Fellegi Tamás fejlesztési miniszter cáfolja, hogy Peking vásárolná meg Magyarország adósságát, miközben reméli, hogy a kínai szuperexpressz szerelvényei fognak vasútvonalain robogni - áll a China Daily (CD) című angol nyelvű napilap európai kiadásának keddi számában. (Az interjú angol nyelvű változatát itt olvashatja el).
A lapnak még a múlt szombaton Budapesten adott exkluzív interjújában Fellegi beszámol arról, hogy legutóbbi pekingi útja alkalmával több projekt is szóba került, amelyek között van egy a repülőteret a belvárossal összekötő gyorsvasúti beruházás is. A magyar miniszter múlt év decemberében járt Pekingben, amikor találkozott kereskedelmi és a vasútügyi tárca vezetőivel - emlékeztet a CD.
A kínai gyorsvasút terve már tavaly novemberben felmerült, Orbán Viktor miniszterelnök sanghaji látogatása végén közölte, hogy tárgyalt Ven Csia-pao kínai kormányfővel, akivel megállapodtak arról, hogy a két ország közötti lehetséges együttműködés terepe lehet az infrastruktúrafejlesztés, aminek értelmében a budapesti körvasút, illetve a Ferihegyi repteret és a belvárost összekötő gyorsvasút építésében is együttműködés várható Kínával (erről és a kínai-magyar kapcsolatokról ebben a cikkben olvashat részleteket).
Fellegi cáfolta az adósságpletykát
Fellegi az interjúban azt mondta, hogy a Magyarország és Kína "hosszú távú pénzügyi együttműködésről tárgyal", de cáfolta, hogy Kína magyar államkötvényeket vásárlását tervezné.
"Sosem mondtam, hogy Kína megvásárolná Magyarország adósságát" - húzta alá a miniszter, azt hangoztatva, hogy ő csupán azt állította, hogy kormánya "kínai bankokkal és a kínai kormánnyal tárgyal egy jövőbeni pénzügyi együttműködésről". A CD szerint múlt év végi sajtójelentések úgy idézték Fellegit, mint aki azt mondta: Orbán Viktor és Ven Csia-pao (Ven Jiabao) októberi sanghaji kormányfői találkozója nyomán felvetődött, hogy Kína megvásárolná Magyarország adósságát. E beszámolók szerzői tudni vélték, hogy a döntés kivitelezésében a kínai központi bank mellett szerepet kaptak volna állami tulajdonú kínai vállalatok is, amelyek például vasútfejlesztési beruházásokat finanszíroztak volna.
"A jelentések valótlanok" - idézi most a lap Fellegit, aki válaszában ugyanakkor megerősítette a hosszú távú pénzügyi együttműködésről szóló megbeszélések tényét. Hozzátette: a tárgyalások folyamatban vannak, ezért nem kíván részletekbe bocsátkozni, mert azok ismét félreértésekre adhatnának okot.
Fellegi Tamás alias Mr China
A fejlesztési miniszter az interjúban még kitért azokra a fejlesztési elképzelésekre, amelyekben Kínának Magyarországon szerep juthat. Említette egy logisztikai központ létrehozását és egy cargo-reptér építését, amelyek - mint mondta - az ország és Kelet-Európa számára, valamint Kínának is fontosak lehetnek, hiszen kiváló lehetőséget teremtenének a kínai áruk terítésére Európában.
A magyar kormány az informatika és az IT infrastruktúra területén is együttműködést remél Kínával - jegyzik meg a cikkírók, amivel kapcsolatban Fellegi Tamás kiemelte a világ második legnagyobb távközlési berendezéseket gyártó vállalatának, a Huaweinek a befektetéseit, amellyel a vállalat "megteremti hosszú távú jelenlétét az országban". A CD cikke beszámol arról is, hogy a Wanhua Industrial Group február eleji 1,2 milliárd eurós tranzakciójával a Borsodchem fő tulajdonosa lett.
Az interjú szerzői cikkük végén néhány mondatban bemutatják a magyar fejlesztési minisztert, akit "Mr China"-nak neveznek, utalva arra, hogy Fellegi Tamás a magyar kormányban külön is felelőse a kínai kapcsolatoknak, s megjegyzik, hogy a miniszter - e minőségében - már négyszer járt Kínában. "Nagyon szeretem Kínát" - zárja a beszélgetést a miniszter, kifejtve, hogy lenyűgözte az ősi kultúra és a modernitás egyidejű jelenléte. Elismeréssel szólt még azokról az erőfeszítésekről is, amelyekkel Kína mai erős gazdaságát képes volt felépíteni. Fellegi Tamást Matolcsy György gazdasági miniszter helyett nevezte ki Orbán Viktor kormányfő tavaly novemberben a Magyar-Kínai Gazdasági Vegyes Bizottság elnökének (erről itt olvashat részleteket).