Négyen vinnék a Vivendi brazil egységét
Négy nem kötelező érvényű vételi ajánlatot is kapott a francia Vivendi médiacég, az értékesíteni kívánt brazil telekommunikációs egységére - írja a Reuters egy az ügylethez közel álló forrásra hivatkozva. Az ajánlatok egyaránt meghaladják a 6 milliárd eurót (7,75 milliárd dollár), azonban a cég által - egyes források szerint - áhított 7 milliárd eurós összeget nem érik el.
A Reuters értesülései szerint az ajánlattevők között a mexikói América Móvil, az egyaránt amerikai DirecTv és a Liberty Global, illetve egy kockázati tőketársaság által alkotott csoport található. Vélhetően nincs a pályázók között a második legnagyobb brazil mobilszolgáltató, a Telecom Italia helyi leánya. A cégek többsége vagy nem kommentálta, vagy visszautasította a válaszadást. A végső ajánlatot január elején tehetik meg az érdeklődők.
Carlos Slim ismét lendületben
Az América Móvil Latin-Amerika legnagyobb mobilszolgáltatójának számít, több mint 251 milliós ügyfélállományát 18 országban szolgálja ki. Brazíliában harmadik számú szereplőnek számít a Carlo nevezetű egysége, a mobil szegmensben 25, a műsorszolgáltatás terén 23, míg a kábeltelevíziós piacon 37 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik. A mexikói telekommunikációs cégről érdemes megemlíteni, hogy nem csak Amerikában terjeszkedik, hanem már Európában is megvetette a lábát, miután az első félévben részesedést vásárolt a holland KPN-ben és az osztrák Telekom Austriában is.
A mexikói Carlos Slim Helú számít a világ leggazdagabb emberének, 2012 márciusában a Forbes 69 milliárd dollárra becsülte a vagyonát. Vezető pozícióját azóta is őrzi, melyet legkönnyebben a naponta frissülő Bloomberg Billionaires Indexen keresztül követhető. |
A DirecTv helyi egysége, a Sky Brasil 30 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik a kábeltelevíziós piacon, a GVT megvétele pedig jó lehetőségnek bizonyulna a műsorszolgáltatás expanziójára.
Leépítás vár a telekommunikációra, fókuszban a média
A Vivendi a brazil GVT egysége mellett a marokkói Maroc Telecomra is vevőt keres a stratégiája megújítása jegyében, miszerint csökkentse kitettségét az alacsony növekedési kilátásokkal rendelkező telekommunikáció terén és a hangsúlyt a média üzletágra helyezze. Ezen kívül az adósság lefaragása is a cég szeme előtt található, hasonlóan több európai telekommunikációs céghez, mint például a spanyol Telefónica.
Első körben a dél-amerikai operáció értékesítésére kerülhet sor 2013 első negyedévében, ezután következhet az észak-afrikai egység. A Vivendi még 2009 végén vásárolt meg a GVT-t mintegy 3 milliárd euró fejében, elhappolva a Telefónica orra elől. Habár az egység a Vivendi egyik húzóereje volt a cég mégis az értékesítése mellett döntött a magas beruházásigénye miatt.
Elemzői vélemények alapján a Vivendi által óhajtott 7 milliárd eurós ár túl magas. Az Espirito Santo szakértője szerint ez az eladási ár 8,1-szerese a 2013-as előretekintő kamat, adó, értékcsökkenés és amortizáció előtti eredménynek, holott az európai átlag 5,1, míg a brazil csupán 4.
Vivendi (Euronext Paris)
América Móvil (NYSE)
DirecTv (Nasdaq)
Liberty Global "A" (Nasdaq)