A kis- és középvállalkozások (kkv) vezetőinek többsége, 62 százaléka úgy látja, nem változik cége likviditási helyzete a következő hat hónapban, 20 százalékuk romlást, míg 18 százalékuk javulást tart valószínűnek - derül ki a Policy Agenda és az Ipsos kutatásából.
A kis- és középvállalatokat irányító vezetők több mint fele, 52 százaléka számít a következő fél évben pénzügyi nehézségekre cége gazdálkodásában. A kutatás szerint a nehézségeknek két elsődleges oka van, a kereslethiány és a megrendelők, partnerek finanszírozási gondjai. Mindkét okot a pénzügyi nehézségektől tartó vállalatvezetők körülbelül egy-egy harmada említett. A pénzügyi nehézségektől tartó vállalatvezetők 12 százaléka említette a magas költségeket, az energiaárakat, míg 7 százalékuk általában a gazdasági válság pénzügyi következményeitől tart.
A kutatás szerint a vállalatok viszonylag felkészültnek tűnnek a pénzügyi problémákra. Amennyiben fél éven belül tőkehiánnyal kellene szembenézniük, mind tudná, mit kellene tennie, és több mint felük két lehetséges stratégiát is alkalmazna. A legtöbb vállalatvezető, 46 százalékuk a fejlesztések elhalasztásával igyekezne időt nyerni, míg minden harmadik megkérdezett hitelt venne fel pénzintézetétől.
A vállalkozások nagy többsége bízik egyébként számlavezető bankjában: ha bajba kerülnének, szerintük hitelt is kapnának tőlük. A kutatás szerint a vállalatok meglévő banki kapcsolatának megítélése összességében pozitív. A válaszadók jelentős többsége, 72 százaléka úgy véli, cégének nincs is szüksége szélesebb körű és mélyebb segítségre bankjától és csak 17 százalékuk gondolkodik a bankváltáson.
A kutatás kitért a szektor reklám-tevékenységére is. A kkv-k héttizede a következő fél évben nem tervez változást reklám-tevékenységének volumenében az előző fél évhez képest, igaz, közülük 20 százalék azért nem, mert nincs reklám-tevékenysége és nem is tervez ilyet. A várható változás összességében mégis a bővülés irányába mutat.
A kutatás szerint a kkv-szektor elsősorban internetes hirdetésekkel és direkt marketinggel tervezi eljuttatni üzeneteit potenciális vásárlóihoz, ügyfeleihez. Előbbi módszert a válaszadók 44 százaléka jelölte meg, utóbbit 42 százaléka.
A kis- és középvállalatok körében végzett felmérést reprezentatív mintán, 700 cég vezetőjének válaszai alapján készítette a Policy Agenda és az Ipsos .