Jó lett, és mégis rossz
Úgy okozott csalódást a Facebook tegnapi negyedéves gyorsjelentése, hogy a fő mutatók terén meghaladta az elemzői várakozásokat. A hangulat nem tükrözött kirobbanó örömet, a részvény a zárás után járt közel 10 százalékos mínuszban is, és ma közel 7 százalékos eséssel készül nyitni. Úgy tűnik, hogy sok befektető megint átesik a ló túloldalára, és nem a Facebook számaiban tükröződő fokozatos javuláshoz igazítja elvárásait.
Pedig a Facebook teljesítménye távolról sem lehengerlő, ha az üzemi eredményt vagy a nettó profitot vesszük górcső alá, és a növekedés is csupán a bevétel terén látszik erőteljesnek, a költségek emelkedése miatt nem tud látványos profitnövekedést produkálni a vállalat. A menedzsment elmondása szerint ráadásul az előttünk álló negyedévekben a Facebook erőltetett ütemben költ majd beruházásokra, ami rövid távon beárnyékolja, hosszabb távon viszont éppen, hogy segítheti a növekedést. A részvény esésében leginkább ez a figyelmeztetés játszhatott szerepet.
Robban a mobil
Továbbra is elképesztő ütemben bővül a Facebook felhasználóbázisa, dacára azoknak a híreknek, amelyek szerint a fejlett piacokon, elsősorban az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban visszaesik az aktív felhasználók száma. A negyedév végén 1,06 milliárdan használták legalább havonta egyszer a Facebook szolgáltatásait, ez 20 százalékos bővülést jelent 2011 végéhez képest.
A teljes felhasználószám növekedése természetszerűleg lassul, viszont nem ezt látni a mobilfelületekre érkező látogatók számában. A negyedév során 680 millió havi felhasználó használta mobilon keresztül a közösségi hálót, közel 60 százalékkal többen, mint egy évvel korábban. A mobilfelhasználók számának növekedése jól jelzi azt a kihívást, amivel a Facebooknak meg kell birkóznia, ha növelni szeretné hirdetési bevételeit.
Az elmúlt két negyedév adatai alapján úgy tűnik, elkezdenek termőre fordulni a korábbi mobilos fejlesztések, a társaság negyedéves hirdetési bevételének 23 százalékát adták a mobil felületeken megjelelő reklámok, szemben a megelőző negyedév 14 százalékával. Korábban a Facebook lényegében nem szerzett bevételt ezekről a felületekről, így a negyedik negyedéves, több 300 millió dolláros árbevétel kifejezetten ígéretesnek tűnik.
A Facebook a negyedik negyedévben ráadásul egy nagyon fontos mutató terén látványos áttörést ért el: az egy felhasználóra eső átlagos bevétel a cég ismert története során nem látott szintre, 1,5 dollár fölé emelkedett, így 2012 egészét tekintve felhasználónként átlagosan 5,3 dollár árbevételt szerzett a társaság. Ez sem kirobbanóan magas szint a szektor más szereplőihez viszonyítva, de látható elmozdulást jelent a 2011-es szintről.
Nem nő a nyereség
A bevételek viszonylag kedvező alakulása mellett a profitabilitás nem erősödött a cégnél, hiába bővült 40 százalékkal az árbevétel, üzemi eredmény szintjén még mindig 4,6 százalékkal visszaesett a cég teljesítménye 2011 negyedik negyedévéhez képest. Sovány vigasz, hogy az előző negyedévben még sokkal erőteljesebb volt a zsugorodás.
Az alacsony profitabilitásban jelentős szerepet játszanak a széles körben elfogadott szabályok szerint a működési költségek között kimutatott részvényjuttatások, amelyeket a tőzsdei kibocsátás után hívhattak le a Facebook dolgozói. Az IPO miatti költségsokk ugyanakkor lassan elmúlik, a költségek viszont még így is jelentős részét viszik el az árbevételnek.
Rengeteg fejlesztés kell még
A negyedik negyedévben a legjelentősebb tételt a kutatásra és fejlesztésre költött pénz tette ki, megelőzve ezzel a szintén jelentős marketing és értékesítési költést is. A K+F megugrása jó eséllyel a január elején bemutatott új keresési megoldáshoz, a Graph Search-höz köthető, amiről Mark Zuckerberg, a Facebook alapító-vezérigazgatója már a bemutatón többször hangsúlyozta, hogy béta, tehát további fejlesztést igénylő termék.
A gyorsjelentést követő elemzői tájékoztatón annyival egészítette ki mindezt, hogy a Facebook szerint idővel akár számottevő bevételt generáló termék lehet majd a kereső, de ehhez még idő és fejlesztés kell, hogy a felhasználók valóban rákapjanak a használatára. Mindez megerősíti korábbi véleményünket, hogy egyelőre részvényelemzői szempontból nehezen értelmezhető a Graph Search, a Facebook egyelőre nem tud igazán értékelhető üzleti modellt társítani a fejlesztéshez.
Nem lett olcsó a részvény
Dacára az elmúlt negyedévekben látott gyenge profitdinamikának, a távolabbra előretekintő elemzői prognózisok drasztikus javulásra utalnak. A Bloomberg konszenzusa szerint az előttünk álló három évben éves átlagban közel 30 százalékkal nő majd a Facebook egy részvényre jutó nyeresége. A hasonló internetes vállalatok közül egyedül a LinkedIntől és az Amazontól várnak lényegesen magasabb növekedést, elég magasak tehát az elvárások.
A magas növekedési várakozásokhoz kimagasló értékeltség tartozik, az előretekintő P/E ráta tekintetében szintén csak a LinkedIn és az Amazon vélt vagy valós kilátásait honorálja magasabb értékeltséggel a piac. Az összehasonlító csoportunk alapján a Facebook így némi túlértékeltséget mutat, de érdemes hozzátenni, hogy olyan extrém szintekről beszélünk a szektorban, hogy kár lenne készpénznek venni ezeket az indikációkat.
Egy dolgot azonban leszögezhetünk: a Facebook távolról sem olcsó fundamentális alapon, főként úgy, hogy az aktuális teljesítménye alapján könnyen elképzelhető, hogy az elemzők lefelé lesznek kénytelenek módosítani rövid távú prognózisaikon. Továbbra sem változott tehát a helyzet a Facebook értékeltségét tekintve, a kimagasló várakozások mellett sokkal nagyobb az esélye a csalódásnak, mint egy igazán vaskos pozitív meglepetésnek.
Erről árulkodnak egyébként az elemzői célárak is, hiszen az elmúlt negyedév során lényegében eltűnt a szakadék a konszenzusos célár és a részvény árfolyama között, az elemzői célárak alapján minimális felértékelődési potenciál mutatkozik rövid távon. Az elemzői kar persze soha nem tévedhetetlen, de az üzleti folyamatokat és a vaskos fundamentális értékeltséget is a képletbe kombinálva egyértelműen óvatosságra int a jelenlegi, 30 dollár feletti szinteken.
Annál is inkább, mert egyelőre úgy tűnik, elfogytak azok a katalizátorok, amik az elmúlt hónapok meredek emelkedése után is tovább tudnák fűteni a ralit. A január közepi termékbejelentés a Graph Searchről nem hozott egyértelmű eufóriát, és a felszínen kedvező gyorsjelentésre is inkább esésnek indult a részvény.
Beszédes technikai jelzés, hogy a hét első felében ugyan sikerült új lokális csúcsra szaladnia az árfolyamnak 32 dollár felett, másnap kíméletlenül visszaütötték. A részvény jelenleg közel 7 százalékos eséssel készül nyitni a piaci indikációk alapján, amivel a november elején indult emelkedés trendvonalát is letörné. A következő támasz 28 dollárnál jelentkezik, amit az 50 napos mozgóátlag is erősít, talán itt torpanhat meg az esés tartósabban is, de a fentiek alapján nem garantált, hogy azonnali, gyors felpattanás következhet erről a szintről.
Facebook (Nasdaq)
Összességében tehát a Facebook negyedik negyedéves jelentéséből több kedvező folyamat, elsősorban a mobilos felületek és az itt szerzett bevételek erőteljes bővülése rajzolódik ki, ami kedvezőbb színben tünteti fel a cég kilátásait, mint fél éve láthatta a piac. A profit növekedése ugyanakkor távolról sem kielégítő, még ha a jelentős nagyságú részvényjuttatásokat nem is vesszük figyelembe, így a Facebook nehezen fog tudni megfelelni a kiugró növekedési elvárásoknak. Az előttünk álló negyedévekben ráadásul fokozódik a költekezés a fejlesztésekre és beruházásokra, így rövid távon könnyen lehet, hogy a rali végét láthattuk a januári lokális csúcsponttal.