Augusztusban 739 milliárd forintra rúgott a magyar kiskereskedelmi üzletek forgalma, ez 2,4 százalékos visszaesést jelent az előző év azonos időszakához képest. Az év első nyolc hónapjában a magyarok 5263 milliárd forintot hagytak a boltokban, ez 1,4 százalékos hanyatlásnak felel meg - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal csütörtök reggel közzétett jelentéséből.
A kiskereskedelmi forgalom hónapok óta nem képes komolyabb növekedésre, vagyis az emberek visszafogják a vásárlásaikat. Emiatt a gazdaság egyik motorja, a belső fogyasztás nem járul hozzá a várt élénküléshez. A kiábrándító helyzetet mutatja, hogy a 2012 augusztusi forgalom elmmarad el a hét évvel ezelőtt - 2005 augusztusában - mért forgalomtól. (A kereskedelemhez hasonlóan a teljes magyar gazdaság is a hét évvel ezelőtti szinten van.)
Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben a forgalom volumene - az élelmiszer árak 6,3 százalékos emelkedésével párhuzamosan - augusztusban 1,5 százalékkal mérséklődött, az év első nyolc hónapjában stagnált az előző év azonos időszakához képest. A nem élelmiszerek forgalma augusztusban 3,5, az első nyolc hónapban 2,2 százalékkal aradt el az előző év azonos időszakától.
Különböző bolttípusok forgalma augusztusban (év/év)
Forrás: KSH
Augusztusban a legtöbb bolttípusnak csökkent a bevétele, a legnagyobb mértékű - 9,3 százalékos - visszaesést a bútor-, műszakicikk-üzletek könyvelték el. Az átlagnál nagyobb - 4,8 százalékos - volt a hanyatlás az iparcikküzletekben is. Ugyanakkor folytatódott az elektronikus kereskedelem térnyerése: a csomagküldő és internetes boltok forgalma 46,6 százalékkal emelkedett. Ezzel párhuzamosan a magas üzemanyagárak mellett a benzinkutak forgalma csökkent, augusztusban 3,3, az év első nyolc hónapjában pedig 2,8 százalékkal.
"Az iskolakezdés sem lendített az augusztusi kiskereskedelmi forgalmon. Ugyanakkor az őszi időszakra előretekintve bizakodóak a bevásárlóközpontok üzemeltetői, kereskedelmileg aktívabb időszak elé nézünk, melyet követ a karácsonyi, kiemelt kereskedelmi tevékenység" - kommentálta a gyenge KSH-adatokat Balatoni Judit, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége (MBSZ) főfitkára. Hozzátzette: a benzinkutak forgalmának csökkenése egybevág azzal a ténnyel, hogy a szervezet adatai szerint egyre kevesebben érkeznek autóval a bevásárlóközpontokba, így a fogyasztói kosár értéke is csökken, mely a forgalom csökkenéséhez vezet. Balatoni úgy vélte, a internetes boltoknál és csomagküldőknél látható forgalombővülésben nagy szerepet játszhat egyrészt a kuponos vásárlás térnyerése, másrészt a kedvezőbb árak, valamint az ingyenes házhozszállítás.