Az Átlátszó.hu birtokába került hivatalos levél szerint a kínai HNA Group, a Hainan Airlines anyacége már 2011 októberében lemondott a Malév megvásárlásáról - ezt Adam Tan, a kínai óriáscég ügyvezető igazgatója írta meg Fellegi Tamás akkori nemzeti fejlesztési miniszternek. Sokáig a Hainan számított a nemzeti légitársaság legesélyesebb vevőjelöltjének.
A levélben Adam Tan hosszan sorolja a tervezett együttműködést gátló tényezőket, ilyen volt például, hogy a HNA nem tehetett ajánlatot a Malév alkalmazottainak, vagy hogy az állami támogatások, amelyekben korábban megegyeztek a magyar féllel, érvénytelenné váltak az EU korlátozásai miatt. Tan a levélben megemlítette, hogy akadozott a felek közötti információáramlás, valamint a HNA-nek nehézséget okozott a Malév beszállítóival való tárgyalás is.
Tan szerint ezen felül a közösen elképzelt üzleti terv "túlzott optimizmusa" is problémát okozott. A HNA igazgatója szerint ez vele és Demján Sándorral is beláttatta, hogy túlzottan nagyok a Budapest mint Európa kapuja projekt költségei és kockázatai. A Felleginek írott levél szerint a vállalkozás három év után sem tudott volna kilábalni kezdeti veszteségeiből, és évente több százmillió euró veszteséget termelt volna.
A levél szerint a HNA esetleges szerepvállalása azzal indult, hogy a magyar miniszterelnök hivatalos látogatást tett a HNA Groupnál. A magyar állam, a Demján-féle Magyar Tőketársaság és a kínai HNA Group akkoriban abban gondolkodtak, hogy légitársaságot hoznak létre a növekvő kínai igények kiszolgálására Európa felé.
A Malév csődje után hétfőn jelentette be a kínai Hainan Airlines, hogy felfüggeszti budapesti járatainak működését. A kínai légitársaság március 2-án repül utoljára Pekingből a magyar fővárosba.