Ha Magyarország veszít a közlekedési projektek áfaelszámolásáról szóló ügyekben az Európai Bíróság előtt, akkor 200 milliárd forint EU-támogatást kell majd a költségvetésből előteremteni a beruházások finanszírozására - írja a szerdai Világgazdaság.
Még 2010 februárjában, illetve szeptemberében indított pert Magyarország az Európai Bizottság ellen az M43-as autópálya Szeged és Makó közötti szakaszának megépítése, illetve a Kelenföld-Székesfehérvár-Boba vasútvonal átépítése ügyében.
A brüsszeli testület elvonná a projektek EU-támogatási összegéből az áfára elkülönített részt, miután Magyarország az áfát is az elszámolható költségek közé sorolta. A magyar álláspont szerint a két projektnél azért vették az áfát is elszámolható költségként figyelembe, mert az építtető Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) nem tudja továbbhárítani és visszaigényelni az általa megfizetett forgalmi adót.
Lehóczki Balázs, az Európai Bíróság sajtóosztályának munkatársa a lapot arról tájékoztatta, hogy ilyen áfaelszámolási vitáról szóló ügy még nem volt a testület előtt. Ítélet leghamarabb ősszel születhet a perekben - tette hozzá.
Egy, Magyarország számára kedvezőtlen döntés igen nehéz helyzetbe hozná az amúgy is feszes költségvetést. Mint arról beszámoltunk, további 40 milliárdos spórolásra szólítja fel a tárcákat a Matolcsy György által vezetett gazdasági minisztérium. Ez hozzáadódik a februárban már meghatározott 30 milliárdos kiigazító csomaghoz, a spórolásnak azonban várhatóan még itt sincs vége, Brüsszelt ugyanis csak egy 140-150 milliárdos csomaggal nyűgözheti le a kormány. Az Európai Bizottság ugyanis ennyi, a GDP fél százalékára rúgó egyenlegjavítást lát szükségesnek ahhoz, hogy a kormány vállalt hiánycélja, a 2,5 százalékos deficitterv teljesüljön.