"Magyarország nem húzza az időt, nem játszik török kártyát, ahogy itt, Washingtonban fogalmaznak, hanem teljesen egyértelműen arra törekszik, hogy a tárgyalások minél hamarabb elkezdődjenek és sikeresen végződjenek" - mondta Fellegi Tamás IMF-tárgyalásokkal megbízott tárca nélküli miniszter a múlt pénteken. Egy héttel korábban Orbán Viktor miniszterelnök nevezte "szamárságnak", hogy nem akar megállapodni az IMF-fel.
A török kártya kifejezés Törökország 2008 májusa és 2010 márciusa közötti magatartására utal. Ankara legutóbbi IMF-hitelprogramja 2008 tavaszán járt le, azután a Valutaalap és a török kormány delegációi közel két éven keresztül tárgyaltak egy új hitelmegállapodás lehetőségéről, majd 2010 tavaszán a kormány bejelentette, hogy mégsem kér segítséget.
A külföldi lapok úgy értékelték a tárgyalások elhúzódását, hogy a törökök az orruknál vezették a nemzetközi szervezetet. A New York Times "lefulladó, majd újrainduló" tárgyalásokról írt, a Financial Times úgy fogalmazott, hogy a törökök "tűkön ülve tartották" a befektetőket, a Wall Street Journal viszont azzal magyarázta a kormány viselkedését, hogy a 2011-es választásokra készülve Ankara el akarja kerülni az IMF-hitellel járó megszorításokat - a kormánypárt meg is nyerte a tavalyi választást.
Nem arról van szó, mégis nagyon hasonlít
Magyarország számára az IMF-hitelkeret biztos hátteret jelentene, amely a befektetők számára azt garantálná, hogy az állam akkor is fizetőképes marad, ha bármilyen körülmény miatt a piacról nem tudná finanszírozni magát. A piac attól tart, hogy a magyar kormány csak lebegteti az IMF-hitelkeretet. Erre utal az [origo] korábbi értesülése is: januárban kormányzati források azt mondták, novemberben még reális forgatókönyv volt, hogy ez csak a piacok megnyugtatására szolgáló bejelentés, és esetleg néhány tárgyalási nap után a kormány eláll az IMF-megállapodástól. Fellegi Tamás igyekezett eloszlatni az ilyen jellegű félelmeket.
A megállapodás várható időpontja viszont egyre csúszik: először még az első negyedévre, majd a másodikra várta a kormány, de az MTI által megszólaltatott londoni elemzők már szeptemberi időpontról is beszéltek. Fellegi Tamás utoljára áprilisra várta a tárgyalások megkezdését. Ráadásul a magyar kormány eddig megszólalásaiban és az egykori török stratégiában számos párhuzam van.
Minél hamarabb
Törökország azzal húzta az időt, hogy a hiteligénylési szándékot lebegtette két éven keresztül - de ezt egyszer sem adta be valójában, csak szakpolitikai kérdésekről egyeztetett a Valutaalappal, vagyis a hitelkeret kapujában toporgott. Recep Tayyip Erdogan miniszterelnök 2008 nyarán azt ígérte az IMF-nek, hogy hamarosan eldöntik, a korábbi hitelkeret után kell-e új IMF-program Törökországnak - de ez nem történt meg.
Pár hónappal később, az IMF sajtótájékoztatóján megint az hangzott el, hogy a török kormány még nem döntötte el, milyen segítséget kér. Dominique Strauss-Kahn, a Valutaalap akkori vezetője szerint nem értettek egyet a felek a török gazdasági kiigazítás mértékében és hogy ehhez az IMF mekkora összeggel járulhatna hozzá. Egy későbbi IMF-es nyilatkozatból az derült ki, hogy az adókon vitatkoztak, Erdogan az áfa emeléséhez ragaszkodott, ami nem tetszett a Valutalapnak.
2009 júliusában a kormányfő ismét arról nyilatkozott, hogy szándékában áll megegyezni az IMF-fel. A török kérdéssel foglalkozó IMF-es sajtótájékoztatón ugyanúgy elhangzott, hogy "minél hamarabb meg akarnak egyezni", ahogy Fellegi Tamás is fogalmazott washingtoni látogatásakor. A törökök még pár hónappal a visszautasítás előtt is arról beszéltek, hogy kétéves IMF-programot szeretnének.
Egy évtized az IMF-fel Törökország 1999 decembere óta folyamatosan részt vett az IMF hitelprogramjában, amely során gyors növekedésnek (a csúcsév 2004 volt 9,4 százalékos bővüléssel) indult a török gazdaság, miközben megfékezték a hiperinflációt (2000-ben 55 százalékos volt a drágulás, amit 2004-re 8,6 százalékra tudtak leszorítani). 2008 májusában, vagyis még a válság kitörése előtt döntött úgy a török kormány, hogy több mint 8 évi együttműködés után megpróbálják saját lábra állítani az országot. Ez még úgy is sikerült, hogy a válság miatt 2009-ben 4,8 százalékkal visszaesett a gazdaság. Összességében tehát a török lakosság a program végére azt tapasztalhatta, hogy a rohamos áremelkedést sikerült visszafogni, miközben a gazdaság komoly növekedést tudott elérni. |
A feltételek, amelyek nincsenek
Magyarország még meg sem kezdte a tárgyalásokat, így jobb helyzetben van az időhúzáshoz, mint a törökök. Hasonlóság a két ország között az is, hogy különböző képviselői egymásnak ellentmondóan beszélnek a megállapodásról. 2009 őszén egy török újságíró amiatt tett fel kérdést Strauss-Kahnnak egy törökországi IMF-rendezvény után, mert Ali Babacan török kormányfő-helyettes azt mondta, ott nem tárgyalnak az IMF-vezérrel a hitelkeretről. Ehhez képest Erdogan miniszterelnök úgy nyilatkozott, hogy a rendezvény után igent vagy nemet fog mondani a megegyezésre. Három nappal az eset után egy újabb török újságíró panaszkodott az IMF sajtótájékoztatóján arra, hogy eltérő dolgokat állít a török kormány. Erdogan a Wall Street Journalnek azt mondta, hogy nagyon közel van a megegyezés, Babacan pedig azt, hogy nem tudják elfogadni az IMF által ajánlott feltételeket.
A magyar kormány kommunikációját az utóbbi hetekben az határozta meg, hogy nem tudják pontosan, milyen feltételei vannak a tárgyalások megkezdésének, ezért azokat írásban várják az Európai Bizottságtól. Ehhez képest Orbán Viktor miniszterelnök március 8-án azt mondta, "két hónapja ott ülök a tárgyalóasztalnál, csak nem jönnek". Az EU és az IMF főbb feltételei régóta ismertek, elsősorban a bírói és a jegybanki függetlenség garantálását (ezen belül a Magyar Nemzeti Bank elnökének előírt eskü szövegének átírását) várják, de még ennek minden pontjában sem jutottak megállapodásra. Az esküről a miniszterelnök egyértelműen azt mondta, hogy ebben nem kíván engedni a kormány.
Bár Orbán korábban azt mondta, hogy a tárgyalóasztalnál várja az IMF-et, március 15-én már arról beszélt, hogy Magyarország "nem lesz gyarmat". Hasonlóan éles váltás volt az is, amikor Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter tavaly novemberben azt mondta, hogy "ez a hárombetűs intézmény minden egyes intézkedésünket ellenzi, így hát nem is rá, hanem ellene hangoljuk a kormányzati politikát", majd három nappal később "új típusú megállapodást" vagyis a segítséget kérte a hárombetűs szervezettől.
Az időpont, ami sosem jön el
Eközben a kormány különböző tagjai más és más időpontokra tették a tárgyalások megkezdését. Matolcsy György tavaly év végén még január 10-i kezdést jósolt, Cséfalvay Zoltán gazdaságstratégiai államtitkár januárban úgy látta, hogy márciusra már meg is állapodunk a Valutaalappal, Martonyi János külügyminiszter idén februárban már március eleji indulást látott valószínűnek. Fellegi Tamás legutolsó nyilatkozata szerint pedig áprilisban indulhatnak a tárgyalások.
Törökország nem uniós tagállam, ezért nem vonatkozott rá az a megállapodás, amely szerint az IMF nem tárgyalhat önállóan uniós tagállammal az Európai Bizottság részvétele nélkül. Magyarország esetében sem a Valutaalap áll a tárgyalások útjában, hanem az Európai Bizottság, amely feltételek teljesítését várja el, mielőtt tárgyalóasztalhoz ülne. Így a magyar kormánynak eggyel több akadályt kell leküzdenie a tárgyalások megkezdéséhez, ami eggyel több lehetőséget is jelent az időhúzásra.