5,6 százalék pluszban jár az Adobe a kedvező tegnapi gyorsjelentése nyomán. A szoftvercég azzal dobta fel a befektetői hangulatot, hogy a várakozásokat árbevétel és egy részvényre jutó profit terén is láthatóan felülteljesítő negyedévről számolt be, ami arra utal, hogy jó irányba halad a társaság üzleti modelljének átalakítása.
Az Adobe bizonyos speciális tételek hatását kiszűrve részvényenként 61 centes profitot könyvelhetett el a november 30-án zárult pénzügyi negyedévében, miközben a Bloomberg által megkérdezett elemzők csupán 56 centre számítottak. Az árbevétel 1,15 milliárd dollár volt a negyedév során az elemzők által várt 1,1 milliárd dollár helyett. Az árbevétel bővülése így is lassul, a profitabilitáson pedig még mindig nyomot hagynak az elmúlt évek drasztikus átszervezéseinek költségei.
Az Adobe-t a nagy közönség leginkább a pdf formátumú dokumentumok írására és olvasására szolgáló Adobe Acrobatról ismerheti, de a cég fő profilját a professzionális felhasználóknak szánt grafikai, tervező és kiadványszerkesztő szoftverek adják. Ezek közül a legismertebb a Photoshop, de a Creative Suite néven forgalmazott szoftvercsomag emellett több, a profiknak hasonlóan fontos szoftvert tartalmaz.
Csak látszólag gyenge a prognózis
Az Adobe eredményei annak ellenére villanyozták fel a piacot, hogy a menedzsment aktuális negyedévre vonatkozó prognózisai lényegesen elmaradnak az elemzők által vártaktól. Shantu Narayen, a cég vezérigazgatója szerint a mostani negyedévben 950 millió és 1 milliárd dollár között alakulhat az Adobe árbevétele, míg az egy részvényre jutó profit 26-32 cent között lehet, miközben az elemzők 1,07 milliárd dolláros bevétel mellett 57 centes profitra számítanak.
A látszólag nagyon lehangoló előrejelzés azért nem rontja el a kedvet, mert az Adobe üzleti modellje hosszú és rendkívül bonyolult átalakuláson megy keresztül, ami a korábbi modellekkel nehezen kalkulálhatóvá teszi az eredményeket. A menedzsment szerint az új üzleti modell hosszú távú előnyei bőven ellensúlyozzák a bevétel átmeneti visszaesését.
Az új üzleti modell lényege, hogy a korábban egy csomagban értékesített szoftverlicencek helyett a cég igyekszik előfizetéses modellre átállítani a felhasználóit. Ez azt jelenti, hogy nem az egy-másfél évente következő nagy verziófrissítéskor értékesíti a szoftvereit egyben a cég, hanem akár havi előfizetési díjért, akár egy-egy szoftvert is használhatnak a vásárlók.
Az előfizetéses modellt különféle számítási felhő alapú szolgáltatásokkal segíti a cég, miközben a legtöbb felhasználó számára egyébként is olcsóbb és rugalmasabb megoldást jelent az új rendszer. Főként mivel az új funkciókat, szoftverfrissítéseket is sokkal gyorsabban kapják meg, mint a hagyományos licenceket vásárló fogyasztók.
Kajálják az előfizetéseket a felhasználók
A cég egyelőre csak a magánfelhasználók számára értékesíti az új, előfizetéses megoldásait, de 2013 első felében megindul a nagyvállalati ügyfelek kiszolgálása is ebben a formában. A magánfelhasználók körében egyértelműen sikeres az új megoldás, erről árulkodik, hogy a várakozásokat meghaladó ütemben bővül az előfizetéses felhasználó köre, a cég tapasztalati alapján ráadásul az előfizetéses felhasználók hajlamosak nagyobb csomagokra előfizetni, nem csak egy-egy elemükre.
Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy a cég csak "részletekben" szerzi meg azt a bevételt, amit egy teljes szoftvercsomag értékesítésével egyébként egyben elkönyvelhetne, ezért az átállás átmenetileg az árbevétel-bővülés lassulását hozza magával. "2014-re az Adobe nagyon sokat fog profitálni abból, hogy a felhasználókat aktívan tartja az előfizetési modellben, ahelyett, hogy kihagynának egy-két frissítési ciklust, és eltűnnének a cég életéből egy időre" -hangsúlyozta a társaság pénzügyi igazgatója, Mark Garrett a tegnapi elemzői konferenciabeszélgetésen.
Az Adobe-nál nem az előfizetéses modell az egyetlen nagy átalakítás. Shantu Narayen öt éves vezérigazgatói ténykedése alatt számos költségcsökkentést és jelentős átszervezéseket vitt végbe, új üzletágakba szervezte a szoftverfejlesztő főbb tevékenységeit. A társaság 2010-ben felvásárolta az online marketing és mérési megoldásokat kínáló Omniture-t, ami mára a növekedés egyik fő motorjává nőtte ki magát.
Adobe Systems (Nasdaq)