A Tesco 2,81 milliárd font (1013 milliárd forint) nettó nyereséget könyvelhetett el a február 25-én zárult pénzügyi évének végén, az előző éves 2,66 milliárd font után. A növekedés összhangban van az elemzői várakozásokkal. A csoport forgalma 72 milliárd fontot tett ki ekkor, ami 7,4 százalékkal haladja meg egy évvel korábbit. Globális szinten az adó előtti eredmény 1,6 százalékkal 3,915 milliárd fontra nőtt.
A társaság a beszámolójában kiemelten foglalkozik Magyarországgal. Egyrészt megjegyzik, itt 2,2 százalékkal nőtt az értékesítés (szervesen, üzemanyagok nélkül), ami a második legjobb eredmény a térségben. Ugyanakkor írnak arról is, hogy a működési eredményük számottevően magasabb (0,4 százalék helyett 7,6 százalékos) lehetett volna az Egyesült Királyságon kívüli európai piacot tekintve, ha nem vezették volna be a válságadót Magyarországon. Azt írják, hogy ez a működési eredményt 38 millió fonttal (több mint 12 milliárd forinttal) rontotta le. A Tesco közölte azt is, hogy 2011-ben a válságadóval együtt összesen 80,5 milliárd forint adót fizetett be Magyarországon.
Nem várhatók új üzletek idén Magyarországon
A magyarországi Tesco vezérigazgatója, Gerry Gray tavaly év végén az [origo]-nak adott interjújában arról beszélt, hogy a válságadóval az az egyik fő problémájuk, hogy nem fair. Azt mondta, aránytalanul sarcolja a Tescót: 19 százalékos piaci részesedésükhöz képest a teljes adóbevételnek több mint 40 százalékát ők állják.
A Tesco szerdai jelentése ugyanakkor megjegyzi, hogy az adatok a Közép-Európában tapasztalható gazdasági ellenszél és a két legnagyobb piacát, a magyart és az írországit érintő súlyos megszorító intézkedések ellenére sem rosszak. A jelenlegi gazdasági helyzetben azonban nem terveznek újabb jelentős beruházásokat Magyarországon, inkább a meglévő üzletek révén próbálják növelni a bevételeket.
Az üzletlánc szerdán közölte azt is, hogy a következő évben egymilliárd fontos beruházást tervez gyengélkedő hazai piacán, az Egyesült Királyságban. Ennek része az is, hogy a korábban tervezettnél 38 százalékkal kevesebb új üzletet nyitnak majd. "Jobbá tesszük a Tescót az Egyesült Királyságban, ez a legfőbb feladatom" - fogalmazott Philip Clarke vezérigazgató. Az egymilliárd fontból a cég szerint jutna arra, hogy javítsák a vásárlók komfortérzetét a boltokban. Így növelnék az alkalmazottak számát a meglévő üzletekben, barátságosabbá tennék a boltok kinézetét és a kiszolgálást, kedvezőbb árakkal jelennének meg, és növelnék a személyre szabott ajánlatok mennyiségét is, továbbá újrapozicionálnák a Tesco márkát.
A vezérigazgató szerint az Egyesült Királyságban a jövő évi növekedés alapja lehet az internetes értékesítés fejlesztése, valamint a kisebb alapterületű üzletek nyitása a fontosabb útvonalakon - írja a Wall Street Journal üzleti napilap.
A Tesco részvényeinek árfolyama közel 20 százalékkal esett az év eleje óta, ami után az elemzők és részvényesek megkérdőjelezték az elmúlt időszak agresszív terjeszkedését, például Kínában. A Tesco világszinten második helyezett az amerikai Wal-Mart mögött, 14 országban árusít több mint 5300 üzletében, több mint 500 ezer alkalmazottal.