"A Fiat Olaszországban marad, és a külföldön termelt bevétellel finanszírozza magát, de 2014-ig teljes sötétség fedi a piacot" - mondta Sergio Marchionne a La Repubblica olasz napilapnak adott interjújában. Hozzátette, hogy az olasz autópiac "precedens nélküli szakadékba zuhant, a hatvanas évek szintjére. Az európai autópiac is egy év alatt kétmillió járművet veszített."
Elmaradó beruházások
Marchionnét sokan támadták az elmúlt időszakban Olaszországban, ezekre is igyekezett reagálni. A kritikákat Marchionne korábbi bejelentése váltotta ki, miszerint a Fiat eláll a 2010-ben ígért Fabbrica Italia beruházási projekttől. A 20 milliárd eurós Fabbrica Italia hatmillió Fiat autó gyártásával számolt az egész világon, 1,5 millióval az olasz gyárakban. "Ez két évvel ezelőtt volt. Azóta minden megváltozott. A jelenlegi válságban egy euró befektetés is veszteséget hoz. A Fiat az idén Európában 700 millió eurót veszít, ezt az Egyesült Államokban és a fejlődő világban előteremtett 3,5 milliárddal kompenzáljuk" - mondta Marchionne.
A menedzser azonban hangsúlyozta, hogy a Fiat hazájában is befektet: 1 milliárd eurót fordított a Maserati gyártására, 800 milliót az új Pandára.
Beszólt a cipőgyáros
Egy olasz cipőgyáros, Diego Della Valle konkrétan úgy fogalmazott, hogy "a Fiatok csúnyák, és évtizedeken át állami segítséggel gyártották őket, most nyúljanak a zsebükbe az olasz gyárak bezárása helyett", és ravasznak nevezte Marchionnét, illetve zöldfülűnek John Elkannt, a Fiat elnökét.
"Cipőt gyártani könnyebb, mint autót, és mostanában mindenki autószakértőnek hiszi magát" - reagált Marchionne. A Fiathoz 2003-ban érkezett Marchionne a csoport globalizációjával ez idáig megmentette a Fiatot, de az idén szeptember-októberben, egy kivételével, a Fiat olaszországi üzemeiben akadozik a termelés, és a több mint 23 ezer munkás többsége csökkentett fizetést kap.
Mindenkinek nehéz
A teljes európai autóipar gondokkal küzd, a gyenge számokat csak az Európán kívüli eladások, illetve felsőkategóriás autók piaca tudja ellensúlyozni. A Volkswagen így könnyebben veszi a lejtmenetet, de a többi európai konszern bajban van. A Fiat és a Volvo volt az utolsó két nagy gyártó, amelyik augusztus végéig húzta az őszi termeléscsökkentésről szóló döntést.