"Az Audi Hungaria a napokban kiír egy pályázatot logisztikai park létesítésére, üzemeltetésére. A parkban lévő csarnoknak több tízezer négyzetméteresnek kell lennie, a beruházás értéke pedig több milliárd forintra rúg" - mondta az [origo]-nak Lőre Péter, a győri cég kommunikációs vezetője.
A pályázaton indulóknak arra kell figyelniük, hogy az Audi-gyárat a logisztikai parkból negyed óra alatt elérjék a teherautók, vagyis kulcsfontosságú a helyszín megválasztása. A logisztikai parkot megépítő vállalkozásoknak területet kell találniuk, amely megfelel ennek a feltételnek, és egyelőre két helyszín versengéséről tudni, amely szívesen befogadná a többmilliárdos beruházást: az autógyárnak is helyet adó Győr, illetve a város dunai kikötőjeként funkcionáló Gönyű.
A logisztikai park az Audi tavaly szeptemberben bejelentett, 2013-ig megvalósuló, 900 millió eurós beruházásában megvalósuló gyárát szolgálja majd ki. Orbán Viktor miniszterelnök akkor azt mondta, hogy a gyárbővítéssel közvetlenül 1800 új munkahely létesül, és a beruházás "nemzetgazdasági jelentőségű", mert a kibővített üzem csúcskapacitáson plusz 2 százalékpontos növekedési potenciált jelent majd a magyar gazdaságnak.
A logisztikai parkot az állam szeretné a maga érdekeltségébe tartozó területen tudni. A Győr-Gönyű Kikötő Zrt. gondozása alatt álló állami terület kihasználatlan, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő ezért kapva az Audi-pályázat lehetőségével maga is megnyitott egy pályázatot, amely a gönyűi terület bérletéről szól. "Az állam csak a területbérletre hirdetett meg pályázatot, közvetlenül az Audi-pályázaton nem indul" - mondta az [origo]-nak Becsey Zsolt, akit Orbán Viktor kormányfő Audi-ügyi kormánybiztosnak nevez ki.
Becsey Zsolt azt ugyan nem tudta megmondani, hogy mekkora beruházásról lehet szó, de előzetes költségelemzésekre hivatkozva azt mondta, csak az építési költségek nagyságrendileg 8-9 milliárd forintot tehetnek ki. A logisztikai park felépítése feltehetően nem csak az építkezésből áll, ezért ennél nagyobb összeg lehet az összberuházás. A kormánybiztos szerint van is már érdeklődő a gönyűi területre. "A végső döntést az Audi hozza meg, az állam csak az egyik lehetséges terület biztosításával vesz részt a beruházásért folytatott versenyben" - mondta Becsey Zsolt hozzátéve, hogy az Audi-pályázat és a gönyűi területhasználati pályázat két független tender.
Lőre Péter a pályázatról elmondta, "olyan cégek jelentkezhetnek, amelyeknek van tapasztalatuk ilyen típusú beruházás lefolytatására és logisztikai park működtetésében. A döntést a következő hetekben hozza meg a társaság". A kommunikációs vezető szerint elképzelhető, hogy olyan indulók is lesznek, amelyek több helyszínt is megjelölnek a pályázatukban. Az összes jelentkező kiléte nem ismert, az biztos, hogy a cég mostani gyárának helyet adó győri önkormányzat is szeretné megszerezni a parkot.
Itt dől el a többmilliárdos kérdés
"Győr városa elkötelezett amellett, hogy az Audi beszállítói parkja a város határain belül valósuljon meg" - áll Borkai Zsolt (Fidesz-KDNP) polgármester csütörtöki közleményében. Az önkormányzat bízik abban, hogy Győr lesz a befutó. "A világ minden pontján elhelyezkedő, az Audi gyárbővítésére pályázó, konkuráló városokkal szemben a gyárbővítés helyszínéül végül Győrt választotta a vállalat. Ez magáért beszél. Bár költségvetésében nem szerepelt, de Győr akkor is biztosította, ami a pozitív döntés megszületéséhez kellett, és a beszállítói park esetében is így fog tenni, természetesen a jogszabályok adta lehetőségek között" - tették hozzá a győri városházán. Arra a kérdésünkre, hogy mit szól az önkormányzat ahhoz, hogy az állam a gönyűi területet támogatja, azt felelték, hogy az állam a maga érdekeit képviseli, Győr pedig saját pozícióját szeretné erősíteni, ez természetes.
Thomas Faustmann, az magyar Audi ügyvezetésének elnöke a múlt héten közölte, egyelőre nem született döntés arról, hol épül fel a logisztikai park, de "Gönyű esélyei nagyon jók" ebben a versenyben. Az [origo] úgy tudja, az állam Audival folytatott tárgyalásain is felmerült a gönyűi park. Faustmann elmondta, a terület a magyar állam tulajdonában van, közúti és vasúti csatlakozással is rendelkezik, noha kérdéses, hogy ez utóbbit mennyire tudná kihasználni az Audi.