Amikor Vilmos herceg, II. Erzsébet brit királynő unokája tavaly eljegyezte Kate Middletont, egyszersmind bejelentette az esküvő kitűzött időpontját, az esemény gazdasági hatásait taglaló orgánumok többnyire azt számolgatták, az ajándéktárgybiznisz és a turistaroham mekkora lökést adhat a válságból nehezen kikecmergő brit gazdaságnak. Az utóbbi hetekben viszont már az volt a téma, vajon a pozitív hatás ellensúlyozhatja-e a negatívat.
A legtöbb cégvezető már önmagában azon megütközött, hogy a hercegi esküvőt péntekre tették, David Cameron miniszterelnök pedig munkaszüneti napot rendelt el. Egy-egy extra pihenőnap fontmilliárdokban mérhető bevételkiesést okoz a brit gazdaságnak, különösen akkor, ha csupán pár hónappal előtte jelentik be. Még az önkormányzatok között is akad, amelyiknek ez nehézséget okoz. A Financial Times szerkesztőségi cikkben tette fel a kérdést: nem tudta-e volna Cameron megkérni a jegyespárt, hogy egy szombati napon keljen egybe?
Kieső termelés, visszafogott bővülés
Az igazi problémát azonban a konkrét időpont jelenti. A húsvét miatt két négynapos hétvége követi egymást - május 2. eleve munkaszüneti nap az Egyesült Királyságban -, így rengeteg munkavállaló vette ki a közbeeső három napot, másfél hetes egybefüggő szabadságot nyerve ezzel. A Reuters szerint egyes elemzők azzal számolnak, hogy a kiesett termelés negyed százalékponttal visszaveti a második negyedéves GDP-bővülést. Az első negyedévben a növekedés ennek mindössze a kétszerese, félszázalékos volt. (Az esküvő időzítése egyébként más szempontból sem szerencsés, túl közel esik a választási rendszer reformjáról szóló, május 5-én esedékes népszavazáshoz, kiszorítva azt a médiafelületekről.)
Mindettől függetlenül számos vállalkozásnak természetesen nagy lehetőség a westminsteri apátságban tartandó ceremóniát övező érdeklődés. A legváltozatosabb termékeket igyekeznek eladni a pár arcképével és nevével, de sokszor még ilyen direkt eszközre sincs szükség. A Middleton által az eljegyzésen viselt ruhát 24 óra alatt elkapkodták a forgalmazó lánc londoni üzleteiből, de még a Tesco által piacra dobott replika is pillanatok alatt elfogyott. Hasonló sikernek bizonyult az eljegyzési gyűrű másolata.
A hotelek, éttermek nyerhetnek
A briteket és külföldieket egyaránt megcélzó ajándéktárgy-iparág mellett a fő haszonélvező az idegenforgalom és a vendéglátás lehet. Egymillió látogatót várnak Londonba, így becslések szerint csak a főváros esetében százmillió font nagyságrendű lehet az extra forgalom. A pénzügyi tanácsadó cégek ugyanakkor több ízben figyelmeztettek, hogy a szektorban sok vállalat a reálisnál többet remél az eseménytől. A PWC egyik szakértője azt mondta, az esküvő iránt nem érdeklődő, hétköznapi turistákat akár el is riaszthatja a felhajtás és ami vele jár: a zsúfoltság és az esetleges magasabb árak.
A britek 195 millió fontot költenek majd a közvetítés alatt elfogyasztott rágcsálnivalókra és italokra. Kattintson további képekért!
A kiskereskedelmi láncok a partikellékek (ide értve az élelmiszereket is) forgalmának megugrását remélik, és alighanem megnő majd a televíziós közvetítéshez kapcsolódó hirdetési aktivitás is. Vilmos szülei, Károly walesi herceg és az azóta elhunyt Diana hercegnő esküvőjét harminc évvel ezelőtt 750 millióan nézték világszerte, Diana 1997-es temetésének pedig kétmilliárd nézője volt.
Middletonék példája
John Belrau amerikai közgazdász és újságíró a Wall Street Journalban azt írta, a Middleton család példája mindenképpen jó hatással lesz a brit gazdasági életre. A leendő hercegné szülei egyszerű alkalmazottként kezdték, és a maguk által indított vállalkozásból gazdagodtak meg annyira, hogy a lányukat olyan egyetemre küldhették, ahol találkozhatott Vilmossal.
Mindez persze nem győzi meg a brit köztársaságpártiakat: a monarchia felszámolását sürgető egyik szervezet, a Republic vezetője Cameron egyik nyilatkozatára reagálva azt mondta, amikor az emberek elvesztik a munkájukat, az otthonukat, és egyre kevesebb szolgáltatást kapnak az adójukért, "valaki más esküvőjétől nem fogják jobban érezni magukat".