"A Malévről szóló hírek miatt érezhető, hogy az utasok alternatív lehetőségeket is keresnek, de egyelőre csak az érdeklődés szintjén. Mivel nagyon rövid idő telt el a Malév bejelentése óta, még a foglalásoknál nem látható változás" - mondta az [origo]-nak Simon András, a Weco-Travel ügyvezetője, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnökségi tagja.
A Malév vezérigazgatója hétfőn délután jelentette be, hogy a cégnek elfogyott a pénze. A kormány még hétfő reggel kiemelt stratégiai céggé nyilvánította a magyar légitársaságot, ezzel biztosítva, hogy csak egy állami intézmény végezheti el a felszámolást csőd esetén. Kedd este pedig arról jelent meg kormányrendelet, hogyan kell kárpótolni az utasokat, ha a Malév csődbe menne.
Az [origo]-hoz eljutott a Malév értékesítési részlegének rövid e-mailje is, amelyben az utazási irodákat nyugtatják. "A Malév gépei az elmúlt napokban is folyamatosan, menetrend szerint indultak és érkeztek, és ettől a gyakorlattól a továbbiakban sem kívánunk eltérni" - áll a levélben, amelyben "elővigyázatosságnak" nevezik, hogy a kormány kiemelt céggé nyilvánította a Malévet.
Egyfolytában szólnak a telefonok
Czvek János, a Pelikan.hu online repülőjegy-foglaló rendszer marketingmenedzsere azt mondta, az utóbbi három napban öt százalékkal esett vissza a Malév-jegyek eladása a múlt év azonos időszakához képest, de ez szerinte minimális csökkenés, bármikor előfordulhat ilyen változás egy-egy légitársaságnál. A jelentősebb csökkenést szerinte az is gátolja, hogy a Malév alacsony jegyárakat kínál jelenleg. Az átfoglalások számának növekedéséről szerinte sincs szó.
Az utasokat azért érdekli, hogy mi történhet a Malévvel. "Egyfolytában hívogatnak. Az összes telefonáló harmada a Malévről kérdez, érdeklődik" - fogalmazott Czvek János. Hozzátette, hogy egyelőre nem tudnak biztosat mondani. "Meg kell várni, amíg a Malév nyilatkozik a hogyan továbbról. Úgy tudom, péntekig van pénze a cégnek. Egy esetleges csőd esetén, a leállás utáni napokban az utasok a kormánytól kapnak kártérítést. Akiknek hónapok múlva esedékes utazásra szól a jegye, azoknak a legtanácsosabb megvárniuk a fejleményeket. Kérdés ugyanis, hogy egyáltalán csődbe megy-e valóban a magyar légitársaság, esetleg átveszi egy másik cég a járatait" - mondta Czvek János.
A HurráNyaralunk.hu-nál is csak az érdeklődők száma növekedett. "Érdekes, azt nem lehet mondani, hogy ne reagáltak volna az utasok a Malévről szóló hírekre, de egyelőre nincs komolyabb felzúdulás. Nincsenek tömeges lemondások, átfoglalások. Persze vannak utasok, akik - ha nem sokkal drágább egy másik légitársaság az adott útra - akkor azt választják. De sokan vannak, akik hallottak a Malév gondjairól, ennek ellenére ott vesznek jegyet. Legtöbbször egyébként az ár a döntő tényező. A Malév pedig nagyon olcsó jegyeket kínál jelenleg" - mondta Habóczki Zsolt, a HurráNyaralunk.hu online utazási iroda vezetője.
Döntsön az utas
"A kommunikációban problémákat látok, így nehéz pontos információkat adni az ügyfeleknek, mert a légitársaság kommunikációjában nehéz kiigazodni" - fogalmazott a szakember, és hozzátette, jelenleg nincs konkrét információjuk a Malév jövőjéről, ezért a jeggyel rendelkező utasoknak is csak azt tudják mondani, hogy a jelenlegi jegyszabályzat érvényes. A cégvezető azt is elmondta, hogy a jövőbeni utasok számára olyan ajánlatokat adnak, amelyekben a Malév mellett más légitársaság járatait is feltüntetik, és az utasra bízzák a döntést.
A Best Reisen utazási irodánál sem tapasztaltak fennakadást. Néhány utas érdeklődött már, mert a következő napokra van repülőjegy-foglalása. Az iroda a téli társasutazásokat azonban nem a Malévval bonyolítja le, a nyári járatüzemeltetéseket pedig, ha szükség lesz rá, átveszik más légitársaságok - mondta az [origo] kérdésére Zám Tibor. A Best Reisen irodavezetője szerint valós forgatókönyv, hogy a Malév csődbe megy, az utazási irodák azonban átfoglalásokkal tudják kezelni ezt a helyzetet, még akkor is, ha átmenetileg kisebb káoszra lehet számítani.