Havi 20-60 ezer forint díszelgési pótlék annak a katonának, aki állami ünnepségeken rendszeresen díszeleg; havi csaknem húszezer forintos zenekari pótlék zenekarban játszó honvédnek; havi 8 ezer forint kutyavezetői pótlék a kutyás rendőrnek; angol felsőfokú, C típusú nyelvvizsgával rendelkezőt megillető havi közel 40 ezer forint idegennyelv-tudási pótlék - csak néhány példa olyan pótlékra, amely elképzelhető, hogy áldozatul esik a közszolgák bérezési rendszerére váró átalakításának.
Ez olvasható ki az [origo] birtokába került kormány-előterjesztésből, amely összegyűjti a közszolgákat most megillető, szerteágazó kifizetéseket, és néhány javaslatot fogalmaz meg azok egységesítésére.
Még nincs döntés
A közalkalmazottak, köztisztviselők, katonák, fegyveres szolgálatot teljesítők több tucatnyi jogfajta alapján kaphatnak ma jövedelmet. Vannak fix juttatások, mint az alapilletmény, és vannak mozgó bérelemek. Ezek egy részét szociális szempontok alapján ítélik meg, díjazzák a túlmunkát, a többlettudást pótlékokkal igyekeznek elismerni, és a nagyobb teljesítményre elvileg a jutalom sarkallja a közszolgát.
A kormány tavaly döntött arról, hogy közszolgálati életpályamodellt dolgoz ki, ez pedig megköveteli az összetett juttatási rendszer egységesítését. Ebbe a folyamatba illeszkedik a mostani előterjesztés, amely hangsúlyozottan még nem azt írja le, hogy mi lesz, hanem csak rámutat a jelenlegi rendszer anomáliáira, felkínálja a lehetőségeket a kormánynak, hogy milyen irányba lehet elindulni.
Az előterjesztést áthatja a kormányzati személyzeti stratégiába foglalt elv, hogy fokozatosan át kell térni a munkaköri rendszerre. Most ugyanis a közszolga bérét alapvetően az határozza meg, hogy milyen a végzettsége, és hány éve dolgozik a közszférában. A munkaköralapú bérezésnél - ami a versenyszektorban magától értetődő - ezzel szemben az számít, hogy ki milyen poszton dolgozik, mekkora felelőssége van, munkája mennyire hasznos. Az előterjesztésből az derül ki, hogy a kormányon a sor, hogy eldöntse, milyen gyorsan vezetik be a munkaköralapú bérezést.
110 ezer érintett
A dokumentum nem titkolja, hogy az egységesítés nemcsak a könnyebb áttekinthetőséget és könnyebb kezelhetőséget szolgálja, hanem a spórolást is. Az anyag így fogalmaz: "a 2012. évi költségvetésben a kormány által vállalt hiánycélkitűzés teljesítése (...) a kifizetések egységesebbé tételét, egyben korlátozását feltételezi."
Az előterjesztés arról nem szól, hogy mennyit lehetne ezzel megspórolni, de utal arra, hogy a költségvetési lehetőségek szűkülése miatt a teljesítményt fokozni kell. Az átalakítás nem a közszolgák teljes, 670 ezer fős körét, hanem csak 110 ezer embert érintene, közülük most több mint 60 ezren az államigazgatásban, több mint 40 ezren pedig az önkormányzati igazgatásban dolgoznak, jövőre a járási rendszer kiépítése után az arány 80-25 ezerre módosul.
Az illetmény
Négy jogcímen kaphatnak most jövedelmet a közszolgák. Az illetmény (voltaképpen a rendszeres alapbér) is több elemből áll. Az alapilletmény az évek óta változatlan, havi bruttó 38 650 forintos illetményalap és egy szorzótényező alapján jön ki, a szorzótényező függ attól, hogy kinek milyen végzettsége van, hány éve dolgozik a közszférában, illetve köztisztviselő esetén milyen besorolási fokozattal (például gyakornok, tanácsos, vezető-tanácsos, főtanácsos) rendelkezik.
Ezt az alapilletményt érintené a legkevésbé az egységesítés, a dokumentum szerint "a szolgálati idővel arányosan emelkedő alapilletmény számításai módjára vonatkozó szabályozási rendszer megtartandó", de itt is figyelembe kell venni a munkaköri rendszerre való fokozatos áttérés lehetőségeit is.
Az illetmény másik eleme az illetménykiegészítés. Most előfordul, hogy a szervezeti hierarchia azonos szintjén állókat máshogy díjaznak a jogszabályok, és az is gondot okoz, hogy a hivatalok egymáshoz viszonyított hierarchiájának sem felel meg a kiegészítés rendszere.
A közigazgatási minisztériumban készült előterjesztés szerint, ha a kormány a munkaköralapú rendszerre térne át, akkor az illetménykiegészítést meg kell szüntetni. Ha azonban a mostani szabályok élnének tovább, akkor a szervezeti hierarchiában azonos szinten levő szervek azonos mértékű kiegészítést állapíthassanak meg, ez azonban néhány esetben azzal járna, hogy csökkenteni kell az illetménykiegészítést.
Illetménypótlékból több tucat van. (Lásd a táblázatot.) Ezek általában iskolai végzettséghez és szolgálati időhöz kötődnek. Ha áttér az állam a munkaköralapú bérezésre, akkor a rendszeres, munkakörhöz kapcsolódó pótlékok is megszűnnek, ha azonban nem lesz áttérés, akkor is átfogó felülvizsgálat alá kerülnek az alanyi jogon járó pótlékok.
Pótlék neve | Pótlék összege |
éjszakai pótlék | óránként 54 forint |
gépjárművezetői pótlék | havi 5025 forint |
doktori képzettségi pótlék | havi 28 990 forint |
lovas járőri, díszelgési pótlék fegyveres testületnél dolgozónál | havi 9663 forint |
kutyavezetői pótlék | havi 7730 forint |
búvárpótlék fegyveres testületnél dolgozónál | óránként 1933 forint |
búvárpótlék katonánál | óránként 1005-1353 forint |
zenekari pótlék katonánál | havi 19 325 forint |
terepfelmérői pótlék katonánál | napi 1623-3246 forint |
eseti díszelgési pótlék katonánál | napi 618 forint |
repülő és helikopter műszaki üzemben tartó pótlék | havi 7730 forint |
A teljesítményösztönző
A bér második jogcíménél, a teljesítményösztönző juttatáshoz alaposan hozzányúlhatnak, erre enged következtetni a dokumentum. Bár márciustól jutalom csak teljesítményértékelés alapján fizethető ki, de egyelőre a jutalom kifizetését a törvények közvetlenül nem kötik mérhető és kontrollálható egyéni teljesítménykövetelményekhez, illetve azok értékeléséhez.
Az előterjesztés kiáll amellett, hogy kizárólag egyéni teljesítményértékelés, illetve a többletfeladat ellátása esetén igazolt teljesítés esetén lehessen csak jutalmat adni. Az is változást hozna, hogy a jutalom összege (pontosabban az adott intézménynél összesen kiosztott jutalom) igazodjon ahhoz, hogy a jutalmat kapó személy munkahelye milyen szinten helyezkedik el az államszervezeti hierarchiában.
Szociális, kulturális, egészségügyi juttatás
A bér harmadik eleménél, az egyéb szociális, jóléti, kulturális, egészségügyi juttatásoknál is felforgatnák a mostani rendszert. Szociális alapon csak a jövedelemelőleg (illetményelőleg), illetve lakásvásárlásra, családalapításra szolgáló visszatérítendő támogatásokat lehetne adni. Tanulási céllal csak munkaidő-kedvezmény és tandíjtámogatás lenne adható. Vissza nem térítendő juttatás csak teljesítményösztönzési céllal, valamilyen célfeladatra volna utalható.
Béren kívüli
Az illetmény negyedik jogcíménél, a béren kívüli juttatásnál várható a legkevesebb változtatás, mivel most a munkáltatók nem rendelkeznek olyan mozgástérrel, amelyek nagyon eltérő rendszereket szülne intézményenként. Az idén egyébként 200 ezer forintban van korlátozva minden állami szervnél az éves cafeteriakeret.