Az Opel eladja hat üzemét az anyavállalatának, a General Motorsnak annak érdekében, hogy biztosíthassa működésének finanszírozását 2016 végéig - írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). A hat között van a szentgotthárdi üzem is. Az Opel szóvivője Johan Willems a FAZ megkeresésére nem kommentálta az értesülést, de nem is cáfolta.
A hírre reagálva Dános András, az Opel Magyarország Kft. kommunikációs igazgatója azt mondta, hogy a szentgotthárdi gyár jövőjét nem érinti a tulajdonosi szerkezet változása, az üzem jövője hosszútávon biztosított.
A hat üzem átadását szabta meg egy egymilliárdos hitelkeret meghosszabbításának, a finanszírozás folytatásának feltételeként a General Motors. A hitelt az Opelnek 2014 végén kellett volna visszafizetnie. Az üzemek eladását december 13-án hagyta jóvá az Opel felügyelőbizottsága.
A tranzakció a magyarországi szentgotthárdi motorgyártó üzemen kívül az ausztriai Aspernben működő sebességváltó-gyártó üzemet, a torinói fejlesztő központot, a lengyelországi Gliwicében működő összeszerelő üzemet, valamint egy brit és egy oroszországi érdekeltséget érinti.
A General Motors által az Opelnek nyújtott hitelkeret a becslések szerint 2,5 milliárd dollár (540 milliárd forint) körül lehet. A GM ennek egy részét már átutalta az Opelnek a kormány 2009-es egymilliárdos áthidaló kölcsönének kiváltására az Opel feletti teljes rendelkezési jog visszaszerzése érdekében.
A GM-nek átadott üzemek fedezetként szolgálnak az Opelnek nyújtott hitelhez. Emellett jelenthetik a felkészülést az Opel elméletileg ki nem zárható pénzügyi csődjére is. Az Opel csődje így nem fosztaná meg a General Motorst legértékesebb európai termelő bázisaitól.
Az Opel saját tulajdonába így már csak a rüsselsheimi központ, a spanyolországi Saragossa és a nagy-britanniai Ellesmere Port tartozik.
A GM európai leányvállalatai egyébként három éve, 2009-ben kerültek az Opel tulajdonába, hogy elkerülhessék a GM esetleges csődjének következményeit. Most ennek pont a fordítottja történik.
Az üzemek megvásárlása lehetővé teszi az amerikai konszernnek a közvetlen beavatkozást is a működésükbe. Ennek keretében a FAZ értesülése szerint a GM át kívánja helyezni a Chevrolet-gyártás egy részét Dél-Koreából Európába. A FAZ birtokába jutott tervek szerint a Chevrolet Cruze, az Opel Astra testvérmodellje így már 2013-tól a lengyelországi gliwicei üzem szerelőszalagjairól futhat le.
Az Opel szóvivője ezt az értesülést "hamisnak" nevezte, hangsúlyozva, hogy az technológiailag kivitelezhetetlen lenne. A cáfolat érthető, hiszen a gyártás áthelyezése kényelmetlen helyzetbe hozná a GM-et, mivel nemrégiben jelentette be a bochumi üzem bezárását 2016 végén - ami szintén feltétele volt a milliárdos hitelkeret meghosszabbításának.