Időről időre hallani olyan elemzésekről, amelyek szerint mivel 15-20 éven belül kifogynak a kőolajkészletek, így búcsút mondhatunk a mai motorizációnak. Megítélésem szerint 2050 körül jöhet el az az idő, hogy nem a kőolaj lesz az elsődleges üzemanyagforrás, és ekkor kerülhet előtérbe a földgáz, amiről ma még kevés szó esik, pedig óriási készletek állnak belőle rendelkezésre - mondta az [origo]-nak Kapitány István, aki azon kevés magyar cégvezető egyike, akik nemzetközi karriert tudtak befutni.
Igazi sikertörténet a nyolc év után Hamburgból hazatérő Kapitány Istváné, aki október elsejétől a Shell európai kiskereskedelmi részlegének alelnökeként tevékenykedik Budapesten, ami azt jelenti, hogy a kontinens 11 ezer Shell-benzinkútjának üzemeltetéséért, az egész hálózat fejlesztéséért ő felel majd.
Kapitány 2006-tól Közép- és Dél-Európa kiskereskedelmi alelnöke volt a Shellnél, ehhez kapta meg október elejétől a kontinens északi és nyugati területeit is, azaz Nagy-Britanniát és a skandináv országokat. Már ezelőtt is nemzetközi pozíciót töltött be, 2002-től a németországi részleget vezette, ottani eredményei pedig megágyazhattak a nemzetközi felfutásnak: az általa vezetett cég piacvezetővé vált az országban, miközben a korábbi 3200 benzinkútból csak 2200 maradt, viszont a leghatékonyabb hálózattá váltak.
Terjeszkedés keleten
Kapitány elmondta, hogy a technológia már most is adott ahhoz, hogy földgázból üzemanyagot lehessen előállítani, a Shell 2012-ben Katarban kezd majd el üzemeltetni egy ilyen üzemet. Az így előállított üzemanyag tiszta, környezetkímélő, hatékony, s nem utolsósorban nem igényli a jelenleg is gépkocsikba épített motorok átalakítását sem - mondta a menedzser.
Energetikai különadó Jövőre a bankokhoz, a kiskereskedelmi láncokhoz és a telekommunikációs cégekhez hasonlóan az energetikai cégek is különadóval számolhatnak: 2010 és 2012 között évi 70 milliárd forint válságadó sújtja az energetikai cégeket. "A kormány szándékait tiszteletben tartjuk" - mondta Kapitány István a különadó tervezetéről. |
Az alelnök szerint fokozatosan és kiegyensúlyozottan zajlik majd le az üzemanyagtermékek cseréje, kiváltása az energiafelhasználásban, amibe a bioüzemanyagok nagyobb térnyerése is beletartozik majd. Annak megjóslására nem vállalkozott, hogy a biotermékek hány százalékos határig mehetnek el a felhasználásban, Magyarországon jelenleg 5, Németországban 10 százalékos arányban keverik az üzemanyaghoz - már ahol kapni lehet ilyet. "Igazából a második generációs bioüzemanyagoknak lehet jövője. Az első generációs növények, vagyis a kukorica, az olajosmagvak, a cukornád ugyanis élelmiszeralapanyagok is egyben, amelyek üzemanyagként való felhasználása nem járható út hosszabb távon" - mondta Kapitány István.
Kapitány: Földgázból óriási készletek vannak, ami helyettesítheti a kőolajat
Kapitány szerint a Shell európai vezetése három országban kíván terjeszkedni: Ukrajnában, Oroszországban és Lengyelországban. Kérdésünkre -, hogy mennyire protekcionista az orosz piac, vagyis milyen akadályokat gördítenek a külföldi vállalkozások terjeszkedése elé, pláne a kiemelten kezelt kőolajiparban - Kapitány István azt mondta: "Törvényileg nincsenek korlátok, szabadon lehet kereskedni, izgalmas és jó piac az orosz".
"Igen magas színvonalú verseny"
Magyarországon a Shell 246 benzinkutat üzemeltet, amivel a második legnagyobb szolgáltató, és egyelőre nem is tervezik a hálózat bővítését, bár az autópályák mellett biztosan lesznek újabb kútjaik. A magyarországi üzemanyag forgalom az első negyedévben 12, a másodikban 13 százalékkal csökkent - Kapitány István szerint ez törvényszerű volt a megszorítások miatt. "A válság nyomán csökkenő gazdasági teljesítmény érthető módon az üzemanyagfogyasztást is visszaveti. Ebből a szempontból kár lenne a magas adótartamra fogni a csökkenést, mivel Magyarország igazából nem lóg ki a környező országok sorából az adóztatást tekintve" - fogalmazott.
"Tudomásom szerint a Shellről döntően pozitív véleménnyel vannak a magyarok" - fogalmazott diplomatikusan Kapitány arra a felvetésre, hogy mit gondol a Magyarországon egyesek szerint divatos multiellenességről. "Ez véleményem szerint a szolgáltatás színvonalának elismerése, de annak is, hogy a cég folyamatos beruházásokat végez az országban, s valószínűleg azt sem felejtik el a magyarok, hogy a hatvanas években az első nyugati benzinkútként jelent meg a társaság az országban "- mondta az alelnök, aki szerint a magyar piacon a piacvezető Mollal, de a többi piaci szereplővel is igen magas színvonalú versenyt vívnak.