Tíztagú parlamenti vizsgálóbizottság létrehozását kezdeményezi a fideszes Budai Gyula a Malév és a Budapest Airport (BA) privatizációja, valamint a légitársaság visszaállamosítása körülményeinek kivizsgálására.
Az elszámoltatási kormánybiztos csütörtökön terjesztette a parlament elé a bizottság létrehozására vonatkozó országgyűlési határozati javaslatát, amely kimondja: a parlament a Malév csődje miatt elengedhetetlennek tartja, hogy annak okait egy vizsgálóbizottság keretein belül tárja fel. A testület vizsgálatának választ kellene adnia arra a kérdésre, hogy 2004-2006 között hogyan zajlottak az állami tulajdonú Malév-részvények értékesítését célzó eljárások, hogyan választották ki a 2006-os vagyonértékelést végző céget, a privatizációban mennyire érvényesültek az állam érdekei, továbbá milyen vezetői döntések járultak hozzá ahhoz, hogy az orosz VEB banknak a kisebbségi részesedése ellenére "általános" vétójoga legyen a légitársaságban.
A BA privatizációjával kapcsolatban egyebek mellett azt vizsgálják majd, hogyan születhetett meg egy olyan záradék, amely alapján a Malév esetleges csődje "közvetlen kihatással - fizetési kötelezettséggel - bírna" a Budapest Airport Zrt.-re. Budai arra is kiváncsi, hogy e "nem publikus záradék aláírásához a Kincstári Vagyoni Igazgatóság akkori vezérigazgatóján kívül kinek a hozzájárulása kellett".
A bizottság Oszkó Péter szerepét is vizsgálná: a volt pénzügyminiszternek - aki 2011-ben a Wizz Air igazgatósági tagja lett - van-e és ha igen, mikortól és mekkora tulajdonrésze a Wizz Airben. "Megfelel-e a valóságnak, hogy a Malév Zrt. reprivatizációjára készülve létezett olyan forgatókönyv, amely szerint más légitársaságok - így a Wizz Air - vették volna át a Malév szerepét?" - kérdezi a fideszes képviselő. A paritásos alapon működő vizsgálóbizottság tíz tagjára a frakcióvezetők tehetnének javaslatot: az indítvány szerint négy parlamenti képviselőt delegálna a testületbe a Fidesz, egyet a KDNP, kettőt az MSZP, kettőt a Jobbik és egyet az LMP. Az elnököt a Fidesz adná, az alelnököt pedig az MSZP.
Budai Gyula javaslatát azzal indokolta, hogy a Malév csődhelyzetét részletesen kivizsgáló bizottság létrehozása elengedhetetlen, "a hazai és nemzetközi jelentőséggel bíró vállalat gazdasági színtérről való eltűnése folyamatának és a jogügyletekben döntési jogkörrel rendelkező állami és cégvezetők tevékenységének, felelősségének feltárása mindenképpen indokolt".
A Malév leállásáról szóló összes [origo]-s cikket itt olvashatja.