"Váratlanul ért minket, hogy a Sziget résztulajdonosa megválni kényszerül a tulajdonrészétől, most hirtelen hitelt kell felhajtanunk arra az esetre, ha nekünk kellene megvennünk a csomagot" - mondta az [origo]-nak Gerendai Károly, a Sziget Fesztivált szervező cég ügyvezető igazgatója.
A Napi Gazdaság csütörtökön írta meg, hogy a Sziget Kft. kisebbségi tulajdonosa, az Est Media Nyrt. piacra dobja a saját üzletrészét, miután az utolsó kísérlete is kudarcba fulladt a Wallis és az UniCredit Banknál fennálló 860 millió forintos adósságának törlesztéséhez szükséges pénz előteremtésére.
A két hitelezőnek zálogjoga van az Est Media részesedésén, de a Sziget Kft. többi tulajdonosa kezességet is vállalt a kölcsön visszafizetésére - mondta Gerendai. Ezért ha a kétfordulós értékesítési pályázat nem lesz sikeres - vagyis az Est Media nem tud törleszteni -, akkor nekik kell ezt megtenni, értelemszerűen a részesedés tulajdonjogáért cserébe. "Pár héttel a Sziget előtt jobb dolgunk is lenne a bankokhoz szaladgálásnál, de nincs más választásunk" - tette hozzá.
A Sziget Kft. többségi tulajdonosai az Opten cégadatbázisa szerint a Szigerta Invest Kft.-n keresztül Gerendai és Takács Gábor, a Volt Invest Kft.-n keresztül pedig Lobenwein Norbert és Fülöp Zoltán. A tulajdonosoknak nem éri meg elindulni a pályázaton, mert ha nincs más vevő, a kezességvállalás miatt végső soron úgyis ők fizetnek. Ráadásul tulajdonostársként elővételi joguk is van, így ha lesz is nyertes pályázó, még mindig közbeléphetnek. "Van egy árszint, amely fölött már nem szállnánk versenybe" - tette hozzá a Sziget alapítója.
A Szigetnek tehát akkor lesz új gazdája, ha a pályázaton lesz olyan licitáló, aki az első fordulóban legalább kétmilliárd vagy a második fordulóban legalább 800 millió forintot ajánl, és a többi tulajdonos úgy dönt, hogy nem fizet ennyit a 46 százalékos üzletrészért.
Jöhetnek meglepetések
Arra a kérdésünkre, hogy nem tartanak-e egy új tulajdonostárs megjelenésétől, Gerendai azt válaszolta, ebben a helyzetben természetesen annak örülnének a legjobban, ha visszakerülne hozzájuk a részesedés, de "el tudunk képzelni olyan licitálót, akit szívesen látnánk a cégben". "Láthatóan kicsi a ráhatásunk arra, hogy ki lehet az" - jegyezte meg.
A Sziget-alapító azt is mondta, jelenleg még nem látja tisztán, hogyan reagálhat a piac a fejleményekre, lesz-e egyáltalán licitáló, hiszen az Est Media az elmúlt hónapokban számos potenciális befektetőt megkeresett, hogy tőkét vonjon be, mégsem járt sikerrel. Felvetésünkre, hogy a nehéz helyzetben lévő Est Mediánál vonzóbb lehet önmagában a nyereséges Szigerta résztulajdona, elismerte, hogy ezt figyelembe véve valóban "jöhetnek meglepetések".
Az egész Szigetet akarták
Az Est Media, akkor még Econet néven, 2007-ben kötött megállapodást a Sziget felvásárlásáról. Az akkori szerződés szerint több lépcsőben, öt év alatt kellett volna lezajlania az összesen 4,95 milliárd forintos ügyletnek. Amikor azonban tavaly nyáron a vevő nem tudta teljesíteni egy előírt fizetési kötelezettségét, 46 százalékosra esett az addig megvásárolt 51 százalékos tulajdonrésze, melyért addig közel hárommilliárd forintot fizetett ki. (Vagyis a cég sokat bukna a befektetésen, ha az első forduló kétmilliárdos minimumárán - ez a könyv szerinti érték 75 százaléka - kelne el a tulajdonrész.)
Ezután esni kezdett a cég részvényének árfolyama a pesti tőzsdén, az egy évvel ezelőtti 400-ról mára 24 forintra csökkent. A vállalat időközben túladott több médiaérdekeltségén, külföldi tőkét vont be, részvénykibocsátással próbálkozott, és a hitelezőivel többször megállapodott a kölcsön visszafizetésének átütemezéséről, de ez sem segített.
"Kedd volt a kötvényjegyzés határideje, akkor derült ki, hogy nem jegyezték le a minimális mennyiséget, ezért nem lesz kibocsátás" - mondta az [origo] érdeklődésére Balázs Csaba, az Est Media igazgatósági elnöke az eladás előtti utolsó lehetőség meghiúsulásáról.
Maradnak a programmagazinok
Az esetleges vevőjelölteket firtató kérdésünkre azt mondta, mindig is érdeklődtek különböző befektetők a Sziget iránt, dehogy most vannak-e ilyenek, arról nem beszélhet. A kiírt pályázat ügyében még nem folytattunk tárgyalást - tette hozzá.
"Olyan médiaportfóliót akartunk kiépíteni, amely egymáshoz jól passzoló célcsoportokat ér el. Az eladással kiesik az egyik, a rendezvény szegmens, így a megmaradó programmagazin üzletágra koncentrálunk majd. A cég természetesen jóval kisebb lesz, hiszen az árbevétel nagy része eddig a Szigetből jött" - mondta Balázs Csaba.