Vasárnap lezárult egy korszak a gyomorkeserűjéről ismert Zwack Unicum Zrt. életében, 85 éves korában elhunyt Zwack Péter üzletember, aki a rendszerváltás után újraindította a több száz éves múlttal rendelkező vállalatot. Bár a cég vezetésében az elmúlt években tiszteletbeli elnökként vett részt, folyamatosan követte az eseményeket.
"Noha a patinás magyar céget már a gyermekei irányítják, az élő legenda továbbra is Zwack Péter. Az örökifjú üzletember most is naponta bejár az Zwack Unicum Soroksári úti székházába, és rajta tartja a szemét az üzletmeneten" - írta a Napi Gazdaság leggazdagabb magyarokat bemutató kiadványa idén májusban Zwack Péterről, akinek vagyona a lap szerint közel 14 milliárd forintra tehető.
"Egyetlen célom volt, az Unicum márka és gyár visszavétele, ami azért akkor az álmok és vágyak birodalmába tartozott. Gyakran teniszeztem együtt Demján Sándorral, Németh Miklós miniszterelnökkel és Horn Gyulával is, azzal húztak, hogy kapitalista vagyok - pedig akkor még csak szerettem volna visszavásárolni a Zwack-gyárat" - mondta egy, a Napi Gazdaságban megjelent, 2008-ban készült interjúban a kilencvenes évek elején végrehajtott privatizációról, és hozzátette, nem akarta ingyen visszakapni azt, amit édesapjától elvettek. "Ösztönösen megéreztem, hogy nem jó, ha kiállok, és visszakövetelem az egykori gyárat. Inkább több menetben, súlyos összegekért vásároltam vissza" - fogalmazott négy évvel ezelőtt Zwack Péter.
Fegyelmezett
A cégvezető stabil, a tulajdonosoknak rendszeresen fizető, a piacon pénzügyileg fegyelmezettnek tartott céget hagy hátra, bár a vállalat teljesítménye egyre rosszabb. A Zwack Unicum március végén zárult üzleti évében ugyan növelte a nettó nyereségét 1,7 milliárd forintra, ám a vállalat most rosszabb évre számít: a június elején közzétett előrejelzés szerint qa 2012/2013-as üzleti évben a nyereség 1,3 milliárd forintra csökkenhet, hasonlóan gyenge eredményre az elmúlt tíz évben nem volt példa. A borús előrejelzést támasztja alá a társaság hétfőn közzétett gyorsjelentése is. A cég árbevétele a második negyedévben 8, a nettó nyeresége pedig 33 százalékkal, 562 millióra apadt éves szinten, ami az elmúlt másfél évtized leggyengébb adata. A rossz teljesítmény elsősorban iparági tényezőkkel, elsősorban azzal magyarázható, hogy a magyarok - többek között a jövedékiadó- és áfaemelések miatt - jóval kevesebbet ittak a cég termékeiből.
Világjáró üzletember Az 1927-ben született Zwack Péter Olaszországban hunyt el. A második világháború utáni években először Olaszországba, majd az Egyesült Államokba emigrált. Családjával együtt megkapta az amerikai állampolgárságot is. Amerikában indult az üzletemberi pályafutása: 1964-ben önálló borimportőr céget alapított, innen ívelt fel a pályája. Dolgozott Amerikán kívül Olaszországban és Ausztriában is. Magyarországra 1988-ban tért vissza. Rá egy évre egy német likőrgyárossal alapított közös cége és a Budapesti Likőripari Vállalat létrehozta a Zwack Unicum Budapest Kft.-t. 1991-ben a cég privatizálta a Budapesti Likőripari Vállalatot, megalakítva ezzel a Zwack Unicum Rt.-t, amelynek társtulajdonosa és az igazgatóság elnöke lett. 2008-ban visszavonult a cégvezetéstől, helyét a legifjabb fia vette át. |
A cég a gyenge negyedéves számokat tartalmazó hétfői gyorsjelentés után kedden minimális, 0,1 százalékos mínusszal kezdte a napot. Ez is azt jelzi, hogy a visszafogott teljesítmény ellenére nem bukdácsol a tőzsdén, amiben főszerepet játszhat, hogy még meglepetést okozhat a vállalat a részvényeseinek. A cég régi motoros, papírjai 1993 óta szerepelnek a parketten, de a kevésbé felkapott cégek közé tartozik, részben azért, mert a társaság összes részvényének alig ötöde van a piacon. Azt, hogy nincs a tőzsdei fókuszban, jelzi, hogy az [origo] alig talált olyan részvényelemzőt, aki behatóbban foglalkozott a vállalattal.
Kuti Ákos, az Equilor vezető elemzője azonban évekig követte a Zwack körüli eseményeket. Szerinte, bár az előrejelzés valóban alacsony profittal számol, a cég egy esetleges rendkívüli osztalékfizetéssel örvendeztetheti meg tulajdonosait, amire már korábban is volt példa. Röviden úgy néz ki a dolog, hogy a Zwack méretéhez képest túl nagy volt a készpénzállomány, ezért szétosztották a tulajdonosok között. Ez most sem elképzelhetetlen, mert a társaság készpénzállománya jelentős, a hétfői adatok 5 milliárd körüli állományról árulkodnak.
Sztori volt
A cég növekedési terveiben az elmúlt évtized közepén a külföldi terjeszkedés volt napirenden. A cég az amerikai és az európai piacokon próbálta növelni a forgalmát, de nem volt megfelelő fogadókészség a termékek iránt, elsősorban a Zwack Nextből, a tengerentúlon Zwack Liquor néven forgalmazott italból nem sikerült eleget eladni. "Nem volt ez bukás, csak a cégvezetés úgy döntött, hogy kevésbé fókuszál a külföldi piacokra" - fogalmazott az elemző.
Ez derül ki a céges jelentésekből is, amelyek szerint az amerikai piacot stratégiai célként határozták meg, és az nem is indult rosszul. A társaság megítélése szerint 2006-ban jól indult az export a tengerentúlra, ezért a következő, 2007/2008-as üzleti évben is kiemelten kezelték. A következő üzleti évben ötödével ugrott az exportbevétel 1,3 milliárd forintra, a növekedés jelentős részét az Egyesült Államokban elért forgalom adta.
Egy évvel később azonban visszaesett az exportbevétel, a csökkenés mögött pedig az amerikai piacon elkönyvelt hanyatlás állt. A cég 2010/2011-es jelentése már nem említette az amerikai piacokat, de az exportban továbbra is növekedést terveztek, elsősorban a két fő nyugat-európai piacon (Olaszországban és Németországban.) A jelentésből az is kiderült, hogy új piacok után kutattak, a távol-keleti eladásokban számítottak felfutásra, azóta pedig Anglia és Norvégia is bekerült a célkeresztbe. A döcögős export mellett hátráltatja a cég fejlődését a legfontosabb magyar piacon a válság miatt bekövetkező fogyasztáscsökkenés, amelyben szerepet játszanak a jövedékiadó-emelések is.
Reklámban erős
A pénzügyi fegyelem mellett egyébként nehezen számszerűsíthető kedvező tényezők befolyásolják a cég megítélését. Az egyik ilyen a cég több száz évre visszanyúló hagyományai, de ennél fontosabb, hogy a cég nagyon erős és jól kidolgozott reklámkampányokkal népszerűsíti termékeit, és rendszeresen jelenik meg új termékekkel.
Emellett az elosztóhálózat is jól működik. Évek óta rendszeresen vezetnek be újabb és újabb termékeket, évekkel ezelőtt jelentek meg a prémium kategóriában pálinkákkal, a meglévő termékek közül több új ízesítéssel jelent meg a boltokban. A közelmúltban megjelent az Unicum család új tagja, a szilvás Unicum is. Voltak persze balul elsült akciók is, a szénsavas Kalinkát például vissza kellett vonni a boltokból, mert az ital robbanásveszélyes palackban került a polcokra. A Zwack egyébként a bevételek döntő részét adó saját termékek mellett a Diageo multinacionális cég italait, többek között a Johnnie Walkert, Baileyst, a Captain Morgan márkákat forgalmazza Magyarországon.
Egyelőre drága
Kuti szerint korábban, amikor volt sztori a papírban, az akvizíciós tervek és a terjeszkedés miatt 18-19 ezer forintig felkúszott az árfolyam, azóta viszont csökkent. A piac a cég pénzügyi fegyelmét azért díjazza, mindig tudható volt a vállalatról, hogy nem vásárolnak drágán cégeket, inkább kivárnak, ha pedig nincs lehetőség, akkor kifizetik a tulajdonosoknak. "Tehát nem növekedett látványosan a cég, felhalmozódó készpénzt sem herdálták el" - utalt Kuti a cégvezetés óvatosságára.
A szigorú költségpolitikára utal az is, hogy a hétfőn megjelent gyorsjelentés szerint a gyengülő teljesítményt a kiadások csökkentésével, köztük a a gyártásban végrehajtott leépítéssel is próbálják kordában tartani.
Kuti szerint a jelenlegi 13 ezer forinttal szemben 12 ezer forint alatt lehetne jó vásár a Zwack-papír. Jelenleg 900 forintos osztalékra van kilátás, ez a 13 ezer forintos részvényárfolyam alapján 7 százalék körüli hozamot jelent, ami nem teszi túl vonzóvá a papírt, más szóval drága. Ha azonban valóban úgy dönt a cég, hogy a kasszában álló pénzt rendkívüli osztalékfizetésre fordítja, javulhat a részvény megítélése.
Szintén segíthetne az árfolyamnak, ha megkezdődne a konjunktúra, és elkezdenének a magyarok költekezni, bár erre egyelőre nehéz alapozni. A magyar piac felfutása esetén nyilvánvalóan javulnának a Zwack eredményei is, ha ez bekövetkezne, a tulajdonosoknak fizetett osztalék is növekedne, ám fellendülés esetén is várhatóan lennének jobban teljesítő papírok a tőzsdén.
A híres mondás A Zwack család 1790 óta gyártja az Unicumot, amely gyógynövényekből készül. A család tagjai közül az első, II. József Habsburg császár udvari orvosa, dr. Zwack volt, aki feltalálta a receptúrát. Ha a több mint negyven gyógynövény összetevőből akár csak egyet is elvennénk, a nedű rögtön elveszítené a varázsát. "Das ist ein Unikum!" - mondta a császár, amikor először megkóstolta az italt, majd azóta is ezen a néven árulja a cég a zászlóshajóját. |