Megjött az iPad mini
Sok egyéb mellett tegnap bejelentette az Apple (Nasdaq) az iPad táblagépek legújabb generációit. A többes szám azért indokolt, mert nemcsak a korábban is tényként kezelt, kisebb iPad látott napvilágot, hanem az Apple frissítette az idén tavasszal piacra dobott "retinás" iPadet is. A negyedik generációs iPad a korábbival megegyező külső mellett lényegesen erősebb hardverrel rendelkezik, és az árait tekintve is a tabletkínálat felső szegmensét adja.
A tavaszi modell ezzel ki is került a kínálatból, valószínűleg az Apple ezzel okozta a legnagyobb meglepetést. Érdekes módon 2011-es iPad 2 modell is a kínálatban maradt, az Apple feltehetően nem akarta beszüntetni a jelenleg legnépszerűbb verzió gyártását, de a kínálat erősen leszűkült, csupán két, viszonylag kisebb memóriakapacitással bíró változatot vásárolhatnak meg a fogyasztók.
A kisebb, iPad minire keresztelt tablet hardveres paraméterei nagyjából megegyeznek a várakozásokkal, a készülék a 2011-ben piacra dobott iPad 2-höz hasonló teljesítményt nyújt a 9,7 colos kijelző helyett egy kézben is tartható 7,9 colos kijelzővel. Az Apple célja feltehetően az, hogy a továbbra is népszerű iPad 2-t váltsa ki az új készülékkel a kínálatban (az iPad 2 adta a második negyedév értékesítéseinek gerincét, dacára a tavasszal bejelentett új modellnek).
Az új iPadet 329 és 649 dollár közötti áron kaphatják meg a fogyasztók felszereltségtől függően, és az iPhone 5-höz hasonlóan rendkívül gyorsan, bő egy hét leforgása alatt piacra is érkezik a termék. Az új tablet ára sok elemző szerint csalódást keltő, hiszen a hasonló méretű, 7 colos táblagépek ára a versenytársaknál 200-250 dollárnál kezdődnek, ami sok fogyasztót eltántoríthat az iPad minitől.
A társaság a tabletek mellett fontos frissítéseket jelentett be a laptopop és az asztali gépek terén is, de ezek üzleti hatása valószínűleg lényegesen korlátozottabb az iPadénél. Az Apple árfolyama a bejelentésre negatívan reagált, 3 százalék feletti eséssel fejezte be a kereskedést. Főként az árról szóló információkra csökkent az árfolyam, miután a befektetők úgy érezhetik, az iPad mini nem elég versenyképes ajánlat a konkurens termékekhez képest. Az árfolyam elmúlt hetekben látott csökkenése igazolni látszik korábban a technikai elemzés alapján megfogalmazott aggályainkat.
Apple (Nasdaq)
Ügyesen taktikázik az Apple
Meglátásunk szerint az iPad mini jól szolgálhatja az Apple céljait, hiszen tökéletes alternatívát nyújt azoknak a fogyasztóknak, akik a drágább, nagyfelbontású "retina" iPad helyett az olcsóbb, de még mindig elfogadható teljesítményt nyújtó iPad 2 vásárlására készültek. Az új, kisebb készülék kannibalizációs hatása korlátozott lesz, hiszen az iPad 2 kínálata csak két modellre szűkült, a csúcskategóriás, nagy tablet pedig eltérő fogyasztói csoportot szólít meg.
Az árazás valóban kockázatokat hordoz magában, de ne feledjük, hogy az Apple egyetlen termékkategóriában sem számít olcsónak, nem is ez a társaság célja. Az Apple igyekszik kihasználni a márkához társított prémium érzetet, és abban bízik, hogy a fogyasztók a 200-250 dolláros, valamivel kisebb kijelzővel rendelkező konkurensekhez képest hajlandók lesznek 20-25 százalékos többletet fizetni az iPad miniért. A korábbi példák alapján nem alaptalan ebben reménykedni, ráadásul ezzel az iPad mini a cég tablet kínálatához képest viszonylag alacsonyabb ár mellett is közel akkora nyereséghányadot biztosíthat, mint a korábbi, nagykijelzős modellek.
Az alacsonyabb ár miatt ugyanakkor az abszolút értelemben vett profit is kisebb lesz egy-egy eladott készüléken, így a növekedés fenntartásához az eladott darabszámot is növelni kell. Az első értékesítési adatokig várnunk kell, hogy lássuk, valóban képes-e jelentős volumenben értékesíteni és leszállítani az iPadet az Apple. Ha az első napokban, hetekben fennakadások tapasztalhatók, az alapjaiban rengetheti meg az új készülékekkel szembeni várakozásokat, és tovább erősítheti a negatív hangulatot a részvény körül.
Baj lehet a gyorsjelentéssel is
Az Apple holnap piaczárás után teszi közzé a harmadik negyedéves gyorsjelentését, ami sejtésünk szerint nem feltétlenül felel majd meg a piac maximalista elvárásainak. A bevétel és profit szempontjából is legfontosabb motornak számító iPhone-szegmens teljesítményét a szeptemberi termékbemutató foghatta vissza, az új modellre váró fogyasztók miatt a korábbi verzió értékesítése érezhetően visszaeshetett, ahogy azt 2011-ben is láttuk. Az iPhone 5 startja ráadásul nem sikerült tökéletesre, a várt 8-10 millió darab helyett "csupán" 5 milliót értékesítettek az első hétvége során.
Az iPadek eladásai 15 százalékkal csökkenhettek a megelőző negyedévhez képest, erre utal legalábbis, hogy Tim Cook vezérigazgató tegnap elmondta, két héttel ezelőtt adta el a 100 milliomodik iPadet a cég. Az eddig ismert értékesítési adatok alapján ez azt jelentheti, hogy a harmadik negyedévben nagyjából 14,5 millió táblagép talált gazdára (a második negyedév végéig összesen 84,16 millió iPadet értékesítettek, október 9-ig a harmadik negyedévben 15,84 millió darab kelt el, ezt időarányosítva adódik a 14,5 millió), szemben a valamivel 17 millió darab feletti értékesítésre számító konszenzussal.
A gyorsjelentés megítélését feltehetően ez a két fő szám, az iPadek és az iPhone-ok darabszáma befolyásolja majd. A kérdés, hogy a piac milyen gyorsan tudta beépíteni a várakozásaiba az elmúlt napok, hetek negatív híreit, de az a sejtésünk, hogy az eladott eszközök számára vonatozó várakozások nem fognak kellő mértékben csökkenni már a jelentésig, így a reakció is negatív lehet a részvény piacán.
A gyorsjelentésre adott negatív reakciókat mérsékelheti, hogy az egy részvényre jutó profit (EPS) tekintetében lényegesen csökkentek a várakozásokat az előző, jelentős csalódsát hozó gyorsjelentés óta. A negyedévre vonatkozó EPS-várakozások ugyanakkor valamelyeset megemelkedtek az iPhone 5 ígéretes debütálásával. Az elmúlt négy negyedévben az Apple kétszer is elvétette egyébként a konszenzust, először 2011 harmadik negyedévében, majd 2012 második negyedévében, amire korábban hosszú évekig egyáltalán nem volt példa.
Túlreagál a piac, bár a kockázatok egyértelműek Véleményünk szerint a tegnapi bejelentést túlzottan negatívan ítéli meg a piac, az iPad mini árazása összhangban áll a társaság korábbi stratégiájával, és nem ítéli eleve kudarcra az új terméket. A kockázatok ezzel együtt is kézzel foghatók, a bizonytalanság az egész negyedik negyedévben kitarthat. A hangulaton az oldhat, ha kedvező kezdeti értékesítési adatok látnak napvilágot az iPad mini életének első heteiben. A várhatóan nem tökéletes holnapi gyorsjelentés tovább ronthatja a helyzetet, így a részvény emelkedési potenciálja korlátozott rövid távon, és megvan az esélye, hogy folytatja az elmúlt hetekben mutatott csökkenést. A mostani gyengeség ugyanakkor hosszú távra tekintve jó beszállási lehetőségeket teremthet, ha helyesnek bizonyul az Apple új termékstratégiája a tabletek terén. Ehhez viszont még további megerősítésre lesz szükség az előttünk álló negyedévekben. Ha népszerű lesz az iPad mini, akkor akár még évekig jelentős, 50 százalékos vagy afeletti piaci részesedést tarthat meg a táblagépek piacán az Apple. |