A használt ruhás elbújt a ruhái mögött. Jó kétméternyi Tommy Hilfiger, Ralph Lauren és egyéb márkás pulóver, póló lógott közöttünk lazán, egymás mellett. Nem akart beszélni arról, hogy miért zár be a boltja. "Ami nem sikerül, arról senki nem mesél szívesen" - mondta. A körúton alig van forgalom, aki sétál, annak sincs pénze - ennyi azért kiderült. Fogalma sincs, mit kéne kezdeni a bolttal, még étkezdét sem nyitna szívesen, abból is túl sok van a környéken.
Induláskor mindenkinek van elképzelése arról, hogy miért pont az ő boltjába térnek majd be a vevők. Van, aki márkás használt ruhákat hoz be, más osztrák ízekre specializálódott éjjel-nappali étkezdét nyit, és van, aki arra számít, hogy házasodni mindig fognak. Évekkel ezelőtt abszurdnak tűnt volna, hogy 2013 elején a magyarok kevesebbet fognak fogyasztani, mint 2005-ben. Rengetegen lehúzzák a rolót, alább adják az igényeiket, vagy elköltöznek Magyarországról. Így zár be három körúti boltos Budapesten.
Máshol vonulnak a romkocsmázók
"Fél évig jól ment a bolt, az éjszakai nyitva tartás is bevált" - mondta Fodor András, aki a budapesti VII. kerületben, romkocsmák és szórakozóhelyek közelében nyitotta meg a Király Grill House-t. A sikert két tényezőtől várták. Egyrészt osztrák kolbászokat, speciális ételeket hoztak be, amilyen a Leberkäse is. Másrészt arra számítottak, hogy a Király utcának a Nagykörúton kívül eső forgalma is hoz majd elég vendéget, különösen úgy, hogy reményeik szerint éjszaka a bulik után és előtt a romkocsmák népe is náluk töltődik majd. Az első hónapokban úgy tűnt, hogy be is válik a terv.
Hogy az újdonság varázsa tűnt el, vagy ahogy Fodor András - a hely 37 éves vezetője és résztulajdonosa - fogalmazott, a fiatalok vonulási útvonala változott meg, nehéz eldönteni. "Ránk is nyitott jó pár hely, sok lett a konkurencia."
Mindenesetre a forgalom a felére esett vissza. Másfél évig még húzták, próbálkoztak szórólapozással, majd az étkezde Facebook-oldalát is elindították, de egyik sem hozott áttörést. "Igaz, a Facebookra későn mentünk fel, az egész jól bejött a végén, lehet, hogy ezt elrontottuk" - mondta.
Egy szakács naponta 8000-9000 forint alatt nem jön ki, fizetni kell a pultosnak is, és ott van még a rezsi, a bérleti díj - sorolta, hogy milyen költségeket kellett fizetni a csökkenő bevételből. A járulékterhek is nagyobbak lettek, a 24 órás nyitva tartás miatt az éjszakai pótlék növekedése is rosszul érintette őket.
Osztrák ízekkel akartak hódítani
A cafeteriarendszer átalakításával is veszítettek. Amíg a Sodexo és a többi francia cég utalványait használták az emberek, a forgalom 5-10 százaléka is bejött ezeken keresztül. Az Erzsébet-utalvánnyal ez 2-3 százalékra esett vissza.
A 990 forintért menüzőkből pedig nem tudtak megélni. Egy ebéden ugyanis csak 300-400 forint haszon van, ha nem vesznek hozzá üdítőt vagy kávét. Azt inkább csak azért csinálták, hogy legyen egy törzsközönség, és amennyire lehet, bővítsék a vendégkört.
A vállalkozó - aki korábban pizzériát, sörözőket vezetett, de volt egy rendezvényszervező cége is - most úgy döntött, hogy Németországba megy. "Írja bele a cikkbe, hogy családostul kiköltözünk, ott most több a lehetőség. Wiesbadenben veszek át egy panziót."
A Király Grill helyére tulajdonostársa átköltözteti a saját, szomszédos élelmiszerboltját. A kisebb bolt helyén pedig Nemzeti Dohányboltot akarnak nyitni, ha sikerül egy ilyen koncessziót elnyerni. A kisboltban ugyanis a jövőben cigarettát nem lehet árulni.
Már nem is házasodnak
"Korábban marhára gurult minden" - mondta Hohner Miklós, aki a feleségével közösen kezdett egy esküvőiruha-szalonba 2007-ben. A körúti szalon évekig pénzt hozott, de a hivatása szerint fényképész Hohner szerint egyszerre több minden is betett a boltnak. "Lényegesen kevesebb a házasságkötés, mint korábban. A vevők egy része is olyanoktól vásárol, akik fű alatt adnak el az interneten, nincs is boltjuk. És a kínaiakkal nem tudjuk felvenni a versenyt, olyan is van, aki postán szállítja ki az esküvői ruhát" - mondta. A kitöréshez 10 millió forintra lett volna szükségük, ennyiből lehetett volna olyan ruhákat venni, amikből a jobban fizető ügyfeleket meg tudják célozni.
Hohner Miklós nem először éli meg, milyen, ha egy vállalkozás nem megy tovább. Dunakeszin 2007-ben zárta be saját Fuji Centrum fotólaborját. Akkor nem csak a digitális gépek terjedése sodorta el. "A Fuji a közeli Auchanban nyitott rá boltot, és olcsóbban árult egy-két dolgot annál, ahogy nekem adta" - állította.
A kínaiakkal nem tudtak versenyezni
Kiütötte a vállalkozását az is, hogy egyre-másra bukkantak fel helyek, ahol a filmeket le lehetett adni előhívásra. "Volt egy 30 milliós előhívógépem, amelyet lízingeltem. 24 milliót fizettem ki, amikor vissza kellett adnom, ennyit veszítettem akkor" - mondta.
Az új cég nem élt sokáig, öt év után már kiadná a körúti helyiséget, ahol az esküvői szalon működött. Hohner Miklós most osztályfényképekkel, iskolások, óvodások portréival keres némi pénzt. "Ez csak úgy megy, ha ismersz valakit, az utcáról nem hívnak meg fényképezni" - mondta.
Használt ruha
A használt ruhás úgy látta, egyszerűen elfogyott a célcsoportja. "Az alsó középosztály megszűnt" - mondta, miközben a ruhákkal telelógatott állványnak támaszkodott. Vannak pénzes emberek, és vannak a szegények. Az előbbiek szerinte a plázákban, az utóbbiak kilós használt ruhásoknál vásárolnak.
A 40 körüli vállalkozó eléggé tanácstalannak látszott, még nem tudja, hogyan tovább. Szerinte az emberek egyre kevesebbet vásárolnak, a kínálat meg nem csökkent a környéken. "Régen, ha valaki havi 200 ezret keresett, az nem számított rossznak, volt talán havi 30 ezer forintja, amit el tudott erre-arra költeni. A devizahitelek azonban teljesen elszívták ezt a pénzt" - állította.