Skoda villamosok érkezhetnek Miskolcra 2013 végén miután a Közbeszerzési Döntőbizottság január közepén elutasította az olasz AnsaldoBreda jogorvoslati kérelmét Miskolc 38 milliárd forintos villamos beruházásával kapcsolatban. A Skodát tavaly novemberben hozta ki győztesnek a miskolci közbeszerzésben döntő bírálóbizottság, az olasz versenytárs - aki egyébként második lett a pályázaton - viszont úgy vélte, hogy a Skoda irreálisan alacsony karbantartási díjakat adott meg.
A KDB mostani döntésében leegyszerűsítve úgy érvelt, hogy a Skoda árai és karbantartási terve alapjaiban nem kifogásolhatóak, részleteket és konkrétumokat pedig a pályázat alapján nem kellett megadnia, ahogy a pályázatnak az sem volt feltétele, hogy már létező, konkrét villamossal pályázzon. Így lehetséges az, hogy a Skoda pályázatában szerepel az a mondat is, hogy "A megajánlott villamosok jelenleg még nem léteznek". Igaz a Skoda a számítások alapjául egy már létező (és például Brnóban közlekedő) X53-es modellt vett alapul, amihez a miskolci villamosok hasonlítani fognak.
Az [origo] szerkesztőségébe korábban eljutott a miskolci bírálóbizottságot vezető közbeszerzési szakértő levele, amelyet a helyi közlekedési vállalat vezetőjének ír. Ebben a szakértő úgy fogalmaz, hogy a Skoda győzelme "jogszerűtlen és szakszerűtlen", ezért a felmentését kérte. Szintén megküldték szerkesztőségünknek a bírálóbizottság által felkért független mérnökök véleményét is, ami pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy a Skoda karbantartási árai "irreálisan alacsonynak tűnnek". Korábbi cikkünkből az is kiderül, hogy a mérnökök véleménye a beruházást felügyelő bizottság számára még megismerhető volt, de később a végleges közgyűlési döntés határozatához már nem csatolták.
A KDB döntésének azért is volt nagy jelentősége, mert Miskolc városa már negyedszerre próbált villamostenderén nyertest hirdetni, de eddig a vesztesek mindig találtak valamilyen hiányosságot a győztes pályázatában, amelyek alapján a KDB felülbírálta a döntést. Ha most is így történt volna, már csak nagyon feszített menetrendben lehetett volna legyártani és üzembe helyezni a villamosokat. Ha pedig valamilyen csúszás jött volna létre - ami 30 villamos leszállítása esetén jó eséllyel megtörténik -, akkor a város az Európai Uniós támogatástól részben vagy egészben eleshetett volna.
Az uniós pénz felhasználhatósága azonban még most sem teljesen biztos. Az AnsaldoBreda magyarországi képviselője, Dávid Béla az [origo]-val közölte, mind a magyar bíróságon, mind az Európai Bizottságnál megtámadta a KDB döntését, ha nyerne, akkor Miskolc elesik az uniós támogatástól.