Részvényenként 1,45 dolláros profitot ért el a várt 1,4 dollár helyett a FedEx az augusztus végén zárult negyedévében. Az aktuális negyedévben ugyanakkor az elemzők által jósolt 1,67 dollár helyett csupán 1,3-1,45 dolláros EPS-t vár. A 10,79 milliárd dolláros árbevétel 3 százalékos növekedést jelent, és hajszálnyival túlszárnyalta az elemzői várakozásokat, de a piac egyértelműen nem erre, hanem a prognózisra fókuszál.
Az elmúlt negyedévre vonatkozó elemzői várakozások visszafogottak voltak, hiszen két hete profit warningot jelentett be a cég, a negyedévre vonatkozó EPS-prognózist 1,45-1,6 dollárról 1,37-1,43 dollárra csökkentette a menedzsment. Az elemzői konszenzus is ennek megfelelően 1,4 dollárra esett vissza, ehhez viszonyítja ma a piac a megjelent eredményeket.
Az eredmények így a legnagyobb jóindulattal is csak vegyes képet festenek, a részvény nyitás előtt 1,6 százalékos esést mutat, de járt már közel 3 százalékos mínuszban is.
Nem fényesek a kilátások
A FedEx a prognózis csökkentését azzal indokolta, hogy a világgazdasági lassulás visszaveti a szolgáltatásai iránti keresletet, az eurózóna krízise egyértelműen nem csak a PIIGS országokra korlátozódik. A társaság 24 repülőgépét vonultatta vissza korábban, és előbbre hozta a leselejtezésre szánt gépek cseréjét is, hogy minél előbb üzemanyagtakarékosabb járművekkel dolgozhasson.
A cégen belül ráadásul fontos átalakítások is zajlanak, a teljes belföldi amerikai üzletágát átszervezi a társaság, amitől hosszabb távon szintén jelentős megtakarításokat remél a menedzsment. A világ legnagyobb légi fuvarozójaként a FedEx eredményei - szektortársával, a UPS-szel együtt - fontos betekintést engednek a teljes szállítmányozási piac állapotába, és ezen keresztül a globális kereslet és növekedés alakulásába.
Az elmúlt hónapok bejelentései alapján a szállítmányozási kilátások nem túl rózsásak, ezt a képet erősíti tovább a FedEx prognózisa is. A gyenge globális kereslet és az extrém alacsony szinten mozgó tengeri szállítási költségek egyaránt visszavetik a gyors, de drága légi szállítás iránti igényt, ráadásul a fejlett piacok rendkívül alacsony kamatkörnyezetében a készlettartás alternatíva költsége is alacsony, ami szintén nem kényszeríti rá a légifuvarokra a megrendeloket.
A karácsonyi szezon segíthet
A FedEx és a többi légifuvarozó számára némi gyógyírt jelenthet, hogy az idei őz a szokásosnál is surubb az új elektronikai eszközök debütálását tekintve. Az okostelefonok és tabletek dömpingje jelentős addicionális keresletet generál a FedEx és a versenytársai számára, ami a csökkentett kapacitások mellett az árakat is felhajthatja. Ez az átmeneti fellendülés ugyanakkor még nem oldja meg a hosszú távú problémákat.
FedEx (NYSE)