Magyarországon átlagosan 6 százalékkal drágultak a napi fogyasztási cikkek - élelmiszerek, háztartási vegyiáruk és kozmetikumok - az idei harmadik negyedévben a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva. Az európai átlag 3,5 százalékos volt - derül ki a Nielsen piackutató cég elemzéséből.
A magyarországi drágulás az Európai Unión belül a legnagyobb mértékű, egész Európában pedig Törökország lett az első 12 százalékos áremelkedéssel.
Kevesebbet drágábban
A szóban forgó cikkek forgalma 4 százalékkal nőtt a magyar üzletekben, ez Európában az ötödik legnagyobb növekedési ütem. Mennyiséget tekintve ugyanebben az időszakban Magyarországgal együtt nyolc európai országban csökkent a forgalom, Magyarországon 2 százalékkal. Ezt meghaladó mértékben, 3-5 százalékkal kevesebb árut adtak el Csehországban, Görögországban és Portugáliában. Az európai átlag mínusz 0,4 százalék lett.
"A folytatódó gazdasági zavarok kedvezőtlenül hatnak az európai fogyasztók vásárlási szándékaira" - kommentálta az elemzést Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kiskereskedelmi tanácsadási igazgatója, és hozzátette: A drágulás mértéke kisebb lett vagy változatlan maradt a vizsgált országok többségében. Ha az összképet nézzük, az árak növekedési üteme lassul, Európában átlag 3,5 százalék a harmadik negyedév során, szemben az első és második negyedévben mért 4,2, illetve 4,5 százalékkal."