Új iPad rekord az Apple-nél
Közzétette az Apple a pénteken piacra dobott új iPadek első értékesítési adatait. A cég közleménye szerint a kisebb kijelzővel szerelt iPad mini és a legújabb, nagyfelbontású ("retina") iPadek bemutatása óta összesen 3 millió iPad talált gazdára a hétvégén három nap alatt. A két készülékből egyelőre csak a WiFi kapcsolódást támogató modellek kerültek piacra, a mobilinternettel is működő verziók később érkeznek.
Az Apple közleményében emlékeztet rá, hogy az előző modellfrissítéskor, idén tavasszal az első napokban 1,5 millió darab új, WiFi-s iPad kelt el, ehhez képest tehát kifejezetten kedvezően festenek az első számok. Az Apple azt is hozzátette, hogy az új rekord mellett az iPad minik teljesen ki is fogytak a cég készleteiről, és azon dolgozik, hogy megfeleljen a gyártás üteme a keresletnek.
A cég ugyanakkor nem tette közzé, hogy a 3 millió darab hogyan oszlott meg a két új típus között. Az elemzők jellemzően 1-3 millió darab eladott iPad minire számítottak az első hétvégén, a közölt aggregált 3 milliós adat tehát valószínűleg a középértéket adó 1,5 millió darab feletti értékesítést jelent (a nagyobb, retina iPad ára lényegesen magasabb, mint az iPad mini 329 dolláros induló ára).
Sejtésünk szerint az eladott iPad minik száma 2-2,5 millió darab lehet, ami enyhe pozitív meglepetés az elmúlt negyedév kellemetlenül gyenge növekedése után az iPad szegmensben. Erre utal az is, hogy a hírre az Apple árfolyama 1 százalékos pluszba ugrott a nyitás előtti kereskedésben a korábbi enyhe mínuszokból.
(Érdemes hozzátenni, hogy a közlemény furcsán fogalmaz: nem azt állítja a cég, hogy az iPad mini és a negyedik generációs iPad értékesítése tett ki 3 millió darabot, hanem ezek piacra dobása óta összesen 3 millió táblagépet adtak el három nap alatt, amiben így még a mindig elérhető iPad 2 modellek is szerepelhetnek. Utóbbiak súlya valószínűleg nem számottevő, de elképzelhető, hogy nem is elhanyagolható.)
Jön fel a Samsung tabletben is
Az elmúlt negyedévben az Apple lényegesen kevesebb, mintegy 14 millió iPadet adott el, mint a 17 millió dolláros elemzői konszenzus. A 26,1 százalékos éves növekedés is bőven elmarad a korábbi dinamikától, és a teljes tabletpiac közel 50 százalékos éves bővülésétől is.
Ennek következtében drasztikusan csökkent az Apple piaci részesedése is a táblagépek piacán a harmadik negyedévben az egy évvel korábbi állapothoz képest. Az iPadek a negyedév során eladott tabletek 50 százalékát tették ki, miközben 2011 azonos időszakában ugyanez az arány közel 60 százalék volt.
A legnagyobb nyertes az elmúlt évben a Samsung volt, a cég eladásai viszonylag alacsony bázisról több mint megnégyszereződtek, így a részesedés is 18,4 százalékra nőtt az egy évvel ezelőtti 6,5 százalékról. Felkerült a térképre az Amazon, egy évvel ezelőtt még ugyan nem volt jelen a tabletek piacán, de 2012 harmadik negyedévében már az eladott készülékek 9 százaléka Kindle Fire volt.
Ahogy az okostelefonoknál láthattuk, a tabletpiacon is rendkívül erőteljes az Android előretörése. A Samsung növekedése is a Galaxy Tab névre keresztelt androidos tábláknak köszönhető, ráadásul a térnyerést tovább erősítheti, hogy a Google legfrissebb, 10 colos tabletjét, a Nexus 10-et is a Samsung gyártja (a kisebb, 7 colos változatot az Asus gyártja, azaz ez a gyártó is joggal reménykedik további részesedésnövekedésben).
Az IDC statisztikáiban nem nevesített, egyéb gyártók súlya meredeken esett az elmúlt egy évben, ami arra utal, hogy a lassan letisztulnak a piaci erőviszonyok, kialakul a szűk mezőny, amelyik a torta legnagyobb szeleteiért versenyezhet. Ebbe a mezőnybe szeretné magát még bepréselni a Microsoft a bő egy hete piacra dobott, Surface nevű tabletjével (a legfrissebb hírek alapján a kínálat akár okostelefonokkal is kibővülhet).
Megrendülhet az iPhone?
Szintén friss és kellemetlen hír, hogy érezhetően csökken a lojális fogyasztók tábora, az Egyesült Államokban a tavalyi 93 százalékról 88 százalékra süllyedt azoknak az iPhone-tulajdonosoknak az aránya, akik mindenképpen vagy valószínűleg maradnának az Apple okostelefonjainál (Nyugat-Európában ugyanez az arány 88 százalékról 75 százalékra esett). Az iPhone történetében először fordul elő, hogy a lojális fogyasztók aránya csökkenjen, bár érdemes hozzátenni, hogy ez még mindig kiemelkedően magas fogyasztói hűséget jelöl.
Az okostelefonok terén az Android és azon belül a Samsung dominanciája megkérdőjelezhetetlenné vált, az androidos készülékek részaránya a globális értékesítésben 75 százalék volt a harmadik negyedévben, miközben a Samsung a legnagyobb készülékgyártóvá nőtte ki magát az okostelefon-szegmensben és a teljes mobiltelefon-piacon is.
Kőkemény karácsony jön
A karácsonyi negyedév viszont egyértelműen brutális versenyt fog hozni, hiszen amellett, hogy az Apple teljesen felfrissítette táblagép-kínálatát (az iPhone és a Mac mellett), a Google, az Amazon és a Microsoft is új készülékekkel indul csatába. A tabletpiac növekedése valószínűleg újabb lendületet kap, de nehéz előzetesen megjósolni, hogy mely szereplők lesznek igazán nagy nyertesei a bevásárlási szezonnak.
Az októberben bemutatott iPad Minit sokan kritizálják, mert ugyan a korábbi modelleknél kisebb, 7,9 colos kijelzője közelít a főként a Google és az Amazon képviselte kisebb formátumhoz, az 329 dolláros induló ára lényegesen magasabb a hasonló kategóriájú, 7 colos tabletek 200-250 dolláros áránál. Az első értékesítési adatok talán oldanak az aggodalmakon, de mivel nem tudjuk, mekkora volt az iPad mini aránya az új eladásokban, a kérdőjelek egy része még megmarad.
Vélemény: Quo vadis Apple? Meglátásunk szerint az Apple piacán tapasztalható hangulatváltás nem múló hóbort, a piac értékítélete mintha alapvetően megváltozott volna a részvénnyel szemben, amit csak tovább erősítettek a negatív hírek a cég körül. Elképzelhető, hogy a 700 dollár feletti csúcs hosszú ideig érintetlenül marad. A negyedik negyedév hosszú távú fundamentális fordulópontot jelenthet az Apple életében. Az elmúlt negyedévekben nem tudta hozni az elvárt növekedést a vállalat, a termékfejlesztések pedig nem győzték meg egyértelműen a piacot. Ha a negyedik negyedéves értékesítések is csalódást okoznak, az azt jelentheti, hogy komolyabb bajok akadtak az Apple berkein belül, és kicsúszott a kezéből az irányító szerep. Az iPad minivel szembeni peszimizmus viszont meglátásunk szerint túlzó, a termék megfelelő alternatívát nyújt a versenytársakkal szemben és a korábbi iPadek tulajdonosainak is, miközben a relatíve alacsony ár mellett is elfogadható profitmargint biztosít az Apple számára. A hétvégi értékesítési adatok alapján a termék népszerű lehet a karácsonyi szezonban, ami miatt az előttünk álló hetekben akár agresszív felrántást is láthatunk a grafikonon a mostani, enyhén túladott szintekről. Rövid távon egyértelműen az a fontos kérdés, hogy sikerül-e visszakapaszkodnia az árfolyamnak a 200 napos mozgóátlag fölé. Ha igen, az rövid távon teret nyithat egy kisebb pozitív korrekció előtt. Ha nem, az rendkívül negatív jelzés lehet az előttünk álló hetekre, sőt, akár hónapokra is. |
Apple (NASDAQ)