Szakmai vélemények szerint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. autóbusz-beszerzésre vonatkozó, folyamatban lévő pályázata egy újabb szög lehet a magyarországi autóbuszgyártás koporsójába, ráadásul közvetve több száz vállalkozás léte kerülhet veszélybe - írja a keddi Napi Gazdaság.
A gazdasági napilap cikke szerint a ma már "csonka" magyar autóbuszipar kapacitásai még mindig évi több mint ezer jármű előállítását tennék lehetővé, ehhez képest a cégek évente kevesebb mint százötven autóbuszt tudnak eladni az országban.
Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke a lapnak elmondta, hogy a BKK jelenleg futó pályázatát, amelynek keretében 150 új autóbusz üzemeltetésére várnak ajánlatot, úgy írták ki, hogy eleve kizárták a magyar gyártású járműveket. A szövetség cégei a kiírásban szereplő paramétereknek nem tudtak induláskor pontosan megfelelni. Így például kiestek a Kravtex Citadell buszai, ahogy a motorral kapcsolatos elvárások miatt a Magyar Autóbuszgyártó Kft. Ikarusai is (mindkét busztípust évekig tesztelte korábban a BKV).
Az elnök szerint a befutónak tartott Mercedes buszok a teljes élettartamot tekintve háromszor annyiba kerülnek majd, mintha hazai járműveket venne a BKK. Vincze-Pap Sándor azt is nehezményezi, hogy a BKK pályázati kiírásában nem szerepelt, hogy a buszok - legalábbis részben - Magyarországon készüljenek.
Jelenleg közel nyolcezer busz fut a Volánoknál és a BKV-nál, és ebből több mint négyezer átlagos életkora már meghaladta a 13 évet, de akad 22-25 éves busz is. Ennek a négyezer busznak a cseréje, a teljes (tízéves) időtartam alatt az alkatrész költsége, illetve a beszállítóknál jelentkező járulékos eredmény 250 milliárd forint Magyarországon tartását eredményezné az elnök szerint. - olvasható a Napi Gazdaságban.