Polgári peres úton támadhatja csak meg a horvát kormány az INA irányítási jogairól szóló szerződést, még ha Ivo Sanadert el is ítélik jogerősen a vesztegetési ügyben - idézi Kara Pált, a MOL jogi igazgatóját a Népszabadság. A MOL ráadásul ebben az esetben is a legnagyobb tulajdonos maradna az INA-ban.
Összességében ez azt jelenti, hogy az erősen átpolitizált vesztegetési ügy egyelőre nem fenyegeti a MOL beleszólását az INA ügyeibe, bár kétségtelenül lassítja és nehézkessé teszi a társaság mindenféle törekvését az INA átalakításával és korszerűbbé tételével kapcsolatban.
A szövevényes és régóta húzódó ügyben kedden hozott fordulatot, hogy a horvát bíróság bűnösnek találta Sanadert, a vád szerint a volt horvát miniszterelnök offshore cégeken keresztül jelentős kenőpénzt fogadott el, hogy cserébe lehetővé tegye a MOL részesedésszerzését az INA-ban, majd pedig kisebbségi tulajdonosként is irányítási jogokat biztosító szerződést kössön a céggel.
Az egyik ilyen ciprusi bejegyzésű cég, a Hangarn üzleti kapcsolatban áll a MOL-lal is, de utóbbi szerint ez pusztán beszállítói viszony, a Hangarn Oroszországból gyenge minőségű dízelolajat szállít, amit a MOL finomítva tovább értékesít. A magyar ügyészség korábban megvizsgálta a Hangarn és a MOL közötti árazásokat, és nem talált arra utaló jelet, hogy túlszámlázásokkal fizetett volna a MOL egy esetleges vesztegetési közbenjárásért az orosz cégnek.
Jogilag hiába tűnik egyelőre még stabilnak a MOL kontrollja az INA felett, a politikai huzavona rendkívül bizonytalanná teszi a cég horvát érdekeltségének kilátásait. A MOL-ra ráadásul mostanában anyapiacán is rájár a rúd, az egy hete bejelentett harmadik megszorítócsomag, illetve a szerdai módosítások értelmében magasabb Robin Hood adóval kell szembenéznie, mint a kormány korábban jelezte, ráadásul kétséges, hogy mekkora mértékben tudja majd érvényesíteni a pénteki bejelentéskor még biztosnak tűnő beruházási adókedvezményét.
MOL (napi)