Orbán Viktor a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában szerda reggel kijelentette, hogy az ősz egyik nagy feladata az lesz, miként lehet megosztani a múltbeli elhibázott devizahitelezés miatt keletkezett veszteségeket az emberek és a bankszektor között.
"Több szerénységet kérek a bankelvtársaktól" - mondta Orbán, aki szerint a kormánynak világossá kell tennie, hogy nem engedik, hogy az elhibázott devizahitelezés árát kizárólag a hitelfelvevők fizessék meg. "Ennek a veszteségmegosztásnak keressük a módját az emberek és a bankok között, ez lesz az ősz egyik nagy feladata" - tette hozzá a miniszterelnök. Egyúttal azt is előrebocsátotta, hogy a kormány otthonvédelmi programjának további lépései lesznek.
Müller János, a Magyar Bankszövetség vezető tanácsadója a miniszterelnök bejelentése kapcsán elmondta, nem volt újabb tárgyalás a kormány és a bankok között további adósmentő intézkedésekről, és a bankok semmilyen új lépésre nem készülnek. A devizahitelesek terheinek megosztását illetően pedig Kovács Levente főtitkár úgy fogalmazott, hogy a bankszektor már kivette a részét az adósmentés terheiből, amikor befizette a bankadót, illetve vállalta az árfolyamrögzítéssel kapcsolatos konstrukció kidolgozását.
Ezeknél a szerződéseknél ugyanis nem számolnak fel hitelbírálati díjat, szerződésmódosítási díjat, és a közjegyző költségét is a bankok állják, miközben a gyűjtőszámlán három éven keresztül semmilyen nyereségük nem keletkezik. Ezen felül a nemzeti eszközkezelő által megvásárolt lakásokon is veszteséget kell lenyelniük a bankoknak, miközben az állam mindössze 2 milliárd forintot tesz bele az adósmentő programba.
A bankszövetség főtitkára arról is beszámolt, hogy a kormány által indított reklámkampány már érezteti a hatását: a bankfiókokban érdeklődő ügyfelek többsége már nem a bankok saját programjai, hanem az állami árfolyamrögzítés iránt érdeklődik. "Egyértelmű fordulat következett be az elmúlt napokban", mondta el Kovács hozzátéve, hogy az érdeklődés a szerződéskötések magasabb számában még nem nyilvánul meg.
A félreérthető reklámokkal kapcsolatban az [origo] kérdésére válaszolva Kovács Levente úgy fogalmazott, hogy a bankszövetség nem tartja veszélyesnek a kampányt, mert "a válságnak tudatformáló hatása volt az adósokra, és aki megteheti, az nem akarja elodázni a törlesztését, hanem minél előbb túl szeretne lenni rajta".