Várhatóan 2014-től vagy 2015-től lehet újra nyereséges a magyarországi autókereskedelem Gablini Gábor szerint. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke egy sajtóbeszélgetésen azt mondta, az autókereskedő-szakma pengeélen táncol, mert a forgalom a töredéke a válság előtti években tapasztaltnak.
Az idén az első negyedévben 12-13 ezer személyautót és kishaszongépjárművet értékesítettek Magyarországon, míg 2007-ben, a válság előtti utolsó évben még több mint 200 ezret. A rentábilis működéshez évi 120-130 ezer autót kellene eladni a GÉMOSZ elnöke szerint.
Gablini Gábor elmondta: a 2000-es évek elején olyan dinamikusan nőtt a személyautók adásvétele, hogy néhány nyugat-európai autópiaci elemző már azt jósolta, Magyarországon az évtized közepére 300 ezer darab személyautóra is emelkedhet az évi eladások száma.
Az értékesített személyautók száma 2007-ben már megközelítette a 201 ezret, bár ehhez egyes ajánlatoknál olyan konstrukciók is hozzájárultak, mint a 0 százalékos önrész és a 120 hónapos (10 éves) futamidő, illetve ezek kombinációja.
Az autókereskedelem nagyarányú visszaeséséhez a pénzügyi-gazdasági válság kirobbanása mellett Gablini Gábor szerint nagyban hozzájárult a feketegazdaság drámai térnyerése is mind az autókereskedelemben, mind a gépkocsijavításban.
Domonkos András, a Lombard Lízing Csoport vezérigazgatója elmondta: a magyarországi autók 25 százaléka finanszírozott, az eladások 70-80 százalékát svájci frankban kötötték, ezekből a hitelekből csak egy-két év múlva lehet szabadulni. Ennek ellenére a lakáshitelesek számára kitalált mentőcsomaghoz hasonló megoldásra nincs szükség a finanszírozott kocsik esetében.
Domonkos András arról is szólt, hogy a svájcifrank-alapú autófinanszírozás 2011-re gyakorlatilag eltűnt a piacról. Míg 2008-ban a finanszírozott gépjárművek több mint 90 százalékára svájcifrank-alapú szerződést kötöttek, az idén a finanszírozott állományban ennek aránya mindössze 10 százalék.
A válság hatására nem állt le teljesen az autófinanszírozás, ám a feltételek és a kondíciók megváltoztak, a korábban átlagos 30 százalékos önerő mára 40 százalékra emelkedett, az átlagos futamidő pedig mintegy 1,5 évvel csökkent.
Mindkét szakember úgy vélte: a hazai autópiac gondjait az oldaná meg, ha a magyar gazdaság megerősödne, és a kis- és közepes vállalkozások valódi fejlődésnek indulnának. A lakossági autóvásárlások ugyanis idén már csak a gépkocsivételek tíz százalékát adták - mondta Gablini Gábor.