Aki szemfüles, még spórolhat is az új adó után

Vágólapra másolva!
Több millió embert érint majd a jövőre életbe lépő biztosítási adó, amely a legkapósabb biztosításokat drágíthatja meg 10-15 százalékkal. A verseny azonban erős, így ha valaki tudatosan és szemfülesen köt biztosítást, akkor akár többet is megspórolhat, mint amennyit az új adón bukna.
Vágólapra másolva!

Az idén még nem, de jövőre már megdobhatja a biztosítások díját az új biztosítási adó, az erről szóló törvényt hétfőn fogadta el a parlament. Az új elvonás azokat a biztosításokat érinti, amelyek a lakosság körében a legelterjedtebbek: az adót az autó-, a lakás- és az utasbiztosítások díja után kell megfizetni.

A törvény szerint az adó alanyai a biztosítók, vagyis elvileg nem az emberek fizetik meg a pluszterhet, de mivel semmi nem tiltja meg az egyes társaságoknak az adó áthárítását, az előbb-utóbb beépülhet a biztosítások díjába, és éves szinten több ezer forinttal emelheti a családi kiadásokat. Ráadásul oly módon, hogy ha valaki vagyontárgyával (lakással, autóval) rendelkezik, és arra biztosítást köt, akkor nem tud kibújni az adófizetési kötelezettség alól. A biztosítási díjjal együtt - annak részeként - mindenképpen meg kell fizetnie, és mivel a törvény nem fogalmaz meg semmilyen kivételt, nem látszik kiskapu sem a szerződők előtt.

Az érintett több millió család a leginkább abban bízhat, hogy a biztosítók közötti verseny lenyomja az árakat, de azért a saját szemfülességére is apellálhat. Ha valaki évente egyszer felülvizsgálja a saját biztosítási szerződéseit, tudatosan követi a friss ajánlatokat, és nem ragad benn lustaságból egy lakásbiztosítási vagy egy cascoszerződésben, akkor van rá esélye, hogy adóval együtt se fizessen többet. A különböző biztosítási típusokat azonban érdemes külön is megvizsgálni, mivel a verseny foka és a piaci hatások eltérőek, így az is más, hogy hol mekkora az ügyfelek mozgástere.

Kötelező biztosítás - nincs menekvés

Közel 4,1 millió autótulajdonost érint a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokra (kgfb) rakódó baleseti adó, amely voltaképpen nem új elem, már ebben az évben is meg kellett fizetni. A kötelező díján felül fizetendő 30 százalékos plusztételt egyszerűen kiszámlázták a biztosítók, és így járnak el a jövőben is. (A biztosítási adó mostani vitájában volt olyan elképzelés is, hogy a baleseti adó megszűnik, és - szintén 30 százalékos kulccsal - a helyébe lép a biztosítási adó, de végül megmaradt önállóan, és a beszedésének a technikája sem változott.)

Az autósoknak ebben az esetben nincs választásuk, nem dönthetik el, hogy egyáltalán kössenek-e kötelezőt, és nem mondhatják fel a szerződésüket azért, mert a díjfizetés esetleg megerőltető a számukra. Az adót megúszni kizárólag az autó eladásával lehet, a terhet azonban lehet mérsékelni. A már az idén januárban bevezetett baleseti adó jó példája volt annak, hogy az erős piaci versenynek köszönhetően nem feltétlenül jelent pluszterhet az állami sarc.

A tavalyi kötelezőváltós kampány legalábbis azt mutatta, hogy a szerződésüket lecserélők többsége 30 százaléknál többet spórolt az új biztosítással, így az adó miatt végső soron nem lett laposabb a pénztárcája. Mindez persze nem garancia arra, hogy hasonló áresés minden évben menetrend szerint bekövetkezik, de az elmúlt évek is azt igazolták, hogy a kgfb-piacon valóban jól működik a verseny, és mivel nagyon árérzékenyek az autósok, több ügyfelet csak egyre olcsóbb biztosításokkal lehet szerezni.


Néhány biztosítás kimaradt

A biztosítási adó nem vonatkozik az élet- és betegségbiztosításokra, valamint a mezőgazdasági és viszontbiztosításokra sem. A Mabisz a törvény hétfői parlamenti zárószavazása után üdvözölte azt, hogy a mezőgazdasági biztosítások kimaradtak az adóztatásból, miután így nem vész el a mezőgazdasági biztosítások frissen bevezetett állami támogatása. A szövetség közölte azt is, reméli, hogy nem okoz majd zavarokat a piacon az adó, és különösen fontosnak tartja, hogy a biztosítások elterjedtsége ne csökkenjen.

Casco - kevesek luxusa

Mivel cascót kötni nem kötelező, jóval kisebb kört érint ezen biztosítások piaca, fejenként viszont sokkal több pénz forog kockán. A Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) legfrissebb adatai szerint 2010-ben alig több mint 800 ezer cascót kötött a csaknem 4,1 millió magyarországi autótulajdonos, évente fejenként majdnem 100 ezer forintos díjért.

A számok alapján ezt a tételt az autósok 80 százaléka már eddig is luxusnak érezte, így nem meglepő, hogy például a PBA biztosítási alkusz szakértője felmondási hullámtól tart a jövő januártól életbe lépő 15 százalékos adó miatt, amely a 100 ezer forintos átlagdíjakkal számolva évi 15 ezer forintos pluszkiadást eredményez. Vass Gábor szerint ennek következményeként tovább fog romlani a hazai járműpark állapota, a kisebb töréseket és károkat pedig nem javíttatják majd meg az autósok.

Rácz István, a Biztosítás.hu vezetője viszont úgy véli, hogy a cascopiacon is vannak tartalékok, ezért nem érdemes reflexből kidobni a biztosítást. Mint azt az [origo] kérdésére elmondta, a neten cascót kötők átlagdíja 50 ezer forint körül van, ami azt mutatja, hogy sokan az évekkel korábban kötött cascoszerződésekben ülnek, és lusták körülnézni az olcsóbb ajánlatokért. A szerződések felmondása előtt ezért mindenképpen azt javasolja, hogy az autósok - a saját szerződésük évfordulójához közeledve - nézzék át a friss ajánlatokat, és csak ennek ismeretében lépjenek. Szerinte hasonlót fognak tapasztalni, mint a kötelezőnél: a 15 százalékos adót a többségük megtakaríthatja egy kedvezőbb ajánlattal.

A kötelezővel ellentétben azonban a cascónál nemcsak az árban, hanem a szolgáltatásban is nagyok a különbségek, így nem mindegy, hogy a pénzéért mit kap az autós. A cascováltásnál különösen oda kell figyelni, hogy a szerződő tisztában legyen például az önrész mértékével és az egyes káresemények (lopás, törés) esetén járó kártérítés összegével.

Lakás- és utasbiztosítás - körül kell nézni

Nagyon széles, több mint 3 milliós tömeget érint a lakásbiztosítások megadóztatása. A Mabisz adatai szerint 2010-ben 3,2 millió lakásra volt érvényes biztosítás, ami körülbelül 75 százalékos lefedettséget jelent a közel 4,2 milliós lakásállományon belül. Biztosítási szakértők ezt az arányt évek óta veszélyesen alacsonynak érzik, de mivel nem kötelezően megkötendő biztosításról van szó, a 10 százalékos adó jövő évi életbe léptetése itt is kiválthatja a szerződések felmondását.

Az adót ugyanis csak úgy lehet majd teljes bizonyossággal kikerülni, ha a lakástulajdonos elfelejti a lakásbiztosítást, ám ebben az esetben egy természeti csapás vagy betörés után főhet a feje. Rácz István szerint az interneten lakásbiztosítást kötők átlagdíja 21 ezer forint a Mabisz-statisztikákból kiolvasható 29 ezerrel szemben (ami a teljes piaci átlagot mutatja), tehát itt is igaz az alaptétel: a tudatosan választó és a legkedvezőbb ajánlatokat kereső ügyfelek megspórolhatják az adót. Először tehát - mindenkinek a saját biztosítási évfordulójához közeledve - itt is érdemes körülnézni, és valamelyik online biztosítási portálon lefuttatni a választékot, mielőtt valaki felmondja a szerződést.

Szintén 10 százalékos tétel drágíthatja jövőre az utasbiztosításokat, ám ez a részpiac nehezebben átlátható, így azt is nehezebb lesz kiszűrni, hogy az egyes biztosítók milyen mértékben hárítják át majd az adót. Rengeteg díjcsomag van, számos lépcső az alapszolgáltatástól a komplett lefedettségig, de a legtöbb európai kiruccanásnál napi pár száz forintból már elérhető egy utasbiztosítás. Az adót itt sem lehet majd megúszni, az majd a fizetendő díjban jelentkezik, ha a biztosítók a saját profitjukból nem nyelik le. Legfeljebb akkor nem fizeti meg az utazó, ha itthon marad, vagy ha biztosítás nélkül utazik el, de ebben az esetben is mindig érdemes felmérni a piacot, hátha a verseny lenyomja az árakat.

A Biztosítás.hu az [origo] szolgáltató partnere.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!