Szokatlanul közel a konszsenzushoz
Az Apple harmadik negyedévben elkönyvelt 35,97 milliárd dolláros bevétele hajszálnyival több, az egy részvényre jutó 8,67 dolláros profit pedig hajszálnyival kevesebb lett, mint az elemzői várakozások (a konszenzus 35,81 milliárd dolláros árbevétel és 8,753 dolláros EPS volt közvetlenül a bejelentés előtt). Első ránézésre nem elkeserítőek ezek a számok, de rendkívül távol esnek az Apple elmúlt években mutatott robosztus felülteljesítéseitől.
Az első piaci reakció negatív volt, 3 százalékot esett az árfolyam zárás után. A riadalom oka az iPad szegmens gyenge számai mellett a negyedik negyedévre közzétett viszonylag gyenge prognózis volt, az elemzők ugyanis 55 milliárd dolláros árbevétel mellett 15,5 dollár EPS-re számítottak, ehhez képest a cég 52 milliárd dolláros árbevétel mellett csupán 11,75 dolláros EPS-t vár a karácsonyi negyedévben.
A hirtelen esés után viszont valamelyest megnyugodtak a kedélyek, részben talán a menedzsment kommentárjai miatt is, így a részvény végül a normál kereskedési idő záróárán, 609,7 dollárnál térhetett nyugovóra.
Nem remekelt az iPad
26,9 millió iPhone-t és csupán 14,06 millió iPadet adott el az Apple az előző negyedévben. Előbbi szám megfelel a várakozások átlagának, bár nyilvánvalóan nem kiugró, és közelében sincs az optimista előrejelzéseknek. Öröm az ürömben, hogy a negyedév végén bemutatott új iPhone erős startjának hála legalább a negyedévről negyedévre látott csökkenés megállt az eladott termékek darabszámát tekintve, sőt, ez volt az egyetlen termékszegmens, amelyik növelni tudta eladásait az egy évvel ezelőtti szinthez képest.
A 14 millió darab iPaddel viszont még úgy is csalódást okozott az Apple, hogy Tim Cook kedden a nagy bejelentések közé becsempészett egy éles figyelmeztetést, miszerint a várakozásoknál gyengébb volt a negyedévben az iPadek iránti kereslet. A tényleges szám végül az általunk becsült 14,5 millió darabot is alulmúlta, és nyilvánvalóan alálőtt az elemzői konszenzusnak is, dacára annak, hogy az elemzői kar erőteljesen csökkentette előrejelzéseit a keddi figyelmeztetés nyomán.
Az értékesítés volumene a Mac szegmensben is nagyjából megfelelt a várakozásoknak 4,9 millió értékesített számítógéppel, kedvező fejlemény viszont, hogy az átlagos értékesítési ár a szegmensben nagyon rég nem látott szintekre emelkedett a nyáron bemutatott nagyfelbontású kijelzővel szerelt ("retinás") MacBookPro csúcsmodelleknek hála. Érdemes azért hozzátenni, hogy a Macek eladásai csupán 0,6 százalékkal tudtak éves szinten bővülni a rendkívül gyenge PC-piaci környezetben.
Nőnek a költségek, csökkennek a marginok
Az Apple negyedéve az eredményhányadok terén is hagyott kívánni valót maga után. A bruttó margin ismét az egy évvel ezelőtt látott 40 százalékos szint közelébe süllyedt a negyedév során, sőt, a következő negyedévre csak 36 százalékos bruttó fedezeti szintet jósol a menedzsment. Ez leginkább annak tudható be, hogy az értékesítésben emelkedett a korábbi modelleknél lényegesen magasabb gyártási költségekkel járó nagyfelbontású modellek (retina MacBookPro és retina iPad) aránya, ezek a termékek pedig alacsonyabb fajlagos profittartalommal bírnak.
A közvetett költségek terén is kedvezőtlen tendenciák bontakoznak ki, a kutatás-fejlesztésre és egyéb központi funkciókra, értékesítésre fordított összeg aránya is emelkedésnek indult az árbevételhez képest. A K+F kiadások még így is rendkívül alacsonyak iparági összevetésben, aminek leginkább az az oka, hogy még a tervezőasztalon eldöntik, hogy melyik termék alkalmas a gyártásra, melyik nem, így a legköltségesebb fejlesztéseket, a piacon lévő termékek frissítését megspórolják.
Az elmúlt évben ugyanakkor minden termékszegmensben jelentős frissítéseket, és elsősorban a kijelzők terén komoly fejlesztéseket jelentett be a cég, ami nyilvánvalóan megsokszorozza a kutatás-fejlesztési költségeket is. A közvetett költségek emelkedésében szerepet játszhatnak a logisztikai kihívások is a sorozatos termékbejelentések és piaci startok miatt. (A negyedév során a négy fő termékszegmensben összesen 51 millió darab készüléket adott el a cég).
Érdekes fejlemény, hogy a készpénztermelés terén sem remekelt igazán a cég, 30 hónapja a legkisebb mértékben sikerült növelnie a mérlegében a késpzénz és egyéb likvid eszközök nagyságát. A könnyen pénzzé tehető vagyon (készpénz, forgatási célú értékpapírok) nagysága így is meghaladja a 121 milliárd dollárt a cég mérlegeiben. Nem véletlen, hogy a menedzsment megerősítette a negyedéves osztalékfizetés mértékét, a cég az előző negyedév eredménye után is részvényenként 2,65 dollárt fizet ki a tulajdonosoknak.
Alacsonyabb elvárásokkal indul a következő negyedév
Az Apple-től egyáltalán nem szokatlan, hogy konzervatív prognózist adjon az előttünk álló negyedévre, ez még nem jelenti, hogy gyengén fog teljesíteni a cég. Az elmúlt hónapokban piacra dobott új termékekkel - elsősorban az iPhone 5 és a véleményünk szerint sikeres iPad mini révén - kiválóan pozícionálta magát a cég a karácsonyi negyedévre, hiszen minden lényeges termékszegmensben vadonatúj modelleket kínál.
A negyedik negyedévben joggal számíthatunk mind az iPhone, mind az iPad terén az eladások jelentős felfutására, akár újabb rekordok sem elképzelhetetlenek ezekben a szegmensekben. A magasabb volumen mellett ugyanakkor mind a Mac, mind az iPad terén a volumennövekedést valamelyest visszavetheti a legújabb termékek relatíve alacsonyabb profittartalma.
Összességében tehát egy kijózanító, de nem katasztrofális negyedév képe tárult elénk, ami a várakozásokat is kellően lehűtheti ahhoz, hogy a negyedik negyedévben ismét látványos eredményekkel rukkolhasson elő az Apple.