"A teljes önállóságot a mai világban már nem lehet elérni, de az egyház célja továbbra sem a profit, hanem a felelős gazdálkodás, az önellátás és a rászorulók segítése" - legalábbis így látja Várszegi Asztrik, a Pannonhalmi Bencés Főapátság főapátja, aki az V. Gutmann Fórumon válaszolt az [origo] kérdéseire.
A Pannonhalmi Bencés Főapátság 1990-ben kapta vissza ingatlanjai egy részét azzal, hogy meghatározott karitatív feladatokat lásson el. Állami pénzt ehhez nem kaptak, de azért, mert állami feladatot látnak el az oktatás és a szociális ellátás területén, normatívában részesülnek. "Ez az apátság működésének mintegy 80 százalékát adja, a maradék 20 százalékot maguk fedezik, különféle támogatásokból, illetve vállalkozásaikból" - mondta el kérdésünkre a főapát, hozzátéve, hogy éves költségvetésük egymilliárd forint körül van.
Pannonhalma mint brand
A pannonhalmi apátság 1996 után kezdett komolyabb gazdasági tevékenységbe - melyet egyébként komoly kritikával illetett a Katolikus Egyház. Egy reklámcéget is megbíztak, amely Pannonhalmával mint branddel foglalkozik, van például logójuk is. A vállalkozásaik célja a nyereségtermelés, de azért, hogy abból finanszírozni tudják nonprofit tevékenységeiket.
"Az apátnak ma már gazdasági vonatkozású döntéseket is meg kell hoznia" - mondta Várszegi Asztrik, hozzátéve, hogy ők is szembesülnek azokkal a buktatókkal, amivel a kezdő vállalkozások. Képzik is magukat, mivel legtöbbjük bölcsészdiplomával rendelkezik. Az apátság egyik tagja posztgraduális képzés keretében elvégezte a közgázt, és erre több tagjukat is igyekeznek rávenni. A gazdasági tevékenységben külső szakemberek, közgazdászok is a monostor segítségére vannak. Volt pannonhalmi diákok például alapítottak egy céget, amely a rendház energiaellátásáért felel; annak alkalmazottai tárgyalnak az energiaszolgáltatókkal.
Tea, bor, levendula
Az apátság több sikeres vállalkozást is folytat. Egyik a borászat, a Pannonhalmi Apátsági Pincészet idén elnyerte az Év pincészete díjat. A látványpincészet berendezkedett a borturistákra is, van borkóstolás, nyáron pedig a pincészet teraszán zeneszó, koncertek mellett lehet iszogatni. A borászati tevékenységből származó nyereséget egyelőre visszaforgatják különböző beruházásokba, például új területek megvásárlásába. A gazdasági krízis még nem érte el a borászatot, mivel nem tömegbort termelnek, így egyelőre van kereslet. Gondot inkább az okoz, hogy idén feleannyi bor készült, mint tavaly, mert az időjárás nem kímélte a szőlőt.
A bencés bolt számos saját készítésű terméket árul, csokoládét, levendulát, különböző teákat. A főapát szerint a három saját készítésű likőrjük iránt is erős a kereslet. Együttműködnek külföldi rendekkel is, így a pannonhalmi termékek a bécsi kolostorokban is kaphatók. Várszegi Asztrik elmondása szerint van még mit tanulniuk: például nemrég nagyobb üzlethelyiséget béreltek, azonban annak magasabb díja majdhogynem elviszi a nyereséget.
A rendházat évente közel 100 ezer turista látogatja, ami termel annyi nyereséget, hogy eltartsa magát a turistairodát. Amikor a világörökségi rangot elnyerték, koncepciót készíttettek külső szakértőkkel, hogy hogyan tudnák kiaknázni az ebben rejlő lehetőségeket. Várszegi Asztrik főapát elmondása szerint ezen "kotta" szerint mennek a fejlesztések során (a cím elnyerésekor például összesen 2 vécé volt az apátságban, amely a turistákat ki tudta szolgálni).
Uniós pénzek is segítik a fejlesztéseket
A kulturális örökség részévé választás hozadéka, hogy részt tudnak venni az uniós pályázatokon. Nemrég fejeződött be a "turisztikai vonzerő fejlesztési program". A több mint 1,5 milliárd forintos program keretében - melyet 1,2 milliárddal támogatott az EU és a magyar állam - látogatóépülettel, rendezvényteremmel, ifjúsági zarándokházzal gyarapodott a főapátság. Megújították az arborétumot, a hospodárkertet rehabilitálták, a kertben amfiteátrumot építettek.
Csokoádé és likőr is szerepel a főapátság repertoárjában
A bencések évszázados gyógynövény-tradícióját bemutató gyógynövénykert létesült a gyógynövényeket bemutató teázóval és látványműhellyel. A hospodárkertben pihenőhelyek kínálnak lehetőséget a lelki megújulásra, az amfiteátrumban pedig színházi és egyéb kulturális programokat tartanak. A fejlesztéstől azt várják, hogy a jelenleg évente a főapátságban megforduló látogatók száma 120 ezerre emelkedik, és a vendégek hosszabb ideig tartózkodnak a szent hegyen, mint korábban. A kolostorban 4-5 szoba szolgált korábban szállásként a turistáknak, mára felépült egy 70 szobás turistaszálló.
Terveknek nincsenek híján. Most társultak a szomszédos Ravazd önkormányzatával ásványvíz palackozásra, ami a főapát szerint jó kohéziós erőt teremt a környezetükkel. A sörfőzést is beindítanák a távoli jövőben, emellett gyógyászati célú szállodát is építenének Pannonhalmán, ha sikerülne befektetőt szerezniük - sorolta a főapát. Várszegi Asztrik szerint Győrben nincs elég szállás, ha pedig az Audi bővíti majd a termelését, még kevesebb lesz majd.
A válság miatt még nem kellett elbocsátaniuk senkit
Az apátságnak jelenleg mintegy 300 alkalmazottja van, köztük világi tanárok, ápolók, személyzet, takarítók. Várszegi a környék nagyüzemének nevezi magukat ebből a szempontból. Egyelőre még nem kellett elbocsátaniuk senkit, de a turisták számának tartós megcsappanása érzékenyen érintené őket is. Főleg akkor, ha az idősebb külföldi zarándokok kerülnének pénzzavarba, ők azok ugyanis, akik főként útra kelnek.
Várszegi Asztrik a gazdasági válsággal kapcsolatban hangsúlyozta: "az egyház nem arra küldetett, hogy a gazdaságot irányító szakembereknek módszereket adjon, de a módszerek morális oldalát megvilágíthatja". Jelenleg azt próbálják megtanulni, hogy a modern gazdasági körülmények között hogyan tud egy keresztény szervezet megmaradni - természetesen korrupció nélkül.