Vágólapra másolva!
Szeptember óta nem teljesített túl jól az amerikai kiskereskedelmi szektor a parketten, ami egyrészt a gyenge kiskereskedelmi adatokkal és az elnökválasztással hozható összefüggésbe. Az év hátralevő részében azonban két tényező is hajthatja a háztartások fogyasztását. A héten startoló karácsonyi bevásárlási szezon mellett a Sandy hurrikán okozta károk helyreállításában bízhatnak a kiskereskedők, utóbbiban főként a barkácsáruházak.
Vágólapra másolva!

Sandy miatt gyengélkedett a kiskereskedelem

A vártnál kicsivel nagyobb mértékben esett vissza az amerikaiak fogyasztása októberben az előző hónaphoz képest. Az elemzői előrejelzések 0,2 százalékos kiskereskedelmi fogyasztás csökkenést prognosztizáltak, azonban a tényleges adat 0,3 százalékos visszaesést mutat, a június óta legalacsonyabb értéket a Sandy hurrikánnak tulajdonítják az elemzők, hiszen a vihar pusztítása még éppen a hónap utolsó napjaira esett.

Ha az erősen rugalmatlan üzemanyagfogyasztást és a háztartások fogyasztásában ritka, de annál nagyobb horderejű döntést jelentő autóértékesítést is kiszűrjük, akkor még gyengébben muzsikált a háztartások fogyasztása. Az elemzői várakozásokkal szemben 0,3 százalékos zsugorodást mutatott a tényleges adat. Lényegében ez mutatja, hogyan változtatták tudatosan a háztartások a napi, heti vásárlásaikat.

Miért olyan fontos a kiskereskedelem?

Az amerikai statisztikák szerint a GDP-nek több mint kétharmadát teszi ki a háztartások költekezése. Részvénypiaci szemmel ráadásul még fontosabb az a látványos kapcsolat, ami az elmúlt években a kiskereskedelmi forgalom és az S&P500 index között kialakult: a kiskereskedelmi forgalom dinamikájában bekövetkező fordulatok igen közel estek az elmúlt 10 évben az index fordulópontjaihoz, különösen a válság környékén (az ingadozások simítására használt mozgóátlag nyilván ennél valamivel később reagál).

Ennek szemléltetéséhez egy sajátos mutatót célszerű előállítani, amelyet a statisztikai hivatal nem közöl: a kiskereskedelmi forgalom éves változását az üzemanyag-értékesítéssel korrigálva, reálértelemben - azaz az inflációtól megtisztítva - vizsgáljuk.

Forrás: [origo]

Az elmúlt két évben a "reál kiskereskedelmi forgalom" bővülése relatív magas, 2001 eleje óta nem látott szinten rögzült a 2009-es nagy visszaesés után, ami támogathatta az S&P500 index emelkedését is. A grafikonon leginkább a 2004-2005-ös időszak emlékeztethet a mostanira, ahol a stabilan - bár egyre csökkenő ütemben - bővülő kereskedelem mellett az index stabil hegymenetben haladt.

A karácsonyi negyedév kulcsfontosságú a befektetők számára, hiszen a bevásárlási szezonnak köszönhetően ez az év legforgalmasabb időszaka. A befektetők bizalma azonban szeptemberben alábbhagyott, amit a kiskereskedelmi szektort lefedő SPDR S&P Retail ETF (XRT) teljesítménye is jól mutat.

Legutóbb a Sandy hurrikánt követően látszódott némi fellángolás a szektorban, azonban az elnökválasztás lehűtötte a kedélyeket, amin a vegyesre sikerült gyorsjelentési szezon utolsó lökése sem tudott változtatni. A következő hullámot a hálaadás napján startoló karácsonyi bevásárlási szezon generálhatja.

SPDR S&P Retail ETF (XRT)

Forrás: [origo]

Vegyesre sikerült a negyedév

A Bloomberg adatai szerint az S&P 500 index 33 kiskereskedő vállalata közül 30 már közzétette negyedéves számait. Árbevétel szinten nem sikerült túl fényesre a gyorsjelentési szezon, ugyanis a már publikált vállalatok fele nem tudta teljesíteni a várakozásokat, erre csupán 46,7 százaléka volt képes.

A tavalyi bázishoz képest már kecsegtetőbb a kép, 80 százaléknak sikerült növekvő értékesítésről beszámolnia. A kumulált árbevétel 4,8 százalékkal haladja meg az előző év azonos időszakát, 0,3 százalékkal viszont elmarad az előrejelzésektől.

Forrás: [origo]

Profit terén már jobban teljesítettek a kiskereskedők, 66,7 százalékuk pozitív meglepetést tartogatott az elemzők számára, míg 30 százalékuk múlta alul a várakozásokat. A kumulált profit 4,1 százalékkal növekedett, amiben a javuló profitról beszámoló vállalatok (73,3%) segítettek.

Forrás: [origo]

Fokozódhat a növekedési ütem

Az elkövetkezendő negyedévekben még nagyobb növekedési ütemet mutathat fel a kiskereskedelmi szektor értékesítése a Bloomberg által összegyűjtött konszenzus szerint. Az év utolsó három hónapjában 6,3 százalékos növekedés várható a július-szeptemberi időszak 4,8 százalékos bővülésével (még nem végeleges adat) szemben. Az általános kiskereskedelemi cégek forgalma a szektorhoz képest nagyobb növekedést (+6,9%) mutathat be az előrejelzés szerint, míg a barkácsáruházak esetében alacsonyabb lehet a bővülés (+2,7%).

Forrás: [origo]

Nettó profit növekedési üteme tovább fokozódhat a jelenleg is tartó negyedévben 6 százalékra a harmadik periódus eddigi 4,1 százalékával szemben. Az általános kiskereskedők nyeresége ugyan nem tud hasonló mértékű növekedési ütemet felmutatni, de az év végére 5,4 százalékra pöröghet fel 2,5 százalékról. A barkácsáruházak esetében egyelőre visszafogottabb bővülésre számítanak az elemzők, mint a harmadik negyedévi 14 százalék. Ennek ellenére továbbra is a szektor felett teljesíthet.

Forrás: [origo]

Sandy: Sokat vitt, de hozhat is a konyhára

Az év hátralevő részében két tényező is megnyomhatja a háztartások keresletét, egyrészt a Sandy hurrikán okozta helyreállítási munkálatok, valamint a héten rajtoló bevásárlási szezon. A természeti katasztrófa az elmúlt évtizedek egyik legjelentősebb kárát okozta az amerikai gazdaságban, egyes becslések szerint mintegy 50 milliárd dollárnyi gazdasági veszteséggel járt Sandy, amely az USA lakosságának közel 20 százalékát érintette többé-kevésbé.

Forrás: [origo]

Az amerikai GDP arányában is jelentős negatív hatásokat okozó Sandy hurrikánt akár teljes egészében ellensúlyozhatja, hogy a felújítási munkálatok jelentős lökést adhatnak bizonyos szektoroknak. A lakásfelújításhoz és a barkácsoláshoz alapanyagokat, szerszámokat árusító vállalatok közül elsősorban a Home Depot (NYSE) és a Lowe's (NYSE) profitálhatnak.

Eddig felülteljesítettek a barkácsüzletek

Az elmúlt napokban Home Depot és a Lowe's is javított éves előrejelzésén a jól sikerült gyorsjelentéseket követően. Előbbi 5,2 százalékra emelte éves bevétel növekedési tervét 2011-hez képest, míg korábban csak 4,6 százalékos expanzióra számított a menedzsment, a piac pedig 5 százalékosra.

A trópusi vihar után jelentős emelkedéssel indult a barkácsáruházakat üzemeltető Home Depot, a Lowe's és az építőpiai céget lefedő SPDR S&P Homebuilders ETF (XHB) kereskedése. A hegymenet egészen az amerikai elnökválasztásig fennmaradt, akkor azonban megtört a lendület és csökkenésnek indultak. Egyelőre csak a két meghatározó cégnek sikerült leküzdenie az esést a kiváló gyorsjelentéseiknek és az éves eredményvárakozásainak a megemelése révén, amivel az S&P 500 teljesítményét is felülmúlták.

Forrás: [origo]

Sandy miatt még korábban nyitnak a boltok

Természetesen arról sem szabad megfeledkezni, hogy az október utolsó hetében tomboló Sandy hurrikán jelentős bevételkiesést okozott a keleti partvidéken lévő kiskereskedők számára. Nagy kérdés, hogy egyes kereskedők, mint a már jelentő Kohl's vagy a Macy's mikorra tudják teljes egészében pótolni a kieső bevételeiket. Egyelőre vegyesek a vállalatok várakozásai a futó negyedévvel kapcsolatban, a Kohl's profit warningja mellett a Macy's emelte éves eredményvárakozásait.

E hét csütörtökön startol el a befektetők által nagy figyelemmel követett karácsonyi bevásárlási szezon. Az elmúlt években a kiskereskedők egyre korábbra időzítik a szezon kezdetét, nem a fekete pénteken akciózzák le termékeiket, hanem már hálaadás napján. A Wal-Mart például este nyolckor akcióba lendül a tavalyi, esti 10 órás kezdéssel szemben. Nem ő az egyetlen, aki előrébb hozza a boltnyitást, ugyanis több versenytársa is hasonlóan agresszív lépésre szánta el magát. A korai nyitás orvosság lehet kiskereskedők számára a Sandy hurrikán okozta veszteségek enyhítésére.

Karácsonyi bevásárlási szezon hagyományosan a hálaadást követő első pénteken, azaz fekete pénteken indul. Az elnevezés is onnan ered, hogy ezen a napon billen át "feketébe", azaz nyereségbe a cégek éves eredménye. Ennek mintájára indult el az e-kereskedelemben a Cyber Monday, amely a hálaadást követő első hétfőnek felel meg. Alakulásukat a befektetők kiemelt figyelemmel szokták követni.

A válság előtti szinteken lehet a karácsonyi költekezés

Elemzői vélemények szerint a bevásárlási szezon bevételeinek mintegy 20 százaléka hálaadás hétvégéjéhez köthető. Egy bevásárló átlagosan 749,51 dollárt - azaz mintegy 160 ezer forintot - költhet el a karácsonyi bevásárlások során, szemben a tavalyi 740,57 dollárral. Legutóbb 2006-ban és 2007-ben járt hasonló magasságokban a vásárlók átlagos költekezése.

Forrás: [origo]

586,1 milliárd dollárnyi bevételt generálhat a tengerentúlon a 2012-es karácsonyi bevásárlási szezon az amerikai kiskereskedelmi szövetség (National Retail Federation) előrejelzése szerint, ami 4,1 százalékkal haladja meg a tavalyi értékesítést. A növekedési ütem ugyan túlszárnyalja az elmúlt tíz év 3,5 százalékos átlagos bővülését, de mégis elmarad a tavalyi 5,6 százalékos növekedési ütemtől. Az október elején publikált előrejelzést a Sandy hurrikánt követően megerősítette a kiskereskedelmi szövetség.

Az online húzhatja a szekeret

A Forrester elemzőcég várakozása szerint a küszöbön álló bevásárlási szezon során a tengerentúli online bevételek 15 százalékkal, 68,4 milliárd dollárra hízhatnak a tavalyi 12 százalékos növekedési ütemmel szemben. Az egy vevőre vetített átlagos költekezés 419 dollár lehet.
2 milliárd dolláros rekord árbevételt generálhatnak az online értékesítések a hálaadást követő első hétfőn (Cyber Monday) az Adobe becslései szerint, ami 18 százalékos éves növekedésnek felel meg.

Először fordulhat elő, hogy a vásárlók több mint fele élne az internetes vásárlás adta lehetőségekkel az amerikai kiskereskedelmi cégeket tömörítő szövetség által készített felmérés alapján. Új csúcsnak számít, hogy a válaszadók 51,8 százaléka vásárolna online, míg tavaly 46,7 százalék tette le a voksát emellett.

Az Adobe becslése szerint a bevásárlási szezon online bevételeinek 21 százalékát a mobil eszközök generálhatják, a legnagyobb szelet a tableteknek (13,5%) juthat, megelőzve az okostelefonokat (6,5%) és egyéb eszközöket (1%). Éves szinten több mint kétszer (+110%) akkora forgalmat bonyolíthatnak le a vásárlók a mobileszközökön, mint egy éve.

Egyelőre az online viszi a pálmát

A kiskereskedelmi szektort lefedő SPDR S&P Retail ETF hasonló teljesítményt mutatott be az elmúlt hetekben, mint az építőipari SPDR S&P Homebuilders ETF. A Sandy hurrikánt követően mindkét ETF kurzusa megpattant, majd az elnökválasztást követően megindult a lejtmenet. Jelenleg a trópusi vihar érkezte előtti szinteken tartózkodik az ETF kurzusa, amivel felülteljesíti a szélesebb kört lefedő S&P 500 indexet.

A legnagyobb kiskereskedőnek számító Wal-Mart a vizsgált időszak során végig alulteljesítő volt, amin a gyorsjelentés csak rontani tudott. A társaság nagyon erős versenyre számít a karácsonyi bevásárlási szezonban, ráadásul várakozását is csökkentette a cég.

A szektort képviselő papírok közül inkább az online cégek dominanciája figyelhető meg a Sandy hurrikán érkezése óta, de közülük is inkább az Amazon teljesítménye emelhető ki az eBay-jel szemben. Az árbevételre vonatkozó prognózis csökkentése az Amazont sem kerülte el, a korábbi a 22,82 milliárd dollár helyett 20,25-22,75 milliárd dolláros értékesítésre számít a menedzsment.

Forrás: [origo]

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!