Üljön be Lázár János a trafikomba!

Vágólapra másolva!
Nyilvánosságra került a nemzeti dohányboltok pályázási feltételeinek egy része. A kisboltosok most arra panaszkodnak, hogy elvesztik a dohányos vevőiket, de akad, aki az alacsony haszonkulcs ellenére is lát fantáziát a dologban.  
Vágólapra másolva!

Lesznek, akik lehúzzák a rolót vagy lesöprik a cigit a polcokról. Akad azonban olyan is, aki szerint meg lehet majd élni cigarettaárulásból, egy másik trafikos szerint pedig nem - így reagáltak a Budapest belső kerületeiben megkérdezett boltosok a kormány cigaretta- és dohánykereskedelmet átalakító lépésére. A megkérdezett boltosok közül mindössze egy vállalta névvel véleményét. A többiek azt mondták, nem akarnak szerepelni, mert abból csak a baj lesz, mondván akkor biztosan jönnek majd az adóellenőrök vagy éppen nem nyerik meg a dohányértékesítésre kiírt pályázatot.

Az [origo] az után keresett fel trafikokat, cigarettát áruló kisebb budapesti boltokat, hogy csütörtökön Németh Lászlóné fejlesztési miniszter kiírta a "nemzeti dohányboltok" alapítására vonatkozó pályázatot. A kiírás megjegyzi, hogy a részletes koncessziós pályázatot csak december 15-én fogják nyilvánosságra hozni, de néhány részlet már ismert. Jövő év július végétől csak a 20 évre adott állami koncesszióban lehet majd adni a cigarettát a nemzeti dohánybolt feliratú, elzárt értékesítőhelyeken. A 2000 fő alatti településen évente nettó 100 ezer forint lesz a koncessziós díj, 2000 és 10 000 fő közötti településen 160 ezer forint, 100 ezer fő felett 200 ezer forint, Budapesten, megyei jogú városokban és megyeszékhelyeken pedig 240 ezer forint.

Ötszáz vásárló kevésnek tűnik

Lázár János, a Miniszterelnökség államtitkára, a jogszabály benyújtója a törvényről idén márciusban azt mondta, hogy kétezer lakosonként biztosítanak egy trafikkoncessziós jogot, az üzletek megélhetését pedig körülbelül 500 dohányos rendszeres vásárlása már biztosítja. Egy cigarettanagyker alkalmazottja segített az [origo]-nak kikalkulálni, hogyan is nézne ki a rendszer számokban. Ő szintén csak név nélkül vállalta a véleményét, mert kritikája miatt félt az esetleges következményektől.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Azt mondta, hogy egy népszerű cigarettán, mint például a Marlboro Gold alig 10 forint a haszon, de a legjelentősebb árrés is maximum 25-30 forint lehet. Ha feltételezzük, hogy egy-egy cigin átlagosan 20 forint a haszon, akkor a Budapestre érvényes 240 ezer forintos koncessziós díj 12 ezer doboz eladása után jön vissza, ehhez napi több mint 30 doboz cigarettát kell eladni. A koncessziót vásárló trafikosoknak azonban nem ez a tétel jelent majd komoly érvágást, hanem a többi kiadás, köztük például a bérleti díj, az alkalmazottak bére, valamint a rezsi. Ha a Lázár János által említett, boltonként 500 fős vevőkörből, napi egy doboz cigarettából és a 20 forintos árrésből indulunk ki, akkor havonta 300 ezer forint bevétele lesz egy üzletnek. (Az egyéb, dohánytrafikokban árulható termékek, például a cigarettapapír, a szivarok a cigarettánál jóval komolyabb haszonkulccsal forgalmazhatók.)

Az [origo] egyik felháborodott kommentelője a megkérdezett boltosokhoz hasonlóan az alacsony haszonkulcsot tartja a legnagyobb problémának. Azt írta, a Multifilter beszerzési ára 741, eladási ára 770, a Pall Mall 733 és 740. "Ki lesz az a hülye, aki még fizetni is fog a koncesszióért, amennyiben ezek az árrések nem fognak változni. Kétezer doboz cigit kellene eladni naponta, hogy megéljen a vállalkozásából. Ez csak nagyon kevés helyen fog működni, jellemzően csak a nagyvárosokban. Személy szerint én nagyon örülök, hogy megszabadulok a dohányáruk forgalmazásától" - írta.

Munkalehetőség a politikusoknak

"Aki ezt kitalálta, annak kellene beülnie ide. A haszonkulcs minimális. Még hogy ez egy családnak elegendő megélhetést nyújt. Dehogy. Néhány százalékot lehet egy-egy cigarettán keresni" - mondta Sáringer Ferencné, a budapesti Király utca 73. alatti trafik tulajdonos-eladója. A hatvan éve trafikként működő boltot a nyugdíjas nő húsz éve működteti. "A héten nagyon sokan kérdezték, megmarad-e a trafik, és fogok-e pályázni. Fogok, de ki tudja, mi lesz, a mostani árrés mellett ebből nem lehet megélni" - fogalmazott.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Sáringerné trafikja a budapesti Király utcában

"Aki ezt a rendszert kitalálta, annak odaadom a bolt kulcsát két hétre, csinálja, meglátja, hogy csak a cigarettaárusításból nem lehet megélni" - tette hozzá. Arra a kérdésre, hogy a rendszer bevezetése miatt sokkal kevesebb helyen lehet majd cigarettát venni, ezért nagyobb lehet a forgalom, a trafikos hölgy azt mondta: hiszem, ha látom. "Legyen szabadáras a cigaretta, mert úgy jobb lenne a sűrű fillér, mint a ritka forint. Amikor az a rendszer volt, akkor vidáman ment a bolt" - fogalmazott a nő, aki az [origo] látogatása alatt legalább három-négy vevőt szolgált ki, akik párbeszédek alapján egyértelműen törzsvevők voltak.

Ezzel szemben egy, a Belvároshoz közeli, elsősorban cigaretta eladásával foglalkozó kisebb bolt vezetője azt mondta, hogy egyelőre nem tudja megmondani, meg lehet-e majd ebből élni, mert még nem indult el a rendszer. "Meglátjuk, attól is függ, egyáltalán nyerek-e a pályázaton. Ha nyerek, akkor szerintem ebből meg fogok tudni élni" - mondta az boltvezető.

A cigarettanagyker illetékese is beszélt az [origo]-nak az új rendszerről és annak hatásairól. Elmondta, hogy a budapesti kisboltosokat három csoportba lehet sorolni. Van, aki belevág, mert úgy látja, ha csak a trafikok árulhatnak cigit, akkor bőven lesz forgalom ahhoz, hogy meg lehessen élni ebből. Az üzlettulajdonosok másik részének már most is nagyon rosszul megy a bolt, ez további érvágást jelent majd nekik, azaz bezárnak. A harmadik tábor pedig felhagy a cigarettaárusítással, és folytatja tovább sima élelmiszerboltként.

Kisboltok vevők nélkül?

Szintén a rendszer kritikusai közé tartoznak a cigarettát is áruló vegyesboltosok. Egy, a IX. kerület körúton belüli részén viszonylag széles cigarettaválasztékkal rendelkező bolt tulajdonosa azt mondta: "Lehúzom a rolót, 240 ezret fizessek azért, hogy dolgozhassak. Ez egy vicc. Meglátják, tönkre fog menni egy csomó kisbolt. Nem a cigarettán lévő 10-20 forint körüli haszon kiesése a gond. Hanem az, hogy a dohányosok nem fognak ide járni. A legtöbben, akik cigit vesznek, itt vesznek mást is. Lemondhatok róluk" - közölte igen felháborodottan a boltos. Hozzátette: velem együtt még lesz egy rakás munkanélküli volt boltos, ha bevezetik a rendszert. "Hányingerem van tőlük, elegem van az egészből" - mondta.

Ezzel egybehangzóan véleményt fogalmazott meg egy másik, a Nagykörúton kívül eső egyik utcában lévő bolt eladója. Azt mondta, a tulajdonos külföldön van, nem elérhető, de már szóba került az utóbbi hetekben a kérdés. "A főnök akkor még vacillált, hogy elindul-e a pályázaton. Nem tudom, fog-e pályázni. Azt azonban biztosra mondta, hogy a kisebb boltjait be fogja zárni, ha nem nyer. A dohányosok egy csomó minden mást is vesznek. Ha ők kiesnek, akkor nem is lesz értelme nyitva tartani" - mondta az eladó.

A Váci utcában a külföldieknek kínált ajándéktárgyakkal megrakott boltok egyikében egy alkalmazott azt mondta, tudnak a rendeletről és a pályázati feltételekről. "Egyszerűen levesszük a polcokról a cigit. Nem éri meg néhány fillérért ez a macera" - fogalmazott.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!