Ha ön vagy hozzátartozója itthon vagy külföldön ragadt a Malév leállása miatt, írja meg tapasztalatait a hirugyelet@origo.hu címre!
Az [origo] korábbi cikkei a Malévről: új cég léphet a Malév helyére, így kártalanít a kormány, az Európai Bizottság döntése volt az utolsó nagy lökés a csőd felé.
Pénteken reggel hat órakor leállt a Malév - jelentette be a társaság. A Fővárosi Bíróság csütörtökön csődvédelem alá helyezte a céget, a speciális jogszabályi előírások szerint a rendkívüli vagyonfelügyelő az állami tulajdonú Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft.
Fábián Balázs, az állami Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója és Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke jelentette be a leállást. További képekért kattintson!
Akik a következő hónapokra vettek jegyet, a Malévhez kell benyújtaniuk a kártalanítási igényüket, ezeket később rendezik, a társaság honlapján lesz elérhető erről tájékoztatás - hangzott el a Malév péntek reggeli sajtótájékoztatóján. A Malév elnöke Berényi János azt is elmondta, hogy a Malévhez tartozó leányvállalatokat nem érinti a csőd, azok továbbra is üzemelnek. A cég tájékoztatása szerint 3726 utas van külföldön és összesen 7200 utast érint a leállás.
A leálláshoz vezető csőd nagyon gyorsan következett be - mondta a Malév vagyonfelügyelője Varga Jenő. Az utolsó lökést az adta meg a cégnek, hogy a tel-avivi a járatot nem akarták kiszolgálni, a cég pedig nem tudta kifizetni előre a szükséges díjakat.
Arra a kérdésre, hogy miért lehetett még csütörtökön délután is Malév jegyet vásárolni Limburger Lóránt, a cég megbízott vezérigazgatója azt válaszolta: felelősen jártak el, "addig amíg van remény a működésre el kell adni a jegyeket, a helyzet azonban éjszaka változott jelentősen.
Az igazgatóság elnöke hajnalban kapta a vészjelzést arról, hogy a Tel Aviv-i járat már nem tudott visszaindulni, ekkor hívták össze az igazgatósági ülést és döntöttek a leállásról. Ez azonban nem vonatkozik a leánycégekre, azok tovább üzemelnek. A gépek egy kivételével Budapesten vannak. Berényi János arról számolt be, hogy a Tel Aviv-i gépet nem akarták kiszolgálni, csak tetemes összeg fejében. Ha ezt a cég kifizeti precedenst teremtett volna, erre pedig nincs megfelelő likviditása - tette hozzá.
A Malév felvette már a kapcsolatot más légitársaságokkal, hogy segítséget nyújtson az utasok elszállításában. Tárgyalnak a repülőgépek lízingcégével, és a lehető legrövidebb időn belül visszaadják azokat.
Az Airportal.hu légiközlekedési portál információi szerint a Malév összes Boeing repülőgépe délben 15 perces különbséggel elindul Shannonba, ahol véglegesen visszaadják őket az ILFC amerikai lízingcégnek.
Az MTI úgy tudja, hogy a Malév repülőgépeit szolgáltató amerikai lízingcég kora délután kilenc gépet szállítana vissza írországi bázisára. A repülőgépek 14 órától hat percenként szállnának fel. Az MTI értesüléseit nem erősítette meg a Malév, az ILFC amerikai, illetve holland irodái eddig nem reagáltak az MTI megkeresésére. Az Index úgy tudja, hogy az ILFC terve kútba eshet, mert egyetlen Malév-pilóta sem vállalta a munkát.
Utasok várakoznak egy információs pultnál a Liszt Ferenc reptéren. További képekért kattintson!
A Budapest Airport Zrt. fő tulajdonosát, a Hochtief német társaságot nem érte váratlanul a Malév leállása. Donatella Gasser, a cég repülőtér-üzemeltető érdekeltségeit összefogó Hochtief Concessions kommunikációs vezetője elmondta: a leállás szomorú, de előre látható fejlemény volt, amelyre így készülni is lehetett. Hozzátette: a német cég nem csupán a magyar érdekeltség menedzsmentjével egyeztet arról, hogy a jelenlegi helyzetben mit érdemes tenni, hanem szoros kapcsolatban áll a budapesti kormánnyal és a Malév vezetésével is.
A Malév rendkívüli vagyonfelügyelője hamarosan bejelenti a csoportos létszámleépítést, csak az operatív működéshez szükséges létszámot tartják meg, a többieket elbocsátják, a létszám azonban ma még nem ismert - ismertette a rendkívüli vagyonfelügyelő. Limburger Lóránt hozzátette, hogy az elbocsátás nem érinti a leánycégeket. Az anyavállalat munkavállalói a januári béreket megkapják.
Azok az utasok, akik külföldön rekedtek úgy juthatnak Budapestre, ha másik légitársaságnál vesznek jegyet a visszaútra hivatkozva a Malév leállásra. Általában a légitársaságok kedvezményes jegyeket szoktak ilyen helyzetekben ajánlani - mondta. A számlát pedig itthon kell benyújtaniuk - mondta Limburger Lóránt.
Orbán Viktor miniszterelnök péntek reggeli rádióinterjújában közölte: az újraindulás nem lehetetlen. "Ha meg tudunk szabadulni a csontvázként örökölt terhektől, lehet még magyar nemzeti légitársaság" - mondta a 180 percben.
Minden gép leállt, jelenleg várják a bejövő járatokat - mondta reggel az [origo]-nak Róna Márta, a Malév szóvivője. A Budapest Airport péntek reggel öt órakor kapott tájékoztatást a Malévtől, hogy nem indulnak a légitársaság járatai - közölte Hardy Mihály szóvivő az MTI-vel. A Liszt Ferenc repteret üzemeltető Budapest Airport szóvivője elmondta, hogy a péntek erős nap a reptéren, a délután folyamán indul több járat.
Az MTI egy utastól értesült arról, hogy hét órakor jelentették be a budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren, hogy a Malév járatait törölték. A repülőgépére váró utas elmondta, hét óráig azt a tájékoztatást kapták a várakozó emberek, hogy késnek a légitársaság járatai. A 2B terminál nagyjából tele van, ilyenkor sok járat indulna, az utasok nyugodtak. A Bud.hu oldal szerint ma 64 Malév-járat indulna.
A légitársaság utasait az ügyfélszolgálaton (az alábbi telefonszámon Magyarországról: 06-40-21-21-21, külföldről: +361-802-11-11) tájékoztatják arról, hogyan utazhatnak el célállomásukra, illetve milyen lehetőségeik vannak a kártalanításra. (A belföldről hivható szám reggel 8-kor nem volt elérhető, a vonalak minden bizonnyal túlterheltek.)
A Malév honlapján jelenleg a társaság sajtóközleménye érhető el. E szerint "Az Igazgatóság döntése alapján a kár minimalizálása érdekében elrendeli a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését. Ennek értelmében február 3-án 6 órától, 66 évnyi csaknem folyamatos működés után, nem szállnak fel Malév-repülőgépek."
Minden gép leállt, jelenleg várják a bejövő járatokat - mondta Róna Márta, a Malév szóvivője. További képekért kattintson!
A nehéz pénzügyi helyzetben lévő Malév vezérigazgatója Limburger Lóránt hétfőn jelentette be, hogy napokon belül elfogyhat a légitársaság pénze. A cég akkor közölte, a következő napokban felszállnak a gépek, és közben a cégvezetés elkészíti a működés biztosításához szükséges pénzügyi tervet.
Kedden a cég elnöke közölte, a kormány elkötelezett egy nemzeti légitársaság megléte mellett és reméli, hogy a jövőben is szállítani fogja az utasokat a légitársaság. Arra a kérdésre, hogy mi lesz, ha mégis elfogy a pénz, elmondta: az utasok többszörösen biztosítva vannak, visszakaphatják a pénzüket a IATA-tól (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség), a biztosítóktól és egyéb tartalékokból.
A kormány először kiemelt stratégiai vállalattá minősítette a Malévet, majd határozatot hozott arról, kik kapnak kártalanítást, ha a légitársaság leállna.
A Malévval kapcsolatban a héten a kormány több jogszabályt hozott. Még a vezérigazgató hétfői bejelentése előtt Hétfőn jelent meg az a kormányrendelet, amely azonnali hatállyal stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek minősítette a céget. A lépéssel pedig lehetővé válik, hogy állami kontroll alatti eljárás keretében rendezzék a szorult pénzügyi helyzetben lévő cég helyzetét. Szerdán pedig a Malév leállásának esetére hozott részletes intézkedéseket a kormány két új rendeletben, bár a cég délután azt közölte, hogy továbbra is a működés fenntartásán dolgoznak. A kormány egyrészt átcsoportosított kétmilliárd forintot az esetleges leállásnak a kezelésére, másrészt meghatározta, hogy milyen feltételekkel kártalanítják a jeggyel rendelkező utasokat. A Fővárosi Bíróság csütörtökön csődvédelem alá helyezte a Malévot, rendkívüli vagyonfelügyelőt rendelt ki mellé, és rendkívüli moratóriumot rendelt el. Ez azt jelenti, hogy a légitársaság a vagyonfelügyelő hozzájárulása nélkül kifizetést nem teljesíthet, illetve a Malévval szembeni végrehajtások szünetelnek.