22,4 százalékos emelkedést mutat a Facebook (Nasdaq) a kereskedés első perceiben, a részvény járt 24,25 dolláron is a tegnapi 19,5 dolláros záró után. A nagy szárnyalásban egyértelműen a vártnál jobb gyorsjelentés játszhat szerepet, a kedvező hírekre pedig több elemzőház is optimista értékelést tett közzé, a Citi és a BofA Merrill Lynch elemőzje is vételre emelte ajánlását.
Végre van mobilbevétel
A Facebok tegnap közzétett gyorsjelentésében ugyan nettó profit soron ismét veszteség szerepelt, de ez jelentős részben még mindig a dolgozóknak nyújtott részvényjuttatásokkal kapcsolatos költségeknek tudható be. Az előző negyedév látványos vesztesége az alkalmazottaknak 2011 előtt felajánlott részvényopciók és hasonló juttatások lehívásának eredménye volt, ami nyilván szoros összefüggésben áll a Facebook májusi IPO-jával.
A társaság 1,26 milliárd dolláros árbevételt ért el a harmadik negyedév során, szemben az elemzők által várt 1,23 milliárd dollárral. A különféle speciális tételektől tisztított, egy részvényre jutó profit 12 cent volt a negyedévben, míg az elemzők csupán 11 centre számítottak. A felülteljesítés leginkább a hirdetési bevételek váratlanul erős növekedésének tudható be, ami arra utal, hogy a Facebook elmúlt hónapokban bemutatott fejlesztései elkezdték javítani a hirdetési modellek hatékonyságát.
Még lényegesebb talán, hogy az árbevétel-bővülés nem lassult az elmúlt negyedévben, éves alapon hasonló ütemben nőttek a bevételek, mint egy negyedévvel korábban. A társaság közleménye szerint a bevételek 86 százalékát adó hirdetési bevétel 14 százaléka a kritikusnak számító mobilfelületeken elhelyezett reklámból származik. Ez azért nagyon fontos adat, mert egy-két negyedévvel ezelőtt a cég még nem tudott számottevő bevételt realizálni a mobilfelületeken, illetve -alkalmazásokon keresztül érkező felhasználókon.
A befektetők a számok mellett jól fogadták az alapító-vezér, Mark Zuckerberg és az operatív igazgató, Sheryll Sandberg kommentárját is, a két menedzser ugyanis rendkívül céltudatosnak mutatkozott a mobilfelületek kiaknázása terén.
Nem minden fenékig tejfel
Minden részlet azét nem teljesen rózsaszín a gyorsjelentésben. A mobilhoz hasonló kritikus pont, hogy egy felhasználóra vetítve mekkora árbevételt tud elérni a cég, hiszen ezen a téren messze a konkurensek mögött kullogott az elmúlt negyedévek során.
Ez a mutató pedig nem növekedett érdemben a negyedév során, gördülő 12 havi alapon (azaz minden pillanatban a megelőző egy év összegét alapul véve) pedig már negyedik negyedéve állapodott meg 5,1 dollár környékén. Mindez azt is jelenti, hogy az árbevétel bővülését továbbra is elsősorban a felhasználószám agresszív növelésével érte el a cég, aminek nyilvánvaló korlátai vannak, hiszen már most is egymilliárd havi aktív felhasználó felett jár a mérce.
Több elemző is frissített modelljén a kedvező számok tükrében, a ma publikált elemzések között pedig több olyat találhatunk, ami az ajánlás javítását is magába foglalja. A legnagyobb bankházak közül a BofA Merrill Lynch és a Citi emelhető ki, mindkét elemző vételre ajánlja a részvényt. Az átlagos elemzői célárak így is jelentős csökkenést mutatnak az IPO környékén napvilágot látott becslésekhez képest. A Bloomberg konszenzus alapján becsült átlagos célár 28,5 dollár, ami továbbra is 20 százalék feletti felértékelődési potenciált rejt magában, a mai tekintélyes emelkedéssel együtt is.
Facebook (Nasdaq)