"Az üzlet és a vásárlóink számára a legjobbat nyújtani, ez a szenvedélyem. Megtiszteltetés, hogy kiérdemeltem és megszolgáltam az igazgatótanács, a részvényesek, az üzleti partnerek és a társaság minden egyes alkalmazottjának bizalmát" - ezekkel a szavakkal jelentette be távozását a héten McDonald's vezérigazgatója, Jim Skinner. A hamburgerlánc élére 2004-ben kinevezetett Skinner bejelentése mindenkit meglepett. Skinnert ugyanis gyakran megkérdezték a cég befektetői találkozóin, mikor vonul vissza, erre azonban gúnyosan azt mondta, nem tervezi, hogy a "közeljövőben bárhova menne".
Látványos eredmények
A mérnök végzettségű Skinner élete szinte teljesen összeforrt a hamburgerlánccal: 1971-ben került a McDonald'shoz gyakornokként, harminchárom évvel később pedig átvette a vezérigazgatói posztot, és nyolc nagyon sikeres évet tudhat maga mögött. Neki köszönhető, hogy a 2003-ban nagyon gyengén szereplő társaság felállt a padlóról, és növekedő pályára állt.
A cégnél Skinner részvételével dolgozták ki 2003-ban a "Győzelmi terv" nevű stratégia, amelynek megvalósításával egyre jobb teljesítményt nyújtott a cég. A terv célja az volt, hogy gyorsabb, barátságosabb szolgáltatás mellett jobb ízű ételek, hangulatosabb éttermek tartozzanak a lánchoz, és aktivizálják a marketingtevékenységüket. Emellett döntöttek arról is, hogy a 2003-ban nagyon gyengén szereplő étteremlánc bezárja veszteséges egységeit, és lassítja a terjeszkedést.
A világszerte több mint 33 500 üzletet működtető étteremlánc árbevétele 42 százalékkal, 27 milliárd dollárra gyarapodott Skinner kinevezésétől 2011 végéig, és az elemzők további növekedésre számítanak. A Bloomberg szerint idén 5 százalékkal, 28,4 milliárd dollárra nőhetnek a cég bevételei.
A McDonald's részvényárfolyama tavaly a legnagyobb emelkedést produkálta a New York-i tőzsde irányadó indexe, a Dow Jones Industrial Average mozgását meghatározó 30 részvény közül. A 2003-ban még 13 dollár alatt is megforduló részvényt 2004 elején 25 dollár alatt, a múlt év végén pedig 100 dollár felett is jegyezték. A látványos fejlődésről a Chicago Tribune Skinner lemondásáról szóló cikkében egyenesen azt írta, hogy 2003 után az egyik legpompásabb teljesítményt produkálta a vállalat az amerikai cégek történetében.
Don Jim
A számok azt jelzik, hogy a válság sem okozott jelentős problémát a társaságnak. A Wall Street Journal 2008 december végén azt írta, az elemzői várakozásokkal szemben a McDonald's növelte forgalmát, miközben az étteremláncok egyre kevesebb bevételre tudtak szert tenni. A válság túlélését a cég részben az úgynevezett dollármenü bevezetésének köszönhette. Egy dollárba kerülő termékeket (hamburgert, sajtburgert, pitét) kínált, amelyek alacsony ára miatt nagyon népszerűek az Egyesült Államokban.
Zöldebb, egészségesebb
Skinner irányítása alatt vett egy másik jelentős fordulatot is a cég: már nem kizárólag a gyors étkeztetésre koncentrált. Elindították a Starbucks kávézólánc konkurenciáját, a McCafé-láncot, azaz az éttermekben kávézásra alkalmas sarkokat alakítottak ki. A cég bevezette éttermeiben a vezeték nélküli internetszolgáltatást, és számos egységben nagyképernyős tévével is szórakoztatja a vásárlókat.
Emellett megváltozott az éttermek kínálata is. Számos termékkel bővült, bevezettek prémium termékeket, süteményeket, szendvicstekercseket, továbbá egészségesebb ételek is megjelentek a palettán. A gyerekeknek kínált happy meal menüben például a sült krumplit almára cserélte a vállalat tavaly, így reagálva azokra a kritikákra, hogy a gyerekmenük egészségtelenek. Az étteremlánc tavaly bejelentette, 2020-ra az összes amerikai menüjében csökkenti a só-, cukor-, zsír- és kalóriatartalmat. További fontos lépés volt, hogy az egységeket környzetbarátabbá tette a vállalat azzal, hogy jelentősen mérsékelte az energiafogyasztás (Magyarországon például az Üllői úton lévő McDonald's lett az első zöld egység: a 2009-ben történt átalakítás után a vízfogyasztás 70 százalékkal, az áramfogyasztás pedig több mint ötödével csökkent).
Megmentette a lenyakazástól McDonald'sot
Bár a számok alapján a McDonald's Skinner vezetésével visszaverte azokat a támadásokat, amelyek szerint a cég egészségtelen termékeket kínál, és irigylésre méltó sikereket ért el, ennek ellenére elveszítette a világ legnagyobb étteremlánca címet a McDonald's. Tavaly márciusban az amerikai Subway szendvics-franchise bejelentette, 2010 végéig világszerte - összesen 95 országban - 33 749 éttermet nyitott 2010 végére, míg a McDonlad's -199 országban - 32 737 üzlettel rendelkezett. A Subway bejelentésére reagálva a McDonald's közölte, éttermeinek száma szintén növekszik, de ők "nem nagyobb, hanem jobb" étteremlánc létrehozására koncentrálnak.
Az utód "Három nemzetközi prioritásunk van, a kínálatunk optimalizálása, korszerűbb fogyasztói élmény biztosítása és még több fogyasztó elérése" - mondta Skinner távozásának bejelentésekor Don Thompson, a cég operatív vezetője, aki júliustól veszi át a társaság irányítását. Peter Saleh, a Telsey tanácsadó cég elemzője azt mondta, zökkenőmentes lesz a vezetőváltás. Ugyanakkor a 48 éves Thompsonnak nem lesz könnyű dolga a jövőben. Az legnagyobb kihívás az áremelkedések kezelése lehet, a Bloomberg által idézett elemzések szerint ugyanis Európában 3,5, az Egyesült Államokban pedig 5,5 százalékos nyersanyagdrágulás várható. |