A kormány jövőre két lépcsőben, januárban és májusban 50 százalékkal tervezi emelni az autógáz (LPG) jövedéki adóját. A jövedéki adó az üzemanyag árára épül, arra rájön még az áfából adódó növekmény, így a mostani 220-260 forint körüli literenkénti ár 290 forintra emelkedhet a jelenlegi árakat alapul véve. Így jóval megcsappan az autógáz benzinhez mért árelőnye, ez pedig rontja az egyébként jóval környezetbarátabb autógáz vonzerejét.
"Tudok róla. Nem tűnik logikusnak. Biztos azért adóztatják meg jobban, mert egyre többen használják, de ez rosszul is elsülhet" - mondta szerdán az [origo] riporterének a budapesti, Őrmező melletti Shell kúton autógázt tankoló, harminc év körüli férfi, aki évek óta gázzal autózik. Hozzátette, nem bánta meg az átalakítást, mert még így is jobban jár, mint a benzinnel. "Sokkal tisztább, mint a benzin, ezért sem értem" - utalt az autógáz környezetbarátságára.
Kora este, hat és hét óra között mindössze két autó tankolt gázt a benzinkútnál. Az ötven év körüli kútkezelő elmondta, hogy az autósok hallottak a bejelentésről, fel is vannak háborodva. Pedig a forgalom a magas benzinár miatt épp kezdett beindulni: a kútkezelő becslése szerint az idén harminc százalékkal nőtt a gázzal tankolók száma tavalyhoz képest. "Ma nagyjából minden ötödik autó gázt kér" - fogalmazott, és a gáz árelőnyére utalva azt is elmondta, egy visszatérő, ötezer köbcentis amerikai batárjával közlekedő autós állítása szerint évek alatt milliókat spórolt, igaz, ő rengeteget is autózik.
"Eddig is bosszantó volt, hogy nem kötelezik a kutakat arra, hogy LPG-t is tartsanak, és kevés kúton lehet csak tankolni. Ráadásul Európában szinte egyedül itt van olyan, hogy sok kúton nem kezelheted a gázkutat saját magad, csak a személyzete. Emellett nem vezettek be támogatási rendszert az autók gázüzeművé alakításához, annak ellenére, hogy kétségkívül kisebb a károsanyag-kibocsátása a benzines és a dízeles járművekénél" - sorolta az eddigi problémákat egy több éve gázos autóval közlekedő, ötven év körüli férfi. A mostani áremelkedés csak rátesz egy lapáttal az autógáz-ellenességre - tette hozzá.
Autógázmatek
Az biztos, hogy a tervezett adóemeléssel kevésbé fogja megérni egy autó költséges átalakítása. Az [origo] tavaly augusztusi cikke szerint a legmodernebb, negyedik generációs rendszer beépítése 220 ezer forintra rúg. A cikkben szereplő elképzelt autó 7,5 literes benzin-, illetve 9 literes gázfogyasztás mellett a gázüzemre való átalakítás az akkori 205 forintos gáz, illetve 375 forintos benzinár mellett 20-25 ezer kilométer alatt térült volna meg.
A példánál maradva a jelenlegi 415 forintos benzin és 220-260 forintos literenkénti gázárral 10 ezer kilométerenként 77-113 ezer forintot lehet megtakarítani, vagyis 20-28 ezer kilométer alatt térül meg a beépítés. Változatlan benzinárral és az adóemelés utáni 280-290 forintos gázárra 10 ezer kilométerenként 50-60 ezer forintot lehetne spórolni, ami jelentősen, bő 10 ezer kilométerrel megnöveli megtérülési időszakot.
Nem látja ilyen bórúsan a helyzetet Tóth Tibor, a gázüzemre való átalakítással, autóforgalmazással foglalkozó dunakeszi Medic-Car Kft. vezetője. Figyelembe véve a benzin és az LPG árkülönbségét, amely ma nagyjából 200 forint, egy átlagos autó esetében 10 ezer kilométer futás alatti beépítési megtérülés is kijöhet szerinte. Az adóemelés után a mostani kiinduló árakon számolva az árkülönbség 165 forintra csökken, így az átlagos autónál így is csak 12,1 ezer kilométerre nő ez az érték.
Adóemelés feltételezett hatása az LPG literenkénti árára
Bruttó literenkénti ár | Jövedéki adó nettó | Jövedéki adó bruttó | Áremelés | |
2012 július | 230 | 26,35 | 33,46 | - |
2013 januárjától | 246,73 | 39,52 | 50,19 | 16,73 |
2013 májusától | 271,82 | 59,28 | 75,28 | 41,82 |
Király Zsolt, az LPG Doktor gázautószerviz vezetője az [origo]-nak azt mondta, az LPG növekvő ára biztosan rontja majd a gázautózás népszerűségét és a beszerelési hajlamot. "Egy-egy 4-10 forintos benzináremelésnél elkezdenek égni a vonalak, a műhelyek betáblázzák magukat egy-két hónapra előre a sok érdeklődő miatt. Ha pedig árcsökkenés jön, akkor szinte kiürül a piac" - jellemezte a szervizvezető a piac hektikusságát.
A cégvezető arra is felhívta a figyelmet, hogy az árak rendkívül hektikusak. A benzin ára szerdán 8 forinttal nőtt, miközben az LPG hétfőtől 10 forinttal lett olcsóbb. Pár napon belül tehát előfordulhat közel 20 forintos változás, így a tervezett adóemelés miatti drágulás már kevésbé borzasztó, ezért szerinte felesleges riogatásnak tartja, hogy az autógázpiac összeomolhat. A cégvezető felvetése jogos, mivel a benzinhez hasonlóan az autógázárak is igen jelentős szórást mutatnak. A szóban forgó Shell kúton a gáz literje közel 260 forint, a Medic Car dunakeszi egységében 230, a dél-budai Hunyadi János úti Mol kúton pedig közel 250 forint literje.
Több tízezer érintett
Azt nehéz megmondani, hogy hány autóst érint az autógáz adójának emelése. Király Zsolt szerint az biztos, hogy több tízezer autóról beszélhetünk. "Sajnos friss és pontos kimutatások nincsenek a magyarországi autógáz-fogyasztásról, de 2008-as adatok azért megmutatják az LPG magyarországi részesedését, még akkor is, ha közben valamelyest növekedett a részaránya" - mondta az [origo]-nak Domanovszky Henrik közlekedésmérnök, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke.
Négy évvel ezelőtt benzinből 1567 ezer tonna, gázolajból 2914 ezer tonna fogyott Magyarországon, miközben az LPG-ből 26,8 ezer tonna volt a közlekedési célú felhasználás. A gázfogyasztás a benzinforgalomnak az 1,7, a gázolajénak pedig alig 1 százalékát tette ki.
Uniós elvvel megy szembe az adóemelés
Az elnök azt is elmondta, a jövedéki adó emelése után a literenként 280-290 forintra emelkedő LPG még mindig 30-40 százalékos árelőnyt biztosít az azt használó autósoknak. Az adóemelés után ugyanis gigajoule-onként az LPG jövedékiadó-tartalma meghaladja a 2000 forintot, szemben a benzin és a gázolaj esetében érvényes 3750, illetve 3100 forintot közelítő értékkel.
Ez azért lehet problémás, mert szembe megy egy, az uniós pénzügyminiszterek által még nem jóváhagyott, de az Európai Bizottság és az Európai Parlament által már elfogadott ajánlással, amely azt javasolja, hogy a benzinre vonatkozó gigajoule-onként 9,6 eurós jövedékiadó-tehernek a fele legyen az LPG adóterhe.
A gáz adóztatása jó az egészségnek? A gáz jövedéki adójának emeléséhez fűzött indoklás meglehetősen furcsa. "Fontos összefüggés, hogy valamennyi adómérték-emeléssel érintett termék fogyasztása egészségkockázatot hordoz, így a bevétel-növelés mellett az egészségpolitikai célok akként is teljesülnek, hogy e termékek kereslete csökken" - áll a javaslatban. Ez a szintén adóemeléssel sújtott alkoholnál és a ciginél érthető, a gáznál azonban nem. Az LPG-ből bár többet fogyasztanak az autók, mint benzinből, ám jóval kevésbé terhelik a környezetet. A kibocsátás szempontjából ugyanis környezetbarát: egy gázrendszerű autó ötödével-hatodával kevesebb szén-dioxidot, harmad-negyedannyi nitrogén-oxidot, és töredéknyi (vagy semennyi) szén-monoxidot ereszt a levegőbe. |