Váratlanul, gyakorlatilag az utolsó pillanatban mondta le moszkvai útját Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter - írja a Napi Gazdaság.
A találkozó lemondásának pontos indokaira, az esetleges újabb dátumra és a napirendi pontok hátterére vonatkozó kérdésekre a Nemzetgazdasági Minisztérium szerda estig nem válaszolt érdemben a lapnak. A minisztérium csak azt erősítette meg, hogy a moszkvai utat Matolcsy hivatali elfoglaltsága miatt elhalasztották.
Államkötvények, Paks, Malév, Dunaferr
A lap azt írja, hogy a találkozón több kényes kérdésről is szó lett volna. Moszkva többek között a paksi atomerőmű bővítésében való részvételről, a Malévben bennragadt követelésről, a Déli Áramlatról, valamint a 2020-as világkiállítás megrendezésére irányuló orosz pályázat magyar támogatásáról tárgyalt volna, Budpaest pedig a magyar államkötvények orosz vásárlását, illetve a Dunaferr ügyét hozta volna fel a tárgyaláson.
Az államkötvények népszerűsítése az után került volna terítékre, hogy az azerbajdzsáni állami olajalap vagyonának mindössze 5 százalékát fektetheti spekulatív, azaz befektetésre nem ajánlott kategóriába tartozó kötvényekbe, mint amilyenek a magyar állampapírok is, ráadásul jelezte, nem is tervezi magyar instrumentumok vásárlását - derül ki a Napi Gazdaságból.
A lap azt is írja, hogy a Dunaferr és a Malév ügye összefügg, mert az orosz állami kézben lévő Vnyesekonombank (VEB) a Dunaferr többségi tuljaondosa, a banknak pedig a Malév 120 millió euróval tartozik. Az orosz fél a Malév-adósságot rendezni, a magyar kormány pedig arra kíváncsi, hogy vajon a VEB hajlandó volna-e értékesíteni Dunaferr-pakettjét, ugyanis egy potenciális - egyelőre meg nem nevezett - befektető érdeklődik a cég iránt. A Dunaferr azért fontos a kormánynak, mert a közelmúltban 800 fős leépítést illetve a Lőrinci Hengermű teljes leállítását jelentett be a cégvezetés, és kilátásba helyezett további elbocsátásokat is, ami további 3000 ember számára jelentheti munkahelye elvesztését, ezt pedig a kormány szeretné elkerülni.