményére hivatkozva, hogy "a kormány egyes intézkedései kedvezőtlenek lehetnek a magyar gazdaság középtávú makrokilátásaira".
Bukott angyallá válás fenyeget
Akkori elemzésében az S&P e lépések között első helyre sorolta a pénzintézetekre kiróni tervezett adót, amelynek mértéke a hitelminősítő szerint középtávon ronthatja a bankrendszer tőkefelhajtó, és ezáltal hitelezési képességét is. Szeptember havi összesítésében pedig az írta a szervezet, hogy Magyarország a "bukott angyallá" válástól - vagyis a befektetésre ajánlott osztályzat elvesztésétől - fenyegetett legnagyobb egyéni adós az érintett adósságállomány alapján a Standard & Poor's által kockázati besorolással ellátott kereskedelmi és szuverén adósok között.
A "bukott angyal" kifejezés a hitelminősítői zsargonban a befektetőiből spekulatív kategóriába visszasorolt kereskedelmi és államadósok megjelölése. A még befektetői osztályzatú, de ennek elvesztésével fenyegetett adósok besorolása a befektetésre ajánlott sáv alsó szélét jelentő "BBB mínusz", leminősítés lehetőségére utaló negatív kilátással, vagy negatív előjelű figyelőlistás státusszal.
Nehéz lenne igazolni a bukott angyalságot
Az RBC Capital Markets befektetési társaság éppen a szerdai londoni helyzetértékelésében fejtette ki azt a véleményét, hogy "nehéz lenne igazolni" Magyarország átsorolását a bóvli adóskategóriába, mivel a magyar költségvetési helyzet "gyakorlatilag az összes többi EU-tagállaménál jobb".
A Standard & Poor's a magyar adósosztályzat megerősítéséhez fűzött szerdai londoni elemzésében mindazonáltal közölte, hogy megfontolja Magyarország leminősítését, ha nem érzékel "hiteles kilátást" a magyar közfinanszírozás helyzetének olyan jellegű strukturális javulására, amelynek révén középtávon érdemben csökkenhet a hazai össztermékhez (GDP) mért közadósság-ráta.
Az S&P elemzése szerint a besorolás megerősítése tükrözi, hogy Magyarország "viszonylag fejlett gazdaság", nagy és versenyképes exportszektorral, és a Fidesz-kormány továbbra is elkötelezett a költségvetési deficit csökkentése mellett.
Átmeneti illetékek
A hitelminősítő szerint ugyanakkor a kormány által a hiánycélok teljesítése és az egységes személyi jövedelemadó költségeinek kompenzálása végett a bankokra, valamint a távközlési, az energiaipari és a kiskereskedelmi szektorokra kirótt, "jórészt ad hoc, átmeneti" illetékek "nem sokat segítenek" a strukturális jellegű hiány kezelésében.
A magánnyugdíj-pénztári átutalások felfüggesztéséről a Standard & Poor's úgy vélekedett, hogy jóllehet ez alkalmas a kormányzati szféra deficitjének mérséklésére, ám alááshatja a közfinanszírozás hosszú távú fenntarthatóságát, különösen akkor, ha az intézkedés állandósul.
A hitelminősítő közölte, hogy "a magyar közfinanszírozás minőségét illetően visszalépésnek" tekinti a magánnyugdíj-átutalásokkal kapcsolatos tervet.Hasonló véleményt nagy londoni befektetési házak is megfogalmaztak.
Instabillá váló közadósság helyzet
A Goldman Sachs globális pénzügyi szolgáltató csoport londoni befektetési és elemző részlege a magyarországi intézkedésekről befektetőknek minap összeállított részletes áttekintésében azt írta, hogy a magyar kormány "alacsony minőségű, ad hoc (lépésekre) alapuló" kiigazítás mellett döntött, és ez a cég szerint azzal a kockázattal jár, hogy a magyar közadóssághelyzet "ismét instabillá válhat".
A Standard & Poor's szerdai elemzése szerint a magyar kormány költségvetési intézkedései a gazdasági növekedést is hátráltatják, mivel csökkentik a bankok hitelezési hajlandóságát és visszafogják a működőtőke-beáramlást, ami potenciálisan nyomást gyakorolhat az ország "sérülékeny" külső finanszírozási helyzetére.
Munkapiaci reformokkal működne jól az adóreform
A kormány az adóintézkedésektől nagyobb munkapiaci részvételt is vár, ám párhuzamos munkapiaci és jóléti reformok nélkül a gazdasági növekedésre és az adójövedelmekre gyakorolt kedvező hatás "meglehetősen csekély lehet" - vélekedett elemzésében a hitelminősítő.
Az S&P-t a szerdai elemzés szerint az is aggasztja, hogy amint az egyes szektorokra kirótt különadók 2012 végén lejárnak, a hiány ismét növekedésnek indulhat. A Standard & Poor's szerint 2014-re a magyar államháztartási deficit megközelítheti a GDP-érték 6 százalékát, és ennek következtében - a cég várakozása szerint - a nettó államadósság is növekedésnek indulhat.
Az S&P azzal számol, hogy a nettó adósságráta 2014-re a hazai össztermék 79 százaléka körüli szintre duzzad az idei évre várt 74 százalékról.Mivel 2014-ben választások lesznek - és tekintettel arra, hogy Magyarországon "hosszú története van" a költségvetési túlszaladásoknak választások előtti időszakokban - nem várható, hogy a kormány "lelkesen törekedne" a bevételkiesések kiegyenlítését célzó intézkedések bevezetésére az egyes szektorokra kivetett különadók lejártával - áll az S&P szerdai londoni elemzésében.
Lenne politikai mozgástér a reformokra
A hitelminősítő szerint pedig a Fidesz-kormánynak nagyon erős mandátuma van, amelyet a helyhatósági választásokon aratott elsöprő győzelem is alátámasztott, így a kormánynak meglenne a politikai mozgástere ahhoz, hogy szélesebb körű strukturális reformokat vezessen be, mint bármelyik előző kormány.
A Standard & Poor's a magyar adósosztályzatra érvényben hagyott negatív kilátást azzal a véleményével indokolta, hogy a közfinanszírozás konszolidálására kidolgozott kormányzati terv kulcselemei nem javítják a strukturális hiányt, és károsíthatják a magyar gazdaság középtávú növekedési kilátásait.
Tekintettel arra, hogy az átmeneti adóintézkedések 2012-ben futnak ki, és a következő választások 2014 áprilisában esedékesek, a kormánynak 2011-2012-ben nyílik lehetősége a közfinanszírozás rendbetételére - áll az S&P szerdai londoni elemzésében.